Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
2007WFP er en interessant skærm, især til den pris den har her i marts. Men for det første er den to tommer mindre i diagonalen, og det gør tekst ret småt. For det andet kan jeg bare ikke godtage Dells returpolitik. Hvis nu skærmen ikke lever op til mine forventninger eller har døde pixels (i hvilket tilfælde jeg ville returnere skærmen og købe en ny), så koster det mig 700+ kroner. No way.

/David
Af Toranaga
Jeg havde det på samme måde som dig, men blev til sidst enig med mig selv om at jeg bedre kunne leve med 1-2 døde pixels end med TN panel. ;)

Ang. størrelse, så syntes jeg faktisk at opløsningen næsten bliver for "grovkornet" på en 22".
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
Nåja, jeg glemte lige det værste ved 2007WFP: Dell kører også panellotteri på den, så man kan ikke vide om man får et S-IPS-panel eller et S-PVA-panel. Det er sådan set "fair nok" (nej, gu er det ej!), det gør Samsung jo også på 226BW. Men i Samsungs tilfælde kan jeg returnere skærmen gratis ifølge loven, denne lov skider Dell højt og flot på. Dels tør jeg ikke tage chancen, uanset hvor god 2007WFP (S-IPS-versionen) så er. Og dels ønsker jeg ikke at handle med et firma der opfører sig på den måde. Ærgeligt, for Dell laver jo nogle gode skærme.

/David
Af Toranaga
Som det har været diskutteret flere gange, så er der altså endnu ingen der har rapporteret om andet end S-IPS panel i DK. Og Dell bryder altså ingen love, som du påstår. :s

Men det alternative panel 2007wfp leveres med i nogle lande er jo stadig langt bedre en TN.
Af ckn
pinkfloydhomer skrev:2007WFP er en interessant skærm, især til den pris den har her i marts. Men for det første er den to tommer mindre i diagonalen, og det gør tekst ret småt. For det andet kan jeg bare ikke godtage Dells returpolitik. Hvis nu skærmen ikke lever op til mine forventninger eller har døde pixels (i hvilket tilfælde jeg ville returnere skærmen og købe en ny), så koster det mig 700+ kroner. No way.

/David
Undskyld jeg lige highjacker i denne tråd her... Men skærmen er ikke på tilbud mere, if. deres hjemmeside... Jeg var ellers også lige ved at bestille den.
Af Toranaga
Mange har rapporteret, at hvis man ringer til Dell, så kan man få den til tilbudsprisen. ;)
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
Toranaga skrev:Mange har rapporteret, at hvis man ringer til Dell, så kan man få den til tilbudsprisen. ;)
Ja, og den kommer jo iøvrigt på tilbud igen hele tiden.

Jeg forstår stadig ikke hvordan Dell kan få lov at gøre på den måde, når det er ulovligt. Hvorfor bliver der ikke lagt sag an mod dem? Hvorfor går forbrugerklagenævnet ikke ind i sagen?

/David
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad snakker du om? Skærmen skal til Holland og sidst jeg tjekkede så kostede det +500 kr. uanset hvem du sender den med. Dells fragtmand tager 700 kr. for det.

Hvis du købte noget via Pixmania.com så skal det også retur til Frankrig selvom deres hjemmeside er på dansk.
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
yakken skrev:Hvad snakker du om? Skærmen skal til Holland og sidst jeg tjekkede så kostede det +500 kr. uanset hvem du sender den med. Dells fragtmand tager 700 kr. for det.

Hvis du købte noget via Pixmania.com så skal det også retur til Frankrig selvom deres hjemmeside er på dansk.
Lovgivningen er (ifølge danske forhandlere) ikke helt klar og heller ikke gennemført på samme måde eller lige meget i alle EU-lande, men det er altså et EU-direktiv der siger at forbrugeren har 14 dages returret ved fjernkøb og at forhandleren betaler fragten.

http://www.computerworld.dk/art/38291?a=related&i=38303

Hvad der rent faktisk gælder ved køb fra Dell er lidt uklart for mig. Men uanset hvad, så er det uacceptabelt for mig at det koster mig 700 kroner bare at se varen (jeg kan jo ikke se den på nogen anden måde) og også hvis jeg vil returnere fordi jeg ikke er tilfreds med antallet af døde pixels (uanset hvad Dells politik på området er).

/David
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At du ikke er tilfreds med antallet af døde pixels er vel din egen sag. Alle producenter har en politik på dette område og hvis du har for mange fejl, så dækker garantien.

Jeg kan forstå at forhandleren betaler fragt den ene vej, men at de også skal stå for at betale fragten den anden vej er hul i hovedet, uanset hvad lovgivningen siger. På den måde vil et firma jo hurtigt drukne i returgebyrer fordi folk shopper løs uden hensynstagen til omkostningerne.

Faktum er at Dells produkter skal retur til Holland og de penge skal nødvendigvis betales af en eller anden. Om 700 kr. er et repræsentativt beløb er en anden sag - Dells egen fragt til dig er trods alt kun beregnet til 375 kr...
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
yakken skrev:At du ikke er tilfreds med antallet af døde pixels er vel din egen sag. Alle producenter har en politik på dette område og hvis du har for mange fejl, så dækker garantien.
Ja, men hvis man ikke blot vil være i producentens tilfældige vold hvad angår døde pixels, så er det jo godt at man har 14 dages returret ved fjernkøb. Så kan man jo bare sende skærmen retur hvis den har døde pixels. Det manglede da bare. Hvis det så i praksis koster en 50-100 kroner, så er det stadig en dejlig mulighed. Den mulighed findes ikke ved Dell. Det er der nogen der synes er fint nok, men for mig er det et stort minus.
yakken skrev: Jeg kan forstå at forhandleren betaler fragt den ene vej, men at de også skal stå for at betale fragten den anden vej er hul i hovedet, uanset hvad lovgivningen siger.
Det kan du mene som du vil. I det tilfælde hvor et firma reklamerer voldsomt i danske medier og har en dansk hjemmeside på et dansk domæne, der er der nok mange danskere der tror at de bare køber en vare i Danmark (det kan vi jo se af tidligere sager og skriverier i danske fora og nyhedsgrupper); og som bliver overraskede når de finder ud af at det koster 700 kroner at benytte sig af returretten. I første omgang har de måske ikke skænket fragtprisen en tanke da priserne hos Dell er oplyst incl. levering.

