Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Streit
Hej Folkens.

Efter at have været lidt passivt medlem herinde i et godt stykke tid nu, synes jeg det var tid til at lave et emne.

Jeg har været på udkig efter et nyt fjernsyn i et godt stykke tid nu og har efterhånden fået læst mig en del klogere herinde.

Jeg havde egentlig bestemt mig for et Sony 55HX855 da den kun kostede 3000 kr. mere end 46 modellerne og var samtidigt 3-5000 kr. billige end de andre mærkers 55 modeller.
Så valgte butikkerne selvfølgelig at sætte både Samsung UE46ES7005 og Panasonic 47DT50Y ned med 3-4000 kr. i denne uge Så nu er jeg pludselig blevet meget i tvivl om hvad jeg skal vælge, da 10.000 kr. passer lidt bedre ind i mit budget og egentlig er det jeg oprindeligt havde afsat til TV-køb.

Så pt. står jeg og overvejer disse tre modeller:

- Samsung UE46ES7005
- Sony 46 eller 55HX855
- Panasonic 47DT50Y

Er der noget kæmpe forskel på disse 3 tv? Er der nogen der er at foretrække fremfor de andre? Eller ligger de så tæt på hinanden at det er ren personlig præference hvad man vælger?

Som jeg kan forstå herinde fra, så bruger 7005'eren samme panel som dens storebror 8005 og er næsten helt identisk. Og den fik jo pæne ord med på vejen herinde. HX855 synes jeg også får rimelig pæne ord med på vejen mange steder på nettet.
DT50'eren ved jeg ikke så meget om andet end jeg kunne forstå den havde et IPS panel hvilket skulle være positivt for billede kvaliteten.

TV'et skal primært bruges til sport + film fra PC'en, men selvfølgelig også noget almindeligt TV engang i mellem. Afstand fra sofa til hvor det skal stå/hænge er ca. 3-3½ meter.

Hvad ville du vælge hvis det var dig?

PS: Plasma har jeg bevidst valgt fra, da TV'et skal stå i en meget lys stuen (med aftensol) og jeg synes stadig man kan læse meget om problemer med fast brænding af logo'er. Jeg har desuden en evne til at mit tv ofte står på samme kanal en hel dag uden at der bliver skiftet kanal :)
Af kennethm
Det her er min helt egen personlige mening;
Jeg havde valgt hx855 i 55" til 16.000,- (vær ops på den altså godt kan presses lidt ned måske)
Jeg forelskede mig i Samsung es7005 da den kom frem, synes billedet var så behageligt at se og 3d delen i avatar var fænomenal!
Men så kom hx855 lidt efter og bom, så var jeg solgt! De stod side-by-side med samme film (tin tin animationsfilmen) og ligemeget hvordan jeg forsøgte at indstille Samsungs, så synes jeg hx855 havde et flottere billede, bedre detaljer og så var skærmen i det hele taget bare flottere at se på.

Normalt havde jeg ikke valgt et tv pga. Design, men her synes jeg designet på hx855 er det flotteste der er i år (når den står i foden) skærmen i sig selv er også flot at se på.

Jeg er stor fan af flydende billeder selvom det er kunstigt, derfor betyder de 800hz motionflow, eller 800hz cmr meget for mig, og her synes jeg stadig sonyen formåede at levere flydende billeder uden nogle former for slør eller andre skavanker.
Det skal siges at det var ikke ofte noget jeg lagde mærke til på 7005, men når jeg præcis kiggede efter det så så jeg det ganske få gange.

Bortset fra alt det, så er prisen jo uimodståelig synes jeg! Ihvertfald 5000,- billigere end samsungs, og ja så får du ikke det kamera og deres smarttv del med, men Sony får jo googletv senere så det bliver mindst ligeså godt, og ligenu er smarttv delen ikke noget jeg ville fokusere då overhovedet da den nemt erstattes af en pc eller bare en smartphone!

Så min mening, helt klart 855!
Har set dt50 og bryder mig ikke specielt om billedet ENDNU! har ikke haft rigtig studeret den da jeg hellere ville betale for andre skærme.

Mvh kennethm
Af jones31
Det er alle 3 gode fjernsyn, men jeg ville vælge dt50 fra pana, da den har det bedste billed af de 3 designet er også lækkert.

Den for rigtig gode anmelderser mange steder.

