Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels brugere.

Jeg skal ud og anskaffe mig et nyt tv, som jeg skal bruge til at se film på gennem mit media center og spille lidt xbox i ny og næ. Jeg har haft kiggede på følgende:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=745633

Det skal lige siges at jeg ikke ved ret meget om fjernsyn, men nok til at vide at mit 42" plasma bruger alt for meget strøm:)

Hvad syntes i om det fjernsyn jeg har linket til? Er det noget værd, eller skal jeg hen og kigge på en anden model?

Mit prisleje ligger under de 15.000kr

Mvh Nick
Af kennethm
Et hurtigt spørgsmål; hvad er vigtigt for dig?
Design, billedekvalitet, smarttv, 3d, strømforbrug og skal skærmen være mindst 55" og vil du gerne have det så billigt så muligt eller bare til max 15.000,-? :-)
Brugeravatar
Af MigSelv
Ved fire timers dagligt brug, er forskellen i strømforbrug ca. 300 kr. mere om året ( sammenligning ved samme størrelse og 2012 modeller ) ved en plasmaskærm.
Af NickHansen
#Kennethm. Billedekvalitet og strømforbrug må være de primære, men kan da godt li' at rammen ikke er så stor :)

#Migselv. Ved 6 timers brug om dagen så bruger det 55" jeg har linket til omkring de 1000kr om året, hvor mit nuværende 42" koster 2300kr om året. Set over et par år så syntes jeg det bliver for dyrt at have plasma, taget i betrækning af at jeg har haft mit plasma i godt 4 år nu.

Nu kender jeg ikke så meget