Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Humle
Jeg skal ud og købe mig en ny skærm. Til at lave grafik på, men den skal også gerne kunne bruges som gaimer skærm. Er ikke den vildt store gaimer, men ville nu være rat hvis den også kunne bruges til det. Har ikke vildt mange penge at smide efter det, helst ikke meget over 2000kr. MAX 2500kr.

Er der nogle der har nogle gode bud?
Har selv overvejet Dell U2412M

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af azrael
Humle skrev:Jeg skal ud og købe mig en ny skærm. Til at lave grafik på, men den skal også gerne kunne bruges som gaimer skærm. Er ikke den vildt store gaimer, men ville nu være rat hvis den også kunne bruges til det. Har ikke vildt mange penge at smide efter det, helst ikke meget over 2000kr. MAX 2500kr.

Hvis gaming ikke er dit primære formål, så lyder Dell U2412M som en rigtig god ide. Alternativt bør du kigge på HP ZR24w, som du p.t. kan få til en rigtig god pris, hvis du skynder dig. Der, hvor HP'en er Dell'en overlegen er, at den anvender et ægte 8 bits panel (8 bit per farvekanal), hvor Dell'en kun har et 6 bit + 2 bit AFRC panel (dvs. den viser 6 bit og 2 bit dithered per kanal). Det er dog i praksis nok sværere at se end man skulle tro.

Medmindre du er inkarneret gamer af FPS så bør du holde dig fra 120Hz skærme, da de konsekvent anvender dårlige TN paneler.
Af Humle
Tak for dit fine svar azrael

Jeg er ikke inkarneret gamer men har da tænkt mig også at spille nogle FPS spil. Men begge ting skal kunne lade sig gøre.

Hvordan ville de to skærme klare det? Kan se at HP'en har en lidt kortere responstid.
Brugeravatar
Af azrael
Medmindre du er "pro" gamer, så tror jeg, at du vil være tilfreds med begge skærme.

Der er en udmærket anmeldelse af Dell U2412M her på siden. Der er anmeldelser af både Dell U2412M og HP ZR24w på TFTCentral.co.uk. Har du interesse i meget dybdegående tests af Dell U2412M og HP ZR24w, så er der anmeldelserne på PRAD.de.

Bemærk for øvrigt, at HP ZR24w er den ældre af de to skærme, hvilket dog absolut ikke gør skærmen ringere. Der er siden kommet en efterfølger kaldet ZR2440w. Denne skærm har et panel, der mere svarer til det i Dell U2412M. Vil du altså have en ZR24w, så er det ved at være sidste udkald.

ZR24w anvender for øvrigt et CCFL backlight, mens U2412M anvender LEDs. Begge giver maksimalt sRGB farverum, men generelt klarer CCFL backlights sig bedre farvemæssigt. Til gengæld trækker de så også mere strøm og der skal en vis opvarmningsperiode til, før billedet er optimalt.
Af Humle
Nu har jeg lige tjekket lidt priser.
Dell U2412M 2.029 kr
HP ZR24w 2.229 kr
HP ZR2440W 2.499 kr

Og kan se at den nye HP ZR2440W er 200 kr dyrere. Ville det så ikke være en idé at overveje den?
Kan også se at den har fået sehr gut på prad.de
Brugeravatar
Af azrael
Efter min mening er panelet i ZR24w det bedste, men det er smag og behag. *Personligt* ville jeg nok vælge ZR24w, men den hellige gral indenfor 24" er vist stadig Dell U2410. :)

Bemærk for øvrigt, at selvom ZR2440w (den nye) scorer "sehr gut" hos PRAD.de, så gælder det ikke for "spilbarheden". Der scorer den lavest bl.a. de tre nævnte. ZR24w (den gamle) og U2412M scorer ens (og højere). Mere præcist, så scorer ZR2440w "+/-" for casual gamere og "-" for hardcore gamere, mens U2412M og ZR24w begge scorer "++" og "+" i de respektive kategorier.
Senest rettet af azrael 15 jul 2012, 20:00, rettet i alt 2 gange.
Af Humle
Ok så må jeg lige nærstudier U2412M og ZR24W. :)
Af mowa
Humle skrev:Jeg skal ud og købe mig en ny skærm. Til at lave grafik på, men den skal også gerne kunne bruges som gaimer skærm. Er ikke den vildt store gaimer, men ville nu være rat hvis den også kunne bruges til det. Har ikke vildt mange penge at smide efter det, helst ikke meget over 2000kr. MAX 2500kr.

