Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
Hej FP.
På mandag skal jeg op og bestille mit nye Panasonic st50.
Da jeg er helt ny til plasma teknologien, er jeg delvist både positivt spændt og negativt spændt.
Glæder mig til at se det "korrekte" billede efter kalibrering og glæder mig især til at se 3d'en på en aktiv plasma.
Er dog ret nervøs, for burn-in og retention.
Men for at undgå netop dette, så har jeg lige hurtigt spottet rundt på nettet at man skal lave et break-in på 100 timer.
Forståes det som, at skærmen skal kører på nogle specielle indstillinger i 100 timer før man opnår den rigtige kvalitet fra en plasma?

Og så så jeg en video på youtube om et break-in, hvor han har downloadet en fil der viser nogle forskellige farver i et hvis antal sekunder og så skifter det til en ny farve, dette har han smidt på et sd kort og så bare sat tv'et igang.
Er dette noget jeg også bør gøre?

Mvh kenneth.
Ps. Bær over med mig, jeg er som sagt helt ny til plasma! :p
Af bantam
Man kan aldrig garantere noget, men hvis du vil være mere sikker i din sag, vil det være en fordel at køre break-in på dit TV. Til formålet findes der mange mere eller mindre seriøse (men sikkert velmente) testmønstre.

Jeg plejer dog at anbefale Plasma Burn-Im Wash DVD fra http://www.recordere.dk/download, da den belaster TV'ets skærm på en kendt og ensartet måde.

Indstil TV'et i BIOGRAF-billedtilstand og udvid billedet til at fylde hele skærmen vha. ASPECT-knappen på fjernbetjeningen.

Behovet for break-in er størst de første 50 - 100 timer - men alt andet lige er process ikke overstået herefter - men dog mere stabil.

Du kan se et eksempel i denne tråd (se evt. figur 8): http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... 50#1137803

Retention er et andet fænomen end burn-in og er et midlertidigt problem, hvor burn-in vil være permanent. Retention medfører ikke burn-in - men det optræder samme steder, som man vil opleve burn-in, hvis TV'et får lov til at stå længe med belastning på stedet.
Af J.H.
Risikoen for burn-in/retention er størst i starten af skærmens levetid.
Det er mest "rigtigt" at køre en god break-in men mindre kan også gøre det. Undgå stillestående billeder/logoer i længere perioder og vær varsom med konsolspil i længere tid af gangen, da de netop ofte byder på en del af dem.

Almindeligt jævnt varieret fjernsynskiggeri med film, sport, nyheder, serier og lign. kan det sagtens tåle frisk fra kassen :-)
Af kennethm
Bantam: tak for dit input, vil undersøge linksne og hente den test.
Hvor længe eller hvor ofte skal man lave dette break-in? Er det hver gang efter man har set tv?

J.H.: tak for dit input.
Du nævner jeg skal være varsom med konsolspil, dette er nemlig hvad skærmen primært vil blive brugt til. hvad skal jeg være varsom på mht. At spille? For den kommer ikke til at stå stille, ikke mere end højest 10 minutter til et toilet besøg eller sådan. Det samme gælder med film.

Kan man ikke risikere der sker noget under break-in processen, altså noget burn in af farven/mønstret der?

Er ret bekymret for det.
Men sælgeren fortalte mig at Panasonic havde sagt at hvis såfremt burn-in opstår, så kan jeg få byttet min skærm kvit og frit, ved dog ikke om der er hold i dette så beder ham lige skaffe det på papir til mig så jeg kan bevise det i tilfælde af der sker noget :-)
Af bantam
kennethm skrev: Hvor længe eller hvor ofte skal man lave dette break-in? Er det hver gang efter man har set tv?
Break-in er noget, der skal gøres én gang i TV'et første drifttid/brugstid: Den link, som jeg har givet ovenfor, er et eksempel, hvor vi har målt ændringerne i farvegengivelsen (eller udtrykt på en anden måde ved ordet "ældning", som er det, der giver burn-in) mens vi kørte Burn-In Wash DVD'en konstant i godt 250 timer. Læs indlægget i tråden, som der er linket til - der kan du måske få inspiration til, hvor længe du mener, det er bedst at "motionere" TV'et.

Når break-in-fasen er overstået, skal man ikke gøre det mere: Man har kun det ene forsøg. Det er altså ikke noget, der skal gøres, hver gang du har set TV.
Af kennethm
Bantam: okay har lige læst størstedelen af dit indlæg derinde vedr. Den burn-in wash dvd.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvor længe det er nødvendigt at køre denne test?
For det er dælme også dyrt for en privat at have tv'et kørende nonstop i "bare" 60 timer, så er lidt i tvivl om det kan gøre nogen forskel at jeg kører den burn-in test i små 4-6 timer som tv'et maksimalt er tændt om dagen, istedetfor at lade helt være?
Testen har ingen mulighed for at kører nonstop i over 24 timer, det er for dyrt for mig, kan måske et døgn men så er det også nok.
Men er det rigeligt til at forhindre burn-in?
Af bantam
Jeg tror vi estimerede 250 timers break-in til at koste i omegnen af 40 kr.

