Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Det ser voldsomt ud. Der er dog desværre ingen garanti for, at den næste model, du får – hvis du skulle vælge at ombytte – har mindre ujævn belysning.

Det er, som du selv er inde på, et panellotteri, og alle LCD-skærme med sidebelysning døjer med dette fænomen i større eller mindre grad.

Og i særdeleshed i en mørkelagt stue er det meget synligt.

Så hvis du er stor filmentusiast og ser mange film (i mørke), skulle du måske overveje en LCD-skærm med full-array backlight eller alternativt en plasmaskærm.

Indledningsvis kan du dog forsøge dig med en lille lampe, som du placerer på tv-bænken ved siden af skærmen. Herved skulle det _synlige_ omfang af problemet gerne reduceres betydeligt.
Af Bent odense
Du kan prøve at gå ind i ?-I-MANUAL.Gå til billedjusteringer.Tryk 3 gange til højre.Så kommer du til billedfunktion.Så tryk gå til siden (BLÅ RING).Der er måske nogle instilinger du kan bruge.Eller som Edinger skriver prøv med en lampe.
Af Bent odense
Den LOVE var en fejl.Der står ved )BLÅRING)
Brugeravatar
Af MigSelv
Kan panelets baggrundsbelysning dæmpes? Så kan dette måske også afhjælpe problemet.
Næste skridt er en bagbelyst lcd skærm, her kan nævnes Sonys HX920 serie. Dette giver bare andre skavanker, som eksempel halos omkring lyse objekter på en mørk baggrund.
Skærmkøb i dag, må være en afvejning af, hvilke issues/skavanker man vil/kan leve med.
Den perfekte teknologi findes ikke ( endnu ), og nej, OLED er heller ikke perfekt.
Af Bent odense
Så rigtig.Jeg valgte også vores tv ud fra at vi kun se alm tv kikkeri.Og sport. Nu stå datter og svigersøn og skal have andet tv.Så fokus bliver nok panasonic plasma.For de ser meget film og BLU-Ray film.
Af martinrk
Jeg har også samme TV - dog roder jeg stadig rundt med indstillingerne, så er ikke helt 100% inde i det endnu.

Har dog på andre forums læst mig frem til at du skal slå Dynamic LED Control til - det virker ihvertfald umiddelbart hos mig. Så forsvinder alt hvad der minder om clouding. Og i modsætning til den Samsung ES7005 som jeg også har haft hjemme, så laver Sonyen ikke de der skift i kontrasten som Samsungen, når Dynamisk contrast er slået til.

Prøv at læs mere her: http://www.avsforum.com/t/1407673/offic ... 55hx850/90

Husk også at slå ECO fra
Af caspermpet
På mit HX855 har jeg slået LED Dynamic Control til, det fjernede den smule clouding jeg havde på mit tv, og som sagt fungerer det ligesom på HX923, HX855 har bare kun 16 local dimming zoner (8 i hhv. højre og venstre side af skærmen)...

Da den smule clouding der var på mit tv stadigvæk var synligt i munuerne og SEN, prøvede jeg at fjerne det ved en metode jeg havde læst om på AV Forums. Ved at afspille denne video (http://www.youtube.com/watch?v=dTmS-hKzwQ0) på fjernsynet i ca. 30 minutter, forsvandt den smule clouding der var på tv'et... Man kan downloade den til computeren og streame den til tv'et og sætte fjernsynet til at gentage videoen, så kunne man evt. lave noget andet imens ;) Der er også mange ejere af ES8005 der med succes har anvendt metoden. Jeg ved ikke helt præcis hvorfor det skulle virke, men det gør det af en eller anden årsag... Du kan evt. selv prøve at læse om det på AV Forums i Samsung ES8000 Owners Thread Part 4.
Af PhDream
caspermpet skrev: Da den smule clouding der var på mit tv stadigvæk var synligt i munuerne og SEN, prøvede jeg at fjerne det ved en metode jeg havde læst om på AV Forums. Ved at afspille denne video (http://www.youtube.com/watch?v=dTmS-hKzwQ0) på fjernsynet i ca. 30 minutter, forsvandt den smule clouding der var på tv'et... Man kan downloade den til computeren og streame den til tv'et og sætte fjernsynet til at gentage videoen, så kunne man evt. lave noget andet imens ;) Der er også mange ejere af ES8005 der med succes har anvendt metoden. Jeg ved ikke helt præcis hvorfor det skulle virke, men det gør det af en eller anden årsag... Du kan evt. selv prøve at læse om det på AV Forums i Samsung ES8000 Owners Thread Part 4.
Det giver ingen mening, at noget software - en video endda - skulle eliminere et hardware problem, som clouding jo er.

Det er ren hokus pokus og det er ufatteligt, at folk tror på, at en masse hurtigt blinkende farver kan gå ind og reparere en fejl, som alle LED tv har - er født med, fra fabrikken.
Af Jimmi80
har også været ude st købe denne model og synes sgu også der er noget clouding på min. kan man forlange at få et nyt pga af det?
Brugeravatar
Af edinger
Jimmi80 skrev:Har også været ude st købe denne model og synes sgu også der er noget clouding på min. Kan man forlange at få et nyt pga af det?
Man kan forsøge. Men eftersom noget clouding altid må forventes, er det muligvis en smule omsonst, jf. mit indlæg højere oppe.
Af Jimmi80
nej ved godt det er sådan med led skærme.
men så må man vel bare acceptere det:-(
Af martinrk
Igen, du skal blot slå "Dynamic LED control" til, sætte den på "Standard" og så er Clouding 99% væk - også i et helt mørkt rum! Jeg lægger faktisk ikke mærke til noget overhovedet. Det kan dog ses i menuer, men det er til at leve med.

Jeg har også haft et Samsung ES7005 hjemme og de kan slet ikke sammenlignes. Jo, Samsung har også en Dynamisk Contrast, men den får blot lysmængden til at gå op og ned, hvilket gør at nogle scener bliver alt for mørke, så man slet ikke kan se hvad der foregår. Og skal den vise hvide undertekster samtidig, så går det helt galt!
Af Bent odense
Den instiling kører jeg også med.Og det virker.