Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Alle skærme synes snart har disse tendenser. Hvad skyldes de? Burde fabrikanterne ikke tjekke deres skærme? Er det noget med spændningen i danmark? eller hvor man bor? En teori lyder ,at det er noget med om der findes spændingsregulatorer i de bygninger man bor i? Ja jeg ved det ikke, men det lyder som om, at fænomenet, findes i alle skærme i større eller mindre omgang!!. Ikke fedt på sin nyindkøbte skærm, til mellem 6 og 25K (alt efter model)Måske man kunne skrive om man bor i hus eller lejlighed samtidig. Det skal kun ses som en Ide´

Måske overskriften skal hedde noget andet gerne svar fra "Admin"
Af wc-kenno
Tja, jeg har haft mit sharp 42xd1e i 3 dage. Og ja, skidtet summer, når det er i stand-by - selv når jeg slukker for standby knappen. Bor i hus...
Og er ikke tilfreds med min skærm trods de mange rosende ord, men det er jo en hel anden diskussion..:)
Bornholmeren skrev:Alle skærme synes snart har disse tendenser. Hvad skyldes de? Burde fabrikanterne ikke tjekke deres skærme?
Det er ikke et nyt fænomen, det samme kunne opleves på masser af billedrørs-tv - langt de fleste, faktisk. Og iøvrigt et hvilket som helst andet produkt, som trækker en rimelig mængde strøm. Så snart du har en trafo eller en spole i et apparat, og du ikke vil betale hvad det koster at få én der er "perfekt", så har du støj. Når fladskærmene skal falde 40% i pris om året, samtidig med at vi allesammen gerne vil have at billedet skal blive bedre og bedre, så må de nødvendigvis spare et sted. Sammenhold dette med at fladskærme bruger mere strøm end billedrørs-tv, samt at det mest udbredte støj-problem på billedrørs-tv var en 15,6 kHz hyletone, som mange ikke kan høre, hvor fladskærmes støj er lidt mere "tilfældig", og så ender du med at fladskærme bare er mere problematiske på det punkt.

Kort sagt: Så længe du køber et produkt fra et firma der i én eller anden udstrækning skal konkurrere på prisen (hvilket inkluderer firmaer som Pioneer, Panasonic, Sony osv.), så vil du have en væsentlig risiko for driftsstøj af den ene eller den anden art. Kig på et B&O, eller f.eks. Marantz' nye tv (jeg har ét til test lige nu, og det siger ikke en lyd), eller Loewe måske - så bør man med rimelighed kunne forvente at de har brugt nogle ekstra kroner på støjsvage komponenter.
Af Rasmusdc
personligt må jeg sige at jeg ikke synes det er acceptabelt.

kender godt baggrunden for brummelydene, men til tv i den prisklasse så er dette bare ikke acceptabelt..

har en LE32-R72B og før det havde jeg en LE32-S71 som dog blev tilbageleveret, ingen af dem levere nogen form for støj. når de kører og man sætter øret helt end til udluftnings området, ja så kan man høre komponenterne arbejder, men det er intet. er normalt meget kritisk med støj.

Min kusine købte Pioneers 42" HD plasma, og de fik den første hjem i stuen, den støjede også, og støjen varierede meget efter efter hvilket kontrast niveau den var i, og hvor meget lys der var i billedet, så støjen var meget ukonstant. hvilket gør den endnu mere irriterende, De VILLE have en pioneer pga udseendet. fik den så byttet, samme problem med den nye, i dag sidder de med en 43" pioneer, dog en generation ældre men med HD.. den har det også dog ikke så meget..

forstår ikke man vil acceptere det. har siddet ved billige 10.000krs PV60´ere ingen har jeg oplevet problemet ved, jeg har set 4000krs Prosonic skærme som heller ikke har det, 7000krs LG plasma 42" som heller ikke siger en lyd...

så derfor synes jeg ikke at det problem bare kan skydes til side med prisfald på markedet.
Af ttkthomsen
Det er ikke et nyt fænomen, det samme kunne opleves på masser af billedrørs-tv - langt de fleste, faktisk. Og iøvrigt et hvilket som helst andet produkt, som trækker en rimelig mængde strøm. Så snart du har en trafo eller en spole i et apparat, og du ikke vil betale hvad det koster at få én der er "perfekt", så har du støj. Når fladskærmene skal falde 40% i pris om året, samtidig med at vi allesammen gerne vil have at billedet skal blive bedre og bedre, så må de nødvendigvis spare et sted. Sammenhold dette med at fladskærme bruger mere strøm end billedrørs-tv, samt at det mest udbredte støj-problem på billedrørs-tv var en 15,6 kHz hyletone, som mange ikke kan høre, hvor fladskærmes støj er lidt mere "tilfældig", og så ender du med at fladskærme bare er mere problematiske på det punkt.