Det er OK at holde pauser - break-in behøver ikke være non-stop - men at se TV mellem break-in-delperioder modvirker jo effekten, hvis man ikke tager andre forholdsregler.

Læg også mærke til, at proceduren, som jeg har beskrevet er baseret på et forsigtighedsprincip og dermed er ret konservativ i sin tilgang.

Jeg har selv tidligere kørt plasma-TV ind ved at bruge rundt regnet 2 måneder med konservative indstillinger og ellers undgå statiske elementer og letterbox-indhold o.l., hvor dele af skærmen er mere eller mindre belastet konstant.

Hvis du veksler mellem Burn-in Wash DVD'en og almindeligt indhold, tæller begge dele med i drifttimerne. Mit optimistiske gæt(!) mht. til behovet for break-in-periodens længde er, at de første 60 timer er de kritiske - men der sker stadig noget mht. ældning efter 100 og 200 timer - dog er effekten aftagende.

EDIT: De 40 kr. er nok optimistisk - jeg kunne ikke lige huske det nøjagtige beløb, som Spar'O'Meter'et kom op med til slut - men efter at have læst Torbens indlæg herunder, mener jeg at kunne huske at det var omring 90 kr. I hvertfald var det ikke afskrækkende.
Senest rettet af bantam 08 jul 2012, 20:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
kennethm skrev: For det er dælme også dyrt for en privat at have tv'et kørende nonstop i "bare" 60 timer, så er lidt i tvivl om det kan gøre nogen forskel at jeg kører den burn-in test i små 4-6 timer som tv'et maksimalt er tændt om dagen, istedetfor at lade helt være?
En kilowatt-time koster ca. 2.50 kr. og det nævnte TV forbruger vel max. 200 Watt. 60 timer koster da 30 kr. i el. Det overlever du vel nok hvis der i forvejen er brændt 7.000 kr. af på skærmen? Selv de 200 timer til en 100-las er vel billigt, hvis man sover roligt om natten bagefter.
Af kennethm
Bantam: okay tusind tak for din hjælp. Jeg havde ikke forstand på prisen så vidste ikke hvor meget det kostede, troede det ville koste 500,- eller sådan :p
Men det er lidt træls jeg så ikke kan benytte tv'et før efter så mange timer, det er jo mange døgn det drejer sig om hvis vi bare siger 100 timer.
Havde overvejet at sige 60 timer, men puha havde ellers glædet mig til at skyde tv'et igang med 3d film fra jeg får det.

Torben rasmussen: nej du har ret hvis det tal passer jo, som nævnt ovenover så har jeg ingen ide om hvad det koster, forestillede mig bare det kostede omkring de 500,- men til 100,- betyder det ingenting. Dog er det lidt synd man ikke kan benytte tv'et når man så får det men så må jeg beholde det gamle tv indtil den nye er kørt ind.

Er der noget der kan besvare mit spørgsmål om det holder stik at Panasonic udlover den burn-in garanti at de bare giver mig et nyt tv i tilfælde af burn-in?
Snakker med sælgeren imorgen for tror simpelthen ikke på det!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den ville jeg også være ret skeptisk overfor. Jeg har aldrig hørt om nogen der fik ombyttet et TV med burn-in uden spørgsmål.
Af LunD^
Er det ikke en anelse hysterisk at lade sit tv stå i flere hundrede timer med forskellige farver og mønstre? Mine svigerforældre har ganske vidst et LG der lider noget af retention.

Jeg har intet hensyn taget med mit X10 og der har aldrig været skyggen (so-to-speak) af hverken burn in eller retention.
Af kennethm
Torben rasmussen: nej jeg er også ret skeptisk men skal snakke med ham igen idag og så får jeg det på papir hvis det passer, i tilfælde af det sker!

LunD: det er præcis sådan jeg også tænker men vil selvfølgelig have det bedste for min skærm. Men synes heller ikke det kan være rigtig man virkelig skal det for den normale forbruger der ikke har forstand på dette, ville aldrig gøre det jo, der ville tv'et bare blive brugt med det samme og derfor kan jeg ikke finde ud af hvad man bør gøre O_O
Af Dusty
Jeg kan anbefale at tage visse forbehold. Jeg har haft mit VT50 i snart et par måneder nu vil jeg tro, og fik en del retetention da jeg så Le Mans på TV2 og Eurosport. Dette selvom jeg havde sat noget Blueray dyrefilm på med "nedsatte" indstillinger i begyndelsen. Så det er ikke bare at sætte det til og lade det køre der ud af - ikke i mit tilfælde i hvert fald.
Af scaw
Og det er så her, at man skræmmer normale forbrugere.

Ville en LED(LCD) skærm få noget positivt ud af burn in?

Jeg vil gerne have en plasmaskærm, fordi jeg godt kan lide et godt billede med sortniveau og shadow detail som en biografoplevelse.
Men hvis jeg skal sidde og frygte for min skærm, når jeg spiller konsolspil eller ser Le Mans/OL, så kan det være ligemeget. Så må man vente et par år og købe en projektor -.-
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8