Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MisterMac
Hej Alle,

Jeg har købt dette tv:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=657647

Til min kære mormor - men har siden jeg installeret det og det finder kun analog\kabel kanaler.

Jeg lagde til gengæld mærke til under opsætning og ved flere resets af ingen af de nordiske lande var at vælge når jeg sku vælge land.

(Sprog virkede fint til dansk, underligt nok).

Så jeg leder lidt efter hvad jeg kan gøre?
Kan jeg opdatere firmware?

Vente på til mandag og ringe til LG support?

Nogle der har andre erfaringer med LG, og intet nordisk land til at vælge?

håber i kan hjælpe :)
Af jgr
Jeg har selv købt det samme TV til mine forældre, og der virker det fint med digitale kanaler via kabel-tv. De har stofa (gennem en lokal antenneforening).

Tror du ikke bare du mangler at indtaste netværks-id, frekvens osv.?
Af MisterMac
JGR, jeg tager derud og checker igen :)

Men havde du nordiske lande?

Setuppet viser INGEN nordiske lande (altså før man vælger netværks id osv).
Af dk9000
Det kan jo os være de kabler dine mormor anvender ikke er af bedste kvalitet, og det har altså en DEL at sige :)

Men synes nu os det lyder som noget ID der skal indtastes og nogle frekvenser :)
Af lgowner
når du ikke kan vælge nordiske lande i setup, betyder det modellen er parallel importeret. ikke så seriøst et problem, der kan dog være forskelle i frekvenserne og andre options som forsvinder.

du kan kun rette dette UDEN at opdate firmware ( max 5.10.08 ), og så via service menu skifte til NordicUI i region change, så vil den skifte til nordiske sprog og indstillinger. det er dog ikke helt enkelt at tilgå service menu. se mere her, og skifter du options i menu forkert, kan det have konsekvenser.

omkring scanning af kanaler,
du kan kun vælger digitial(DVBT) eller kabeltv(DVBC), ikke begge dele samtidig. som indikeres ved et kabel i væg(DVBC) eller antenne(DVBT) når du starter søgning.
du kan yderligere risikere at når du ikke har valgt Tyskland som land, søger den ikke på DVBC(kabel digitalt) ikke alle lande har DVBC i brug.
Af MisterMac
Tak LGowner.

Men dit svar er MEGET forvirrende.

Eller, skal jeg sige WIKI'en med info.
Med 6-7 muligheder for accesse en "Hidden System" Menu - samt hvordan det eventually leder til et eller anden region\country change har jeg svært ved at se.

Der står godtnok en inden i "EZ MENU" men ingen forklaring til hvordan man kommer dertil?

Det skal også nævnes tv kablet er ældgammelt ja.
En udskiftning ville nok være på plads.

Men mener ikke dette har noget direkte inflydelse på om den finder Digitale kanaler...eller ej?

Såvidt jeg husker med KABEL (Ikke Antenne) - var det muligt at sætte NETVÆRKS ID, men ikke resten af frekvenserne(Som jeg bl.a kender fra mit samsung).

KAn det have noget med Country\Region at gøre?

Hvis nogen ved om det er p.g.a. design ikke til NORDIC region, må de meget gerne confirme dette.
Så har jeg da noget at snakke med komplett om :)
Af lgowner
1. du skal bruge en fjernbetjening som kan sende korrekt kommando til tv , så du får åbent "EZ adjust" menu.
2. på WIKI siden kan du læse alt om alle de forskellige remote som kan aaktivere det.
3. under teksten Country i ez adjust menu'n , når du kommer ind i den, vil du region, og når dette punkt åbnes, kan du aktivere NordicUI menu punkt og sætte den til 1.
4. reboot og dit tv er i nordisk tilstand.

med henvisning til komplett og salg af parallel importede skærme, så virker din skærm fint, den er bare ikke solgt i danmark med de ekstra aktiveret funktioner som følger i nordic modellerne, derfor får du den billigere. så komplett kan godt sælge den uden at du kan bruge punktet som årsag. desværre for mange er dette helt legalt.
du kan bruge din 14 dages returret og få en nordisk model, som du ikke kanal søgnings problemer med og menu er nordiske, og betaler det ekstra det vil koste.
Af MisterMac
Så jeg er fukked uden special Remote der kan få eztv op?

