Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Paposa
Skal have nyt TV til stuen, da mit nuværende Samsung 40" lider af en irriterende periodisk fejl (tit går billedet helt i sort, men jeg kan stadig høre lyden. Når jeg så slukker/tænder fjernsynet kommer billedet igen i måske 2 min, og går så i sort igen). Så har jeg opgivet Samsung.

Har set på disse to alternativer:

Philips 42" LED Smart-TV 42PFL4047T
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 42pfl4047t

Panasonic 42" LED Smart-TV TX-L42E5Y
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -tx-l42e5y

Er der nogen, som har for/imod i disse, og kan hjælpe mig lidt på vej til, hvad jeg skal vælge?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af edinger
Nu kender jeg hverken dit brugsmønster eller din øvrige prioritering – men hvis billedkvalitet pr. tomme har førsteprioritet, og du har i omegnen af 5.000 kr. til rådighed, ville jeg personligt kigge i en helt anden retning og vælge Panasonic TX-P42UT50 (link).
Af Supergris
Da du ikke skriver noget som helst om, hvad du skal bruge tvét til, er det jo umuligt at vejlede dig.
Hvorfor er du lige kommet frem til de 2 modeller, du henviser til?
Fordi ét tv går i stykker, er det jo ikke ensbetydende med, at alle deres tv er af dårligere kvalitet end andre fabrikater!!!
Af Paposa
edinger: Tak for rådet, men ønsker ikke at give over 5.000 kr., og det nævnte er desværre lidt over dette.
Supergris: Skal bruge det til at se fjernsyn og film på. De to passer til prisen, men var bare et wild guess.
Søg på sort skærm og Samsung og du får flere hits. Har haft andre i omgangskredsen med lign. problemer med Samsung. Så nej, det bliver ikke Samsung igen for mig, selvom nok er glade for deres.
Brugeravatar
Af edinger
Helt enig med Supergris.

Min anbefaling gives derfor også med alle tænkelige forbehold.

Og til trådstarter:

Dette er et nørdeforum. Så hvis du i virkeligheden ikke er den store (film)nørd og alligevel ikke har ambitioner om at finindstille din skærm i jagten på det bedst tænkelige output – »De to passer til prisen, men var bare et wild guess« – synes jeg da blot, at du skal vælge den skærm, du synes er pænest og som har den rigtige pris.
Af Paposa
edinger: Nå det var med forbehold!? Det var godt du sagde det, for så tør jeg godt nok ikke tage imod rådet :s

Er udemærket klar over, at det er et 'nørdeforum', og derfor troede jeg ikke det skulle være det store problem, at svare på et relativt simpelt spm. mellem to skærme. Men det kunne åbenbart ikke lade sige gøre, uden den ulidelige arrogance, jeg selvfølgelig skulle have sagt mig selv florerer i stor stil hos folk med en (ubetydelig) niche viden, de så kan hævde sig med.

Men tak, jeg slår plat og krone mellem de to skærme.. Det giver åbentbart ligeså meget værdi.
Af Supergris
Ja, det er jo nemlig kun dig selv, der i den sidste ende, kan vide, hvad DU vægter højest!
Derfor et dumt spørgsmål at stille i et forum, hvor vi ikke aner, hvad du er til, når du ikke har omtalt det i din formulering...
Af Paposa
Selvfølgelig er det ikke dumt spørgsmål, at søge feedback på to konkrete forskellige skærme. Jeg spurgte om netop for/imod, hvis der var nogle havde specifik kendskab til dem, så jeg kunne bruge disse erfaringer.
Det skulle man da synes var et relativ beskedent ønske.

Hvis DU ikke er i stand til at svare fornuftigt dette, er det DIG som kommer med et dumt svar IMO.
Af PhDream
Jeg er enig med de andre. Dog er spørgsmålet ikke decideret dumt, hvis du ikke selv kender dit brugsmønster (der findes sikkert mennesker, der ikke tænker over hvordan de bruger tv'et, men bruger det bare).

Anyway: hver dag oprettes der mange "hjælp mig til at købe et tv"-tråde. Efterhånden findes der 100-vis af dem, hvis ikke 1000-vis. Måske burde du kigge i nogle af dem og finde svaret der. Mange af disse nye tråde kunne undgås, hvis folk var mindre ego-centrerede og tænkte sig lidt om. Det tager 30 sek. at søge i forummet - langt mindre tid, end at oprette en helt ny tråd.
Af THM
Hvorfor efterspørge en viden man mener er ubetydelig?:-D
Af lgowner
Paposa skrev:Hvis DU ikke er i stand til at svare fornuftigt dette, er det DIG som kommer med et dumt svar IMO.
Korrekt er som de dog nævner, de fleste i den prisklasse er gode nok, og er kun specielle på lyden eller på ambilight eller hvad du finde smart. det er ikke billed.

så det er klart bedst du selv vælger udfra smag/design og syn på billed. køber du i elgiganten kan du jo prøve begge derhjemme og returnere den som du ikke syntes om hjemme i stuen.
Af PeterD
OT: E5Y....

Når det nu SKAL være LED..og du ikke har overvejet plasma....

PS. Fornuftigt at du dropper Samsung....Bevares de sælger mange skærme, men syntes ALTID folk har problemer......
Brugeravatar
Af edinger
Når du nu er så indsigtsfuld, at du havde forventet en arrogance fra brugernes side – en arrogance, jeg dog har svært ved at få øje på – burde du nok også have forudset, at hvad der i en lægmandssammenhæng måtte forekomme at være et simpelt spørgsmål, i netop et nørdeforum kræver flere nuancer, hvis ønsket er et meningsfyldt svar.

Spørgsmålet om valg af skærm afhænger foruden personlige præferencer fuldstændig af det konkrete forbrugsmønster.

- - - - - - - -

PhDream
THM

+1
Af Paposa
PhDream: Det er selvfølgelig forsøgt, men de to skærme jeg specifikt søgte info om gav ingen hits. Men måske du har set nogle, jeg ikke har?

THM: Jeg har da ikke efterspurgt viden om finindstilling af skærm etc??

lgowner: Tak for svar. :-)

PeterD: TAK :-) Jeg vælger E5Y :-)

edinger: Har et naivt håb, at selv nørder vil kunne abstrahere for manglende nuancer, og komme med såvel objektive som subjektive meninger, hvis de havde en erfaring med de nævnte skærme.

Nå lad os holde her, inden der går for meget mudderkastning over det. Jeg vil gå ind og se lidt fjernsyn, og håbe at min Samsung skærm ikke går i sort i aften :p

God aften alle sammen!

PS: Har ikke noget imod nørderi. Synes faktisk det er beundringsværdigt, når folk har en passion for noget, og har en interesse og viden omkring det. Så håber ikke, jeg har fornærmet nogen :-)