Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pml
Er der et par skrappe TV-personer der kan stikke en hjælpende hånd :-)

Efter El-giganten har reduceret deres pris på Samsung 55ES8005 til kr. 19.000,- + 800 for tastatur-pad samt at jeg har fået oplyst en god pris på LG 55LM760T på kr. 20.000,- er jeg meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge…

2 forskellige ekspedienter var begge fortaler for LG’et pga. billedet og kontrasterne (sort/hvidt) og den nye remote, og jeg følte ikke at det var fordi de var provisionslønnet (but who knows), MEN har de ret ???

De vigtige punkter for mig i nævnt rækkefølge:
Billede-oplevelse (sort skal helst være sort og ingen clouding eller kantlys)
Internetdelen fungerer godt og lidt hurtigt
”Fremtidssikret” et godt køb nu og senere…
3D brillerne skal helst være passive, men ikke et krav

PS. Bling-bling på Samsung’et er ikke + eller -

Jeg takker på forhånd, Per
Brugeravatar
Af edinger
Hvad er rationalet bag, at du vælger to kantbelyste LCD-modeller, når skærme med denne panelteknologi notorisk lider af præcis det, du ønsker at undgå, netop clouding og lysgennemfald?

Hvis prioritet nr. 1 for dig er at undgå disse fænomener, er det logiske valg et plasmapanel.
Af pml
Jeg har et stort vinduesparti som fylder hele stuens langside. Jeg får hele eftermiddags- og aftenssolen ind igennem dette vinduesparti.

Jeg har desværre derfor måtte give afkald på plasma, da jeg ikke vil leve med konstant nedrullede mørklægningsgardiner
Brugeravatar
Af edinger
Igen må jeg citere brugeren MigSelv, som skriver følgende i denne tråd:
MigSelv skrev:Det er ikke panelteknologien, der afgør om der er refleksioner på en tv skærm. Det er det sidste lag på panelet der er afgørende, alt efter om det er en mat eller blank overflade. Dertil skal så lægges, hvor effektivt filteret er.
Yderligere: Hvis du alligevel altid ser tv med masser af indfaldslys, hvorfor så overhovedet bekymre sig så meget om clouding?

Clouding bliver, som du sikkert ved, først (for alvor) synligt, når der er mørkt i rummet, fx ved brug af netop mørkelægningsgardiner.

Du bør derfor ikke stirre dig blind på panelteknologi.
Af pml
Det er bestemt ikke for at stirre mig blindt/udlukke én teknologi, men efter at have læst utallige godt test på forskellige fjernsyn på Flatpanels, synes jeg at eksperterne udmeldinger lægger op til følgende: plasma bruges bedst i mørke eller i dagslys med begrænset direkte sollys.

Da jeg skal kunne bruge fjernsynet i eftermiddags/aftenstimerne, OL i dagstimerne, børnetime mv., samt en god film i HD om aftenen, tror jeg at LED/LCD-panelet pejler lidt mere til mig.

Der er mange af nævnte tidspunkter hvor direkte/indirekte sollys vil kunne forstyrre et plasma-panel og gøre dagslys-fjernsyn til en lidt øv-oplevelse. Derfor har jeg valgt de 2 overstående LCD-fjernsyn, da jeg mente at de lå så tæt på plasma som overhovedet muligt, men med LED/LCD-panelet fordele i lyst miljø.

Plasma er en god teknologi, men nok ikke lige i mit tilfælde…

Per
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med valget af LED, så bør du sig stadig forberede dig på at der vil være clouding. Det er praktisk talt umuligt at undgå.

Når passiv 3D er højt prioriteret, så har du jo allerede fravalgt Samsung, så valget er vel klart. Bortset fra, at punkt nr. 1 stadig ikke er opfyldt.
Af pml
Hvis der er et plasma der kunne virke i tidligere beskrevet miljø, er jeg meget åben for et forslag eller to.

Jeg ved godt at clouding ikke helt kan undgås, men den må gerne være mindre minimal.