Især i tilfældet hvor man ingen chance har for at se varen andetsteds før man modtager den, der bliver den nogenlunde uhindrede (læs: ikke 700 kr dyre) returret vigtig. I almindelige retur-tilfælde i Danmark hvor forsendelsen måtte være 50-100 kroner er jeg lidt mere ligeglad hvordan man indretter lovgivningen.
yakken skrev: På den måde vil et firma jo hurtigt drukne i returgebyrer fordi folk shopper løs uden hensynstagen til omkostningerne.
Nu køber folk jo ikke for sjov for derefter at returnere varen (med mindre de er ondsindede - den slags må man naturligvis finde måder at undgå på), men fordi de som udgangspunkt skal bruge dem eller overvejer at bruge dem. Hvis det er en vare man ikke har umiddelbar mulighed for inden bestilling at vurdere om man faktisk vil have eller ej, så er returretten ret dejlig.
yakken skrev: Faktum er at Dells produkter skal retur til Holland og de penge skal nødvendigvis betales af en eller anden. Om 700 kr. er et repræsentativt beløb er en anden sag - Dells egen fragt til dig er trods alt kun beregnet til 375 kr...
Ja, skummelt :)

Der er sikkert nogen der har det okay med alt dette, eller som vurderer at den samlede værdi og kvalitet af Dells skærme sammenholdt med den risiko der måtte være for at skulle returnere varen 700 kroners tab til følge, er fordelagtig for dem totalt set. De skal da bare købe alt det de vil hos Dell. Men det er altså ikke lykkes mig at overbevise mig selv om denne fordel, og det på trods af at jeg har endog meget høje tanker om Dells skærme. Ærgeligt men sandt.

/David
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
Toranaga skrev:Jeg havde det på samme måde som dig, men blev til sidst enig med mig selv om at jeg bedre kunne leve med 1-2 døde pixels end med TN panel. ;)

Ang. størrelse, så syntes jeg faktisk at opløsningen næsten bliver for "grovkornet" på en 22".
Okay. 22" 1680x1050 giver pixels på 0.282 millimeter, mens 20" 1680x1050 giver pixels på 0.256 millimeter. Til sammenligning så giver en af de mest udbredte størrelser, nemlig 19" 1280x1024, en pixelstørrelse på 0.294 millimeter. Pixelstørrelsen på 22"-skærmen er altså stadig en smule mindre end på en almindelig 19" 1280x1024 skærm. Det vil jeg ikke kalde grovkornet. Det er til gengæld muligt at en pixelstørrelse på 0.256 millimeter også fungerer fint for mange. Personlig synes jeg at det lyder lidt småt, men jeg kunne godt tænke mig at se det i praksis.

/David
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
pinkfloydhomer skrev: ...der er der nok mange danskere der tror at de bare køber en vare i Danmark (det kan vi jo se af tidligere sager og skriverier i danske fora og nyhedsgrupper); og som bliver overraskede når de finder ud af at det koster 700 kroner at benytte sig af returretten. I første omgang har de måske ikke skænket fragtprisen en tanke da priserne hos Dell er oplyst incl. levering.
Det kan jeg simpelthen ikke have ondt af. Så må man undersøge tingene nærmere inden man hiver pungen op af lommen. Det kan ikke passe at der skal være enorme skilte der forklarer hvad det koster at returnere en vare. Du accepterer et sæt handelsbetingelser og så må det formodes at du har læst dem. Har du ikke det, så er det ris til egen r...
pinkfloydhomer skrev: Nu køber folk jo ikke for sjov for derefter at returnere varen (med mindre de er ondsindede - den slags må man naturligvis finde måder at undgå på), men fordi de som udgangspunkt skal bruge dem eller overvejer at bruge dem. Hvis det er en vare man ikke har umiddelbar mulighed for inden bestilling at vurdere om man faktisk vil have eller ej, så er returretten ret dejlig.
Hvis returfragten blev sat ind på min konto så skal jeg garantere dig for at jeg ville være mere villig til at prøve nye varer af end jeg er idag. Da man jo sagtens kan pakke en vare op og stadig returnere den i væsentlig samme stand, så ville en besparelse på 100 kr. i fragt nok motivere mig til at prøve et par produkter ekstra af før jeg valgte den endelige model. Det er muligt at alle ikke tænker sådan, men det er en stor fordel frem for alm. butikkers returpolitik hvor du skal være ret heldig hvis du kan få pengene retur.
Af rammy
Hej,

Jeg har lige købt mig en dejlig 226BW hos ComputerCity ( i Glostrup, der var 2 tilbage og den sidste blev solgt da jeg var på vej op til kassen ) i dag og det er med S-IPS-panel. Der står nemlig 226BW S bagpå skærmen 8)
Både deres Demo-model og den jeg fik med hjem havde det S på det lille label bagpå monitoren.

Vil bare lige sige tak til alle jer kloge hoveder på denne side. Utroligt så mange gode råd og tips man kan læse sig til inden man skal ud og skaffe sig sin første fladskærm 8)

PS: Nogle der kan hjælpe med hvordan jeg tester for pixel-fejl og ligende ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17