Eizo FS2332 er et godt bud - det er en 23" 1080p IPS-skærm (nogen siger der faktisk er en Samsungvariant af IPS i - PLS) der har absolut glimrende (og korrekte...) farver og et generelt rigtigt godt billede, og ikke noget af det irriterende meget grovkornede antiglare bl.a. Dells monitorer lider af. Jeg synes den fungerer forbløffende godt til spil, i Black Ops ligger jeg stadig ofte helt i toppen, som det også var tilfældet da jeg havde CRT. Den er absurd billig - 1600 kr. hos cdon.com. Der er ingen højdeindstilling (et sted skal der spares, og Eizo er ikke kendt for at spare på billedkvaliteten), så jeg har valgt at sætte den på et vægophæng for at få en fornuftig arbejdshøjde.
Brugeravatar
Af azrael
Eizo FS2332 er også en glimrende skærm, men den har ligesom Dell U2412M og HP ZR2440w, et e-IPS panel fra LG, dvs. 6 bit + 2 bit AFRC. Desuden har den den "ulempe" at den har 16 : 9 format. 16 : 10 formatet, som U2412M og ZR24w har, giver lige 120 pixels ekstra i højden. Det skal man ikke kimse ad. :)

Her er link til Eizo FS2332. Den har én force, de andre skærme ikke har, nemlig en 10 bit LUT, hvilket vil sige, at den kan udvælge farverne fra et område på over 1 milliard nuancer. Farverummet er dog stadig kun sRGB. Til kr. 1599 er den dog klart et godt tilbud.
Senest rettet af azrael 15 jul 2012, 21:11, rettet i alt 1 gang.
Af mowa
azrael skrev:Eizo FS2332 er også en glimrende skærm, men den har ligesom Dell U2412M og HP ZR2440w, et e-IPS panel fra LG, dvs. 6 bit + 2 bit AFRC. Desuden har den den "ulempe" at den har 16 : 9 format. 16 : 10 formatet, som U2412M og ZR24w har, giver lige 120 pixels ekstra i højden. Det skal man ikke kimse ad. :)

Her er link til Eizo FS2332. Den har én force, de andre skærme ikke har, nemlig en 10 bit LUT, hvilket vil sige, at den kan udvælge farverne fra et område på over 1 milliard nuancer. Farverummet er dog stadig kun sRGB.
Kilde? Jeg har læst at nogen har skilt den ad og set et Samsung PLS-panel, mens andre rapporterer om H-IPS... Uanset hvad, er min skærm i hvert fald fremragende, og jeg ser ingen tegn på mangel på farver. :)
Brugeravatar
Af azrael
Du kan slå skærmen op på TFTCentral.co.uk.
Af mowa
azrael skrev:Du kan slå skærmen op på TFTCentral.co.uk.
Jo, jeg kan også lave en hjemmeside hvor jeg skriver den har et plasmapanel fra Panasonic. :) Det lader til at der er stor uenighed om emnet - men hér er en der har åbnet den og fundet et Samsung PLS LTM230HL01 i sin FS2332: http://hardforum.com/archive/index.php/t-1615694.html. Der er mange steder det påståes der er et PLS-panel i.
Brugeravatar
Af azrael
Det er lidt synd, at vedkommende ikke har taget billeder, når han nu har åbnet skærmen. Så ville der ikke være så mange gætterier.