Sådan forstår jeg dig
Af lgowner
MisterMac skrev:Så jeg er fukked uden special Remote der kan få eztv op?

Sådan forstår jeg dig
kort sagt, ja.

funktionen er jo forbeholdt service afd.

men for et par hundred kan en logitech remote gøre underværker, hvor et helt nyt tv og returnering jo koster penge. tiden som skal bruges ligger i begge løsninger retur eller remote :)
Af dk9000
LGowner, lad nu være med at gøre det for svært for manden.

FØRST og fremmest så ta og skift det kabel og lav en ny søgning med de korrekte informationer til dit kabel netværk.

Hvis dette ikke giver nogen forbedring, så tag kontakt til Komplett og hør dem hvad det præcis er for en modelm, ELLER du kan kigge på bagsiden og oplyse de sidste bogstaver efter 450.
Af lgowner
dk9000 skrev:LGowner, lad nu være med at gøre det for svært for manden..
det er ikke at gøre det svært.

nogle udenlandske modeller har ikke standard DVBC aktiveret, så vælger man f.eks England eller Spanien så søger den ikke på DVBC nettet men kun DVBT.

så det er vigtigt at han vælger et korrekt land når skærmen sættes op, og hvorfor ikke vælger danmark, hvis man altså gør lidt eksta :).
men jo, det er da ikke letteste fremgangsmetode.
Af MisterMac
Han gør det ikke svært, dog kunne han have nævnt det med en speciel Remote fra starten :)

Faktum er lgowner er den eneste der har leveret en teknisk forklaring der giver mening.
Resten af siger bare indstil freq,network id, osv.

Samtidig har LG Danmark mit tv model på deres site - dog med N sat på produktnavnet sjovt nok for Nordic.

Jeg ville prøve at kører lgcommander Python scriptet men modellen har ingen ethernet/rj45 indgang.

Jeg tager fat i LG support mandag ellers ryger det desværre tilbage til komplett.
Ved mindre nogle har en smart ide for at få ez_adjust op uden speciel Remote så jeg kan vælge DK som land.
Af lgowner
MisterMac skrev:Han gør det ikke svært, dog kunne han have nævnt det med en speciel Remote fra starten :)
et forslag, håber ikke jones31 læser det :D

tag ned i elgiganten, køb en Harmony 300i med USB tilslutning så den kan opdateres den vej. læg konfigurationen på som beskrevet på wiki siden. tag på besøg og få åbnet tv, og få ez adjust menu'n åbnet.
koden er 0413, hvis den spørger.

når du har fået skiftet region til NordicUI=1 , så er alt ok, og du fortryder så købet af den remote, og går i elgiganten og afleverer den igen. husk dog at nulstil og slet eventuelle opsætninger.

så har du fået det næsten gratis gjort!
Af jgr
MisterMac skrev:JGR, jeg tager derud og checker igen :)

Men havde du nordiske lande?

Setuppet viser INGEN nordiske lande (altså før man vælger netværks id osv).
Jeg beklager det sene svar. Nej, vi kunne heller ikke vælge nordiske lande under installationen, men det var faktisk min bror (der ikke er særligt teknisk) der fik det installeret. Javist - det kræver lidt ekstra nørklen for at få det hele til at spile, men det kan altså sagtens lade sig gøre. På de nordiske modeller vælger man Stofa eller Yousee, og så kommer alle indstillingerne automatisk frem. På EU-modellerne skal man selv indtaste de oplysninger, men resultatet skulle meget gerne blive det samme.

Det er jo ikke sådan, at de undlader at "putte noget i" skærmen bare fordi det ikke er en nordisk model. Det er som andre nævner noget software, der er deaktiveret, men som sagt kan man ved at indtaste de rette oplysninger sagtens få det til at virke.

Som andre også påpeger, så kan vi jo komme med nok så mange gode råd, tekniske beskrivelser osv. men hvis kablerne og dermed signalet ikke er i orden, så nytter det jo ikke noget :-)