Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
Efter at have rodet en hel del i blinde på mit anlæg/bluray afspiller fik jeg ændret noget således at mit billede var meget mørkt under film..

Det viste sig at være billedindstillingerne på min H/K afspiller (bds 870).

Men nu vil jeg have det indstillet korrekt og hermed mine spørgsmål.

Jeg har et vt30 plasma tilsluttet er kalibreret det efter flatpanels anbefalinger så disse billedindstillinger vil jeg også have kørende på mit Harman Kardon bds 870 system.

Under Display setting har jeg 2 overskrifter - Følgende er under TV

Hvad er color space? (herunder de muligheder jeg kan vælge)
- RGB (denne er valgt pt)
- YUV
- x.v.color

HDMI Deep color
- On (Valgt)
- Off

TV Standard
- Auto
- Pal (Valgt)
- NTSC

En anden overskrift er Video processing
- Standard (valgt)
- Vivid
- Cinema
- Custom
Her havde jeg fået valgt Cinema, hvilket gav mig det mørke billede.

Er der nogen der kan forklare mig hvad de forskellige muligheder er eller blot vejlede?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
RGB, YUV, x.v.color

Der findes forskellige farverum i dag. Ingen skærm kan reproducere samtlige farver, som de menneskelige øje er i stand til at se, så derfor har man lagt sig fast på nogle forskellige, begrænsede farverum. De tre du her nævner er farverum. Yuv bruges stort set ikke længere. RGB er den du skal bruge.

X.V.color giver et større farverum, men bruges ikke ved filmproduktion endnu.

HDMI Deep color.
Det er et "trick", som skabere af afspillere vil have os til at tro giver bedre farvenuancering. Kort fortalt kan man sige, at så længe din skærm har fornuftig farvebehandling, så behøver du ikke have HDMI Deep color slået til. Hvis du har en testskive kan du prøve at se om de gør nogen som helst forskel i testscenerne.

TV Standard: Auto, Pal, NTSC
Det kommer jo an på hvilken indhold du afspiller. Afspiller du amerikanske DVD-film, så skal du have NTSC. Auto burde være den bedste løsning for dig, med mindre din enhed ikke er god til at registrere PAL og NTSC.

Video processing:
Igen, hvis dit tv har fornuftig billedbehandling - hvilket VT30 har - så er der ingen grund til også at lade din forstærker håndtere dette. Slå det fra, hvis du kan.

Ideelt set bør du bare slå alt fra på din Harman Kardon og sende signalet uberørt igennem til tv'et.
Af bromberg
Rasmus Larsen skrev:RGB, YUV, x.v.color

Der findes forskellige farverum i dag. Ingen skærm kan reproducere samtlige farver, som de menneskelige øje er i stand til at se, så derfor har man lagt sig fast på nogle forskellige, begrænsede farverum. De tre du her nævner er farverum. Yuv bruges stort set ikke længere. RGB er den du skal bruge.

X.V.color giver et større farverum, men bruges ikke ved filmproduktion endnu.

HDMI Deep color.
Det er et "trick", som skabere af afspillere vil have os til at tro giver bedre farvenuancering. Kort fortalt kan man sige, at så længe din skærm har fornuftig farvebehandling, så behøver du ikke have HDMI Deep color slået til. Hvis du har en testskive kan du prøve at se om de gør nogen som helst forskel i testscenerne.

TV Standard: Auto, Pal, NTSC
Det kommer jo an på hvilken indhold du afspiller. Afspiller du amerikanske DVD-film, så skal du have NTSC. Auto burde være den bedste løsning for dig, med mindre din enhed ikke er god til at registrere PAL og NTSC.

Video processing:
Igen, hvis dit tv har fornuftig billedbehandling - hvilket VT30 har - så er der ingen grund til også at lade din forstærker håndtere dette. Slå det fra, hvis du kan.

Ideelt set bør du bare slå alt fra på din Harman Kardon og sende signalet uberørt igennem til tv'et.
100000 tak for dine svar, de er i den grad brugbare..

Jeg prøvede mig lidt frem med lidt igår og kan konstatere at hvis jeg vælger noget andet end standard under video processing er billede og lyd ikke synkront..

Præcis som du påpeger så ønsker jeg egentlig bare mit tv som billedbehandler..

Har faktisk en kalibrering skive omend den efterhånden er en gammel sag.
Har som det eneste deepcolor on og film-mode som ser ud til kun at køre billedet på 24 mhz, hvilket jeg ikke tror min skærm selv gør?