Prøv evt og tjekke det nye philips 47pfl6877 ud ligger til 10999,- i elgiganten.
Af jones31
kennethm skrev:Det her er min helt egen personlige mening;
Jeg havde valgt hx855 i 55" til 16.000,- (vær ops på den altså godt kan presses lidt ned måske)
Jeg forelskede mig i Samsung es7005 da den kom frem, synes billedet var så behageligt at se og 3d delen i avatar var fænomenal!
Men så kom hx855 lidt efter og bom, så var jeg solgt! De stod side-by-side med samme film (tin tin animationsfilmen) og ligemeget hvordan jeg forsøgte at indstille Samsungs, så synes jeg hx855 havde et flottere billede, bedre detaljer og så var skærmen i det hele taget bare flottere at se på.

Normalt havde jeg ikke valgt et tv pga. Design, men her synes jeg designet på hx855 er det flotteste der er i år (når den står i foden) skærmen i sig selv er også flot at se på.

Jeg er stor fan af flydende billeder selvom det er kunstigt, derfor betyder de 800hz motionflow, eller 800hz cmr meget for mig, og her synes jeg stadig sonyen formåede at levere flydende billeder uden nogle former for slør eller andre skavanker.
Det skal siges at det var ikke ofte noget jeg lagde mærke til på 7005, men når jeg præcis kiggede efter det så så jeg det ganske få gange.

Bortset fra alt det, så er prisen jo uimodståelig synes jeg! Ihvertfald 5000,- billigere end samsungs, og ja så får du ikke det kamera og deres smarttv del med, men Sony får jo googletv senere så det bliver mindst ligeså godt, og ligenu er smarttv delen ikke noget jeg ville fokusere då overhovedet da den nemt erstattes af en pc eller bare en smartphone!

Så min mening, helt klart 855!
Har set dt50 og bryder mig ikke specielt om billedet ENDNU! har ikke haft rigtig studeret den da jeg hellere ville betale for andre skærme.

Mvh kennethm

Kan ikke helt forstå de forskellige ting du skriver, du er fan af de flydende billeder og vild med hx855 og så står du til og købe en plasma skærm st50 fra pana af, det er da og modsige sig selv.
Af jesper larsen
Jeg ville vælge UE46ES7005, da det er et kanon tilbud Bilka, El-giganten og Wupti har til 9.999kr,-
ES8005 har jo også fået rigtig gode testresultater rundt om på nettet, blandt andet her på siden, og de 2 skærme er jo næsten ens. Samtdig har mine forældre UE46D7005, og det er bare et kanon tv med et super billede, så ES modellen kan jo kun være endnu bedre.
Det eneste minus er dog jeg synes Sony's design er pænere, men UE46ES7005 er nu også en pæn skærm :)
Til sidst vil jeg tvivle på den Sony er 3000kr,- bedre... altså et pris hop på 33%... så den ville jeg ikke engang overveje.
Pana skærmen har nu også fået gode anbefalinger, men jeg tvivler selv på at de bare sådan er på sony og samsungs LED's niveau, nu hvor de har satset mest på plasma skærm de sidste år, og først i år rigtig prøver at komme ind på LED markedet.
Men dette er bare min mening, jeg skal forresten selv ud og købe et UE46D7005 i løbet af ugen i bilka, de har også rentefri lån denne uge, så det er 1000kr,- hver måned i 10måneder, synes jeg min pengepung bedre kan klare end 10K på 1 gang :) For så er der stadig penge til ferie og lidt byture :)

men held og lykke med det lige meget hvilken skærm du vælger, for det er jo alle 3 gode skærme i følge de forskellige sites.

Mvh Jesper
Af kennethm
Kan ikke helt forstå de forskellige ting du skriver, du er fan af de flydende billeder og vild med hx855 og så står du til og købe en plasma skærm st50 fra pana af, det er da og modsige sig selv.
Det er fordi jeg ganske enkelt ikke har råd til andet som falder i min smag, derfor forsøger jeg mig med st50 da jeg har leget med den i butikkerne og nåede frem til et meget flot billede så vil teste den herhjemme og finde ud af om plasma er noget for mig :-)