*Torben*
Jeg har valgt ud fra jeres 2 gode test her på siden.
Af THM
Der vil også være reflektioner i de to lcd, de har dog højere lysstyrke end plasma...
Under de givne omstændigheder vil du lcd nok være det bedste valg. Jeg vil mene samsungen er bedre end LGen, hvis du kan undvære passiv 3d...
Af PhDream
Vedr. det fremtidssikre, gode køb. Det findes ikke, når man taler om tv, med mindre man køber B&O eller lignende.

En fladskærm er kun et godt køb, når modellen er ved at udgå og nye modeller er på trapperne, for her er prisen i bund. Dette sker omkring april/maj/juni måned hvert år. Indtil da vil priserne kun falde og falde. Når man køber tv i denne periode på året, dvs. de nyeste modeller, betaler man også den høje pris, også selv om Elgiganten lige har "dumpet" prisen.

Jeg siger ikke, at du skal vente næsten et år på at købe tv, men du skal være klar over, at uanset hvilket tv du køber, vil det ikke være et godt køb i dag og i morgen, både hvad angår pris, men også teknologi - en fladskærm bliver gammel i løbet af ca. et år, dvs. når den bliver erstattet af en nyere model.
Brugeravatar
Af edinger
PhDream skrev:En fladskærm bliver gammel i løbet af ca. et år, dvs. når den bliver erstattet af en nyere model.
Enig.

Forveksl dog ikke gammel med dårlig. Din skærm bliver naturligvis ikke dårligere af, at der kommer noget nyere og (marginalt) bedre på markedet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
pml skrev:*Torben*
Jeg har valgt ud fra jeres 2 gode test her på siden.
Jeg siger heller ikke, at dine valg er dårlige. Blot at du får svært ved at undgå clouding og at Samsungen jo ikke er passiv i sit 3D system. Disse to ting står på din prioteringsliste, så valgene kan undre lidt.
Af pml
Jeg beklager hvis min tekniske forståelse på TV-siden og min måde at spørge på, ikke helt går hånd i hånd. Jeg ønsker enligt bare at få afklaret den bedste TV-oplevelse på HD-TV og Blu-ray siden, med fornuftig anvendelse af internet-interface feks. Youtube.

Billedkvalitet
Fjernsynet skal mest bruges til HD-TV og Blu-ray, og jeg ønsker der bedste billede af de valgte 2 modeller.

Fremtidssikret
Jeg er klar over at fjernsyn bliver forældet i det øjeblik de bliver købt, med ved at betale lidt ekstra for en high-end model, håber jeg at teknologien er lidt bedre. Samsung har en genial løsning med Evolution Kit, der ”måske” kan bruges til lidt begrænset fremtidssikring.

3D
Passiv 3D har ikke været min top prioritet, men hvis de valgte skærme var nogenlunde identiske i billedekvalitet og internet-delen, kunne det være det punkt der valgte den ene. Jeg regner med at se 3D 1-3 gange om mdr.
Af janbau
Jeg har en LG 47LM760T som jeg da synes leverer et godt biled , men kan se at man for samme pris kan få en 55LM860V som jo er den samme skærm men har Dual-core som jo vil gøre den hurtigere ved den daglige betjening . Derudover er der nogle andre fordele p.g.a. dualcore som feks den nye app til Lg 2012 modeller .

Priser taget fra deres hjemme side idag .
http://www.elgiganten.dk/catalog/tv-rad ... te=50+-+59

Men skulle jeg vælge det bedste billed og var det ikke fordi at Pasiv 3 d har stor ´betydning eller sagt på en anden måde Hvis man vil se meget 3 D indhold vil jeg mene at Pasiv 3 d er det bedste valg . Det var derfor jeg valgte Lg frem for andre mærker.

I prisklassen ca 20000 kr ( Tilbudspris ? ) som man kan forhandle sig frem til gjorde det selv i Elgiganten fik min LG 47LM760T til ca 13300 kr .

Skulle jeg vælge det bedste billed tror jeg faktisk jeg ville vælge Panasonic 55 modeler mon ikke de kan fås til ca 19000 20000 kr med lidt forhandling .
De har lige haft 47 tommer modelen til 10700 kr på tilbud .

Og vil du sparre penge er der jo også Sony KDL55HX855BAE som koster ca 16000 kr som jo også kan fås til en lavere pris .
Lg topmodel fra sidste år 55LW980W til 16000 kr .

Men det har du jo sikert selv gået op tænkt over .