Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har netop købt et Panasonic 55vt50 og er også ganske tilfreds med det. Jeg er dog lidt beskeden idet mit sidste tv var Pioneer 5090H.

Jeg er lidt utilfreds med den brumme-lyd, som kommer fra panelet. Det lyder ikke som kølerne men mere brumme/summe lyd fra selve panelet. Jeg kan huske at mit Pioneer også brummede/summede lidt i starten men gik væk efter fjernsynet havde kørt lidt.

Nu er det sådan med Vt50 at jeg skal skrue pænt op for lyden for at kunne overdøve den brummelyd - og når man en gang har lagt øre til det, ja så hører man det hele tiden :-/

Er der noget i lyd-indstillinger man kan ændre eller skal man leve med det?
Af PJ
Hvor langt sidder du fra det, når du hører det? Jeg har også et 55vtv50, og jeg hører ikke noget fra 3,5 meters afstand. Hvis jeg skruer helt ned for lyden, kan jeg høre lidt buzz, når skærmen viser helt lyse billeder ellers ikke. Jeg hører heller ikke blæserstøj.
Brugeravatar
Af MigSelv
Er du sikker på, at det er lyd fra panelet? Min 65" havde lidt for meget blæserstøj, dette blev afhjulpet med støvfiltre. Disse filtre tager toppen af brummelyden, og er ikke længere et problem.
Der er lidt billeder, et stykke nede af siden.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... txp65vt50y
Af Basta
Det er ikke en blæserlyd, da det for mig ikke lyder som en summen/brummen.

Jeg sidder også ca. 3,5 meter fra skærmen men synes det er lige i overkanten taget i betragtning af hvad jeg var vant til med Pioneer 5090 :-/
Af steen6400
Hvis det genere på 3.5m afstand bør du undersøge om du kan få den byttet. Hvis du har retur-ret kan du bare aflevere det, hvis de ikke vil bytte den.
Af PhDream
Jeg skriver det igen: når et plasma tv summer/brummer, så er det altid trafoen. Der er ingen andre komponenter i panelet, der kan afgive en brummelyd, kun trafoen, dvs. strømforsyningen.
Brugeravatar
Af MigSelv
PhDream skrev:Jeg skriver det igen: når et plasma tv summer/brummer, så er det altid trafoen. Der er ingen andre komponenter i panelet, der kan afgive en brummelyd, kun trafoen, dvs. strømforsyningen.
Er ikke uenig, men trafostøj/plasmabuzz ( ved en ikke defekt trafo el.lign. ), giver ikke konstant hørbart brum/buzz ( fra normal siddeafstand til tv ). Denne buzz/summen vil normalt alt efter belastning, ændrer frekvens og niveau i hørbart støj.
Blæserne derimod, i mit tilfælde 65VT50, giver en konstant lavfrekvent rumlen, det er ikke vindstøj som en fin hvislen. De før omtalte støvfiltre, fjerner x antal db fra denne støj, som lige nøjagtig gør, at man meget sjældent hører støjen fra blæserne.
Af PhDream
MigSelv skrev:
PhDream skrev:Jeg skriver det igen: når et plasma tv summer/brummer, så er det altid trafoen. Der er ingen andre komponenter i panelet, der kan afgive en brummelyd, kun trafoen, dvs. strømforsyningen.
Er ikke uenig, men trafostøj/plasmabuzz ( ved en ikke defekt trafo el.lign. ), giver ikke konstant hørbart brum/buzz ( fra normal siddeafstand til tv ). Denne buzz/summen vil normalt alt efter belastning, ændrer frekvens og niveau i hørbart støj.
Blæserne derimod, i mit tilfælde 65VT50, giver en konstant lavfrekvent rumlen, det er ikke vindstøj som en fin hvislen. De før omtalte støvfiltre, fjerner x antal db fra denne støj, som lige nøjagtig gør, at man meget sjældent hører støjen fra blæserne.
Vi er generelt enige.

Jeg har dog oplevet både plasma tv og større LCD (CCFL, over 55"), som afgav en konstant lavfrekvent brummen. Plasmaerne var fra LG, LCD fra hhv. Sony og Samsung. Ved LCD'erne kunne man "manipulere" med støjen ved at ændre på backlight indstillingen. Jeg mener ikke, at trafoerne var defekte, men bare dårligt konstrueret.

Tv'ets placering i rummet har rigtig meget at sige. Hvis tv'et er tæt på væggen eller endda hænger på væggen, er støjen mere udtalt, hvorimod, hvis tv'et står mere frit, kan støjen i nogle tilfælde næsten ikke høres.
Af nanoflower
MigSelv skrev:Er du sikker på, at det er lyd fra panelet? Min 65" havde lidt for meget blæserstøj, dette blev afhjulpet med støvfiltre. Disse filtre tager toppen af brummelyden, og er ikke længere et problem.
Der er lidt billeder, et stykke nede af siden.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... txp65vt50y
Rigtigt godt tip. Efter montering skal jeg koncentrere mig for at høre blæserne i mit 50VT50.

Mange tak
Af ridderen
Er de magnetisk eller skal de klistres på ?
Brugeravatar
Af MigSelv
ridderen skrev:Er de magnetisk eller skal de klistres på ?
De er magnetiske, lige nok til at fastholde dem på bagpanelet. Monteret på bagpanelet, kan de knap nok anes ( tv set fra siden ), og ligner faktisk originalt udstyr.