Jeg er endnu ikke sikker, for ja jeg er fan af flydende "kunstige" og kraftige billeder som led laver, men har aldrig prøvet at give plasma et forsøg og efter alt jeg har læst og hørt om den så synes jeg det fortjener et forsøg.
Og duer det ikke til mig, så ved jeg at det skal være led, og så må jeg tage den derfra.
Af kennethm
Det eneste minus er dog jeg synes Sony's design er pænere, men UE46ES7005 er nu også en pæn skærm Til sidst vil jeg tvivle på den Sony er 3000kr,- bedre... altså et pris hop på 33%... så den ville jeg ikke engang overveje. Pana skærmen har nu også fået gode anbefalinger, men jeg tvivler selv på at de bare sådan er på sony og samsungs LED's niveau, nu hvor de har satset mest på plasma skærm de sidste år, og først i år rigtig prøver at komme ind på LED markedet. Men dette er bare min mening, jeg skal forresten selv ud og købe et UE46D7005 i løbet af ugen i bilka.
Prishoppet du nævner i 46" nej det kan ikke betale sig. Men for 4-5000,- mere får han en 55" fremfor 46" hvilket jeg så havde valgt tilgengæld.

Men nu nævner du at du skal til at købe også, er det en tastefejl at du skriver du skal købe d7005? For jeg har ikke kunne finde den i nogle butikker vildt længe for gad godt selv have den skærm da den absolut må være billigere end es udgaven!
Af jesper larsen
Ja det var en tastefejl :D er selvfølgelig UE46ES7005 jeg mente.. hehe.

Tror i virkelig man kan få talt den Sony model i 55" helt ned til 14.000-15.000kr,-?
Af kennethm
Jeg tror på det ja, du skal bare rundt og handle i de forskellige butikker og så få det på papir.
Da skærmen kom frem, kunne jeg få den for 15.000,- i Sony centeret i kolding.
Det tilbud fik jeg for godt 2 måneder siden :-)

Men jeg tænker lidt, hvad er vigtigst for dig? Størrelse af skærmen eller billedekvalitet kontra pris? For ingen tvivl om at es7005 er flottere end de Phillips jeg lige ville foreslå, men størrelse mæssigt kan du få en 55" til lige under 10.000,- rundt omkring.

Og hvis det er 3d samt et rigtig flot billede du vil have, så er den nye grundig fle9270 en vinder skærm! 55" passivt 3d skærm inkl 5 briller til 12999,- i elgiganten. Synes grundig tverne levere et fantastisk billede, så den havde jeg nok valgt fremfor de andre du nævner :-)
Af JesperKeller
Streit skrev: Hvad ville du vælge hvis det var dig?
Jeg synes personligt at designet på 46HX855 er fantastisk!
Dog bryder jeg mig mest om Panasonics Smart Tv, da deres Remote App fungere lidt bedre end Sonys, som kan meget af det samme.

Dog vil jeg nok også anbefale dig at kigge på en 6000 serie fra Philips.
De er blevet rigtig lækre i år. Modellen fra Elgiganten har vidst nok 3-sidet Ambilight (normalt kun noget du finder i top modellen)

Udover det har den skærm den nye lækre fjernbetjening, som vejer noget og ikke bare er lavet af almindeligt gang plastik, som andre producenter har det med at gøre.
Den har også tastetur på bagsiden og efter jeg hvad jeg har hørt, fungere det keyboard 10 gange bedre, end det man kan købe til Samsungs TV..
Af otf
Vil vælge samsungen pga. prisen, men hvis sony'en også stod til 10.000,- havde jeg valgt den, pga. gode anmeldelser + bedre design.

(nogen der ved om Sony 46hx855 kommer ned i 10k foreløbig?)
Senest rettet af otf 03 jul 2012, 15:34, rettet i alt 1 gang.
Af Bent odense
skal hilse at et 55hx855 er en super fin skærm,har selv købt et men ikke til den pris som i skriver,man kan få et 55hx755 til 12500.og med hensyn til hz,så er 55hx855 200 hz. :)
Af BCDK
otf skrev:Vil vælge samsungen pga. prisen, men hvis sony'en også stod til 10.000,- havde jeg valgt den, pga. gode anmeldelser + bedre design.

(nogen der ved om Sony 46hx855 kommer ned i 10k foreløbig?)
Hvis du har mod på det, så sælges det samme tv i Tyskland (har også T2/C2/S2 - koden er BAEP).

40HX855 står pt. til under 10k.
46HX855 lige under 11k.
55HX755 lige godt 11k.
55HX855 lige under 15k.