Kort sagt: Så længe du køber et produkt fra et firma der i én eller anden udstrækning skal konkurrere på prisen (hvilket inkluderer firmaer som Pioneer, Panasonic, Sony osv.), så vil du have en væsentlig risiko for driftsstøj af den ene eller den anden art. Kig på et B&O, eller f.eks. Marantz' nye tv (jeg har ét til test lige nu, og det siger ikke en lyd), eller Loewe måske - så bør man med rimelighed kunne forvente at de har brugt nogle ekstra kroner på støjsvage komponenter.

-------------------------

Så det er altså ikke arts bestemt til kun at være 42 " modellen, man ville kunne opleve det på allle skærmene (37", 46", 50") ?
Af Otto J
Rasmusdc skrev: personligt må jeg sige at jeg ikke synes det er acceptabelt.

kender godt baggrunden for brummelydene, men til tv i den prisklasse så er dette bare ikke acceptabelt..
Hvor billigt skal det så være før det er acceptabelt? Pris er en relativ størrelse. For 3 år siden ville en 42" plasma til 20.000,- være ultra-discount, og folk der kunne få en så billig skærm ville finde sig i hvadsomhelst. I dag er ultra-billig discount måske 5-6.000,-, mens 20.000 betragtes som high-end, hvor det satanhylme skal være i orden...
Rasmusdc skrev:har en LE32-R72B og før det havde jeg en LE32-S71 som dog blev tilbageleveret, ingen af dem levere nogen form for støj. når de kører og man sætter øret helt end til udluftnings området, ja så kan man høre komponenterne arbejder, men det er intet. er normalt meget kritisk med støj.
Forskellige producenter fokuserer på forskellige ting. Jeg kan give dig en lang liste af ting jeg ikke synes er i orden på de tv, bl.a. fejlprocenten, men det er dét du får når tv'et skal være billigst muligt. Og det har ikke noget at gøre med om tv'et koster 5000,- eller 25000,-, det har noget at gøre med hvad du får for dé penge. Hvis du gerne vil give 25000,- for noget du på overfladen kan få andre steder for 5000,- (f.eks. ved at købe B&O), så kan du forlange at detaljerne skal være i orden. Hvis du vil give 25000,- for noget der andre steder koster 50.000,-, så kan du ikke forvente perfektion.

Ville du forlange at en ny bil til 90.000,- var perfekt?

Rasmusdc skrev:forstår ikke man vil acceptere det. har siddet ved billige 10.000krs PV60´ere ingen har jeg oplevet problemet ved, jeg har set 4000krs Prosonic skærme som heller ikke har det, 7000krs LG plasma 42" som heller ikke siger en lyd...

så derfor synes jeg ikke at det problem bare kan skydes til side med prisfald på markedet.
Jeg siger sådan set ikke at man bare skal acceptere det, tværtimod faktisk - jeg siger at hvis det er et støjfrit apparat man vil have, så må man acceptere at hvis det _både_ skal være støjfrit, have lav fejlrate, god support/service fra producenten, god konstruktionskvalitet OG godt billede og god lyd, så kan man ikke samtidig forlange at producenten skal spare hver eneste femøre de kan, for at du kan få dit tv for 6499,- i stedet for 6999,-.

Nu nævner du PV60, der er da rigeligt der har klaget over støj fra dem?
Af icewind
Kan nævne at Medion og ProSonic har mange af de fejl med brummen eller støj men det kan være varier forskellige mellem dem.

Støjen/brummen kommer primært kommer fra inverterboardet og powerboardet.

Mit Philips 9731D siger ikke en lyd med hensyn til støj/brummen så jeg er godt tilfreds.
Af Bornholmeren
ttkthomsen skrev:Det er ikke et nyt fænomen, det samme kunne opleves på masser af billedrørs-tv - langt de fleste, faktisk. Og iøvrigt et hvilket som helst andet produkt, som trækker en rimelig mængde strøm. Så snart du har en trafo eller en spole i et apparat, og du ikke vil betale hvad det koster at få én der er "perfekt", så har du støj. Når fladskærmene skal falde 40% i pris om året, samtidig med at vi allesammen gerne vil have at billedet skal blive bedre og bedre, så må de nødvendigvis spare et sted. Sammenhold dette med at fladskærme bruger mere strøm end billedrørs-tv, samt at det mest udbredte støj-problem på billedrørs-tv var en 15,6 kHz hyletone, som mange ikke kan høre, hvor fladskærmes støj er lidt mere "tilfældig", og så ender du med at fladskærme bare er mere problematiske på det punkt.

-------------------------

Så det er altså ikke arts bestemt til kun at være 42 " modellen, man ville kunne opleve det på allle skærmene (37", 46", 50") ?
Jeg er kommet til den konklusion, at de "hyletoner/frekvenser" som sendes ud "trigger" min gamle tinnitus (selv min ny anskaffede 37" xd1e, andre kan ikke høre det). Derfor har jeg besluttet mig for, at ville ofre omkring Kr. 30-35.000,00 på en lcd skærm 32 eller 37". Hvad er det for en skærm du har til test for tiden?. krav mindst 2 hdmi porte, 720P, analog tuner, gerne digital oveni hvis det kan får i den pris klasse.