Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tewic
Efter lang tids research er jeg kun blevet mere I tvivl om hvad jeg burde gå efter.
Har især haft et øje til:
BenQ FP93GX
Samsung SyncMaster 931BF
ViewSonic VX922

Så efter mere læsning fandt jeg ud af TN paneler generelt var ringe. Hørte at hvis man sad ved en og flyttede sit hovede lidt, så kan man allerede se en ændring i hvordan farverne er.

Responstid er meget vigtigt for mig, er vant til en 21” med 160hz i 800x600 (den opløsning jeg normalt gamer i), da jeg gamer semi-professionelt er det self vigtigt at det ikke bliver en for stor ”nedgradering” at skifte over til en nyere skærm (gør det så jeg nemmere kan slæbe min computer til lans i udlandet osv.) Spiller UT2004, altså et hurtigt FPS spil. Dog fandt jeg ud af en klankammerat (pt. blandt top3 i europa i UT2004 1v1) også har en tft, en Iiyama ProLite E435S (17”, 12ms, TN panel), så tænkte, jeg kan nok gå på komprimi med responstiden, til fordel for en generelt bedre skærm når det kommer til betragtningsvinkel, homogenitet osv.

Så nu har jeg kigget på følgende skærme:
ViewSonic VP930
Samsung SyncMaster 971P (Læste jeres test, virker til i ser negatigt på responstiden i hurtige spil, hvilket desværre skræmmer mig væk fra denne ellers (ilfg testen) kanon skærm.)

Er der andre jeg burde overveje? Pt. virker det til ViewSonic’s VP930 er bedst til netop mig, nogle der kan af/bekræfte det?

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til semi-prof. FPS spil så er de to sidstnævnte modeller bestemt ikke noget for dig. Det vil du fortryde bitterligt når de først står på bordet og du starter spillet.

Der er ingen vej udenom TN panelerne til spil i den kaliber. Husk på at du ikke kan få sendt mere end 60 fps til din fladskærm uanset hvad du gør ved den. Så hvis de 160 Hz du kører med nu også relaterer til at du har brug for så mange fps for at ramme godt, så er du allerede på spanden dér. Du kan godt tvinge en fladskærm til at modtage signaler ved mere end 60 Hz, men den opdaterer kun billedet ved 60 Hz uanset hvad.

Din kammerats skærm har desuden også et TN panel, så måske du kan stille dig til tåls med det? Du kan jo eksempelvis læse testen af LG L1982U og kigge på de billeder der af betragtningsvinklerne.
Af tewic
læste faktisk lige testen af LG L1982U.

Lyder meget godt.

Den koster dog en 400-600kr mere end de andre TN skærme jeg har kigget på, så spekulere lidt om den er det værd. (dog hellere købe noget man er fuldt ud tilfreds med, og give en skilling ekstra)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du betaler for designet af skærmen og så er den så ny at den ikke har nået at falde i pris endnu. Du får en næsten ligeså hurtig model i L1900R og ikke mindst VX922. De er begge anmeldt her på siden.
Af tewic
Okay, en af tingene som jeg har bidt mærke i, iforhold til BenQ skærmen som jeg nævner, er vægten, denne LG ligger på 6.7kg iflg. edbpriser.dk, mens BenQ'en er 5kg, alligevel en stor procentvis forskel (ikke at jeg kommer til at rende SÅ meget rundt med den, men det er stadig dejligt at have en nemt transportabel skærm, især når det er hele formålet med at købe en tft for mit vedkommende.)

Der er selvfølgelig en stor forskel fra mit 32kg 21" bæst til en lille flad 6,8kg fulg :P

edit: ang. de 60fps, det er vel pga. de 60hz som en tft har, mener det er muligt at sætte dem til 75hz, så går det nok.
Men er det nok der kan anbefales at gøre, eller? for vil jo heller ikke skade skærmen, eller forringe billedet.
Af Mokkat
selv om du kan sætte hz til 75 på en tft, ændrer det ikke noget. Teknologien er stadig capped ved 60fps og i modsætning til crt hvor man for mindre øjenstress af højere hz, ændres intet på en tft skærm da billedet kun opdateres når det skiftes til et nyt billede.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har skrevet flere artikler om dette emne, som du finder i fokusartiklerne på forsiden. Du kan ikke få skærmen til at opdatere ved andet end 60 Hz - du kan godt sende f.eks. 75 Hz til skærmen, men den opdaterer ikke med den frekvens for det tillader elektronikken ikke. Den nedskalerer derfor de 75 Hz til 60 Hz.
Af Pascal
Du skal også lige være opmærksom på input delay. Det påvirker hurtige FPS spil utroligt meget. En skærm med et ellers hurtigt panel, der lider af input lag, vil gøre det umuligt at spille UT2004 på dit plan.
Af tewic
Ja det har jeg hørt om (så en video på YouTube med Quake3 hvor det var vist, omkring en 20ms delay)

Så vidt som jeg kunne forså er det noget der opstår ligesom med pixelfejl, altså forskelligt fra skærm til skærm, inden for samme model.

Det er vel bare at købe en skærm, sikkert den LG skærm, og så prøve den, hvis det er rent galt, så må jeg benytte 14 dages returret.

Iflg. den artikel så gør de 75h faktisk intet, da den bare "simulere" 15 ekstra hz.

Okay, tak fordi jeg lige fik sat det på plads... føler mit hovede er ved at eksplodere nu, har lært lidt for meget om tft's de sidste 2 dage ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, præcis - en simulering er et dækkende udtryk for hvad der sker. Dit grafikkort sender nemlig 75 billeder/s og skærmen modtager dem også, men den bruger dem bare ikke alle sammen.

Inputlag er ikke så fremherskende på 19" TN baserede skærme, så det bør du ikke bekymre dig om. Det er primært på større skærme med andre typer paneler du vil opleve det.
Af tewic
Okay, bestile LG skærmen for en god time siden, håber den er her imorgen, så må jeg jo se hvordan det er.

Jeg takker mange gange for de gode råd, og generelt en SUPER hjemmeside at læse på, når man skal finde en tft der passer en!
Af tewic
Efter omtrent en uges brug af den LG skærm må jeg sige jeg er dybt tilfreds med mit køb.

Farverne er MEGET bedre end hvad jeg var vant til på min crt (den havde også dårlige farver). Responstiden er overraskende god, skulle lige vænne mig til kun 60 opdateringer i sekunded, nok den største forskel.

Prøvede en input lag test som i har her på sitet, tften viste samme nummer som crten, og der var kun et svagt slør af det forrige tal.

I spil (teste q4 og ut2004 med et par demoer og tog billeder) var historien det samme, tften var ligeså hurtig som crten, men dog kunne man set et svagt blur fra den forrige frame.

Det er altså minimalistisk hvad man mister iforhold til en crt, og for mig har det været købet værd.