Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Som jeg forstår det, indebærer hardware-kalibrering i hvert fald to ting: 1) indstillinger direkte på skærmen (brightness, contrast, RGBvalues osv) og 2) indlæsning af LUT-værdier i skærmkortet.

Kalibreringen medfører dog også (tror jeg), at der genereres en ny .icm-profil, som jeg antager, man bruger i Windows farvestyring.

Er ovenstående korrekt, eller mangler jeg noget?

Har ICM-profilen noget med LUT-værdierne at gøre eller sørger ICM-profilen for noget andet?

Hvis LUT-værdierne ikke reguleres via ICM-profilen, hvordan fortryder man så en kalibrering, hvis resultatet bliver helt i skoven (hvilket mange tilsyneladende oplever).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det eneste din skærm får ændret er RGB, kontrast og lysstyrke. Dit grafikkort tager derefter de sidste småjusteringer via en farveprofil og intet andet. Om du vil bruge denne farveprofil er op til dig. Du kan også fortsætte med den std. Profil du har i Windows og så blot mangle de sidste finjusteringer. For at starte forfra, så går du blot tilbage til std. profilen i Windows og resetter indstillingerne på din monitor.