Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mohnsen
Hejsa

Jeg overvejer panasonic som leverandør af mit næste tv.

Synes at 10.999 for sidste års topmodel VT30 lyder som en fin pris.

Men samtidig har jeg indtryk af at den nye st50 måske er mindst lige så god til omkring 9000kr ?
Hvad mener I?

Var også en tur i Elgiganten i går, hvor fruen og jeg ser på et 50hz tv og synes at bevægelserne af mennesker var mere behagelig at se på, end på de 100hz skærme ved siden af. Så sætter sælgeren en video på med noget snelandskab, og pludselig hakker den skærm meget mere. Snyder sælgeren mig, eller er der bare noget jeg ikke er opmærksom på, når jeg generelt synes at 50hz er bedre end 100hz.
Af Mysen
Noget materiale hakker ved 50 hz. Det er ikke tv'ets skyld, men kildematerialet alene. Nogle testfilm er designet til at hakke ved 50 hz simpelthen for at promovere 100 hz teknologien, så ja, sælgeren snyder dig.

Mht. valget af tv, så er det mit indtryk, at billedkvaliteten af de to er tæt, men du gør klogt i lige at se dem live, så du kan vurdere design osv. Det kan spille ind på dit valg, når nu billedkvaliteten er så tæt.
Af mohnsen
Tak for svaret:

Jeg valgte i stedet Samsung 46E7005 eller hvad den hedder LED. til 9999 på Bilka.dk

Det virkede som et godt køb.
Af Supergris
mohnsen skrev:Tak for svaret:

Jeg valgte i stedet Samsung 46E7005 eller hvad den hedder LED. til 9999 på Bilka.dk

Det virkede som et godt køb.
Ja, den har jo kun et dårligere billede, er 4 " mindre og koster 1000 kr. mere, så må det jo nødvendigvis være et " godt køb "!!!
Af THM
es7005 er nu også et godt tv, så heller ikke et dårligt køb ;)
omend jeg da også mener man får mere for sine penge ved de to andre...
Af Mysen
Tillykke med købet. Jeg synes nu også det lyder som et fint valg, når man ser på, hvad den kostede for bare uger siden. Og så er det et glimrende, kontrastfyldt billede, den kan give i dagslys.
Af mohnsen
Hejsa

Så kom tvét hjem (E7005 LED), og blev testet.

Desværre var jeg langt fra tilfreds:

Det største problem er den måde tingene bevæger sig på. Jeg ved ikke hvad det kaldes på fagsprog, men det er en ting der altid har irriteret mig ved 100 hz tv, og som åbenbart ikke bliver rigtig godt selvom tvét hedder 800hz.

Det er som om at ting der bevæger sig (især personer) gør det underligt glidende, og at bevægelse på en underlig måde bliver meget markante.

Derudover kunne jeg ikke lade være med at bemærke at skærmen blev lysere når man så på den fra en vinkel. dette så meget at selv om jeg sad lige for, så lagde jeg mærke til det yderst i billedet.

Jeg har besluttet mig for at levere det tilbage til bilka i morgen, men jeg har endnu ikke besluttet mig for om jeg skal købe vt30 50" i bilka til 11.000 eller om jeg skal købe st50 på nettet.

Og hvad kan man lære af det? Køb ikke et fjernsyn før du har set det.
Af Mysen
Njah, det er svært at vurdere billedkvaliteten i en butik, men betragtningsvinkler er et problem på et LCD tv, og kunne derfor godt ses i en butik. At du ser et lysere billede i kanten af tv'et, er nu nok nærmere fordi, at det er et edge-LED fra Samsung. Her er lyset i kanten af tv'et, og det giver ofte en bleeding, altså en ujævn fordeling af lys, hvor det er særligt lyst i kanten af tv'et. Du er tydeligvis ikke til LCD for begrænsede betragtningsvinkler og ofte også bleeding følger altså med her.

Du kan ikke lide Samsungs 800 hz system, og bevares, det forstår jeg sandelig godt. Men det kan jo altså deaktiveres. Du kan ikke slå alle digitale kredsløb fra, men hvis du slår Motion Plus fra, så er du ud over de kunstige flydende bevægelser.
Af bantam
Hvis man sidder for tæt på (men ellers lige foran) en LCD-skærm, kan man af gode grunde opleve effekten af betragtningsvinklen i kanterne af skærmen (gamma- og hvidbalance-ændringer). Løsningen _kan_ være at flytte længere væk fra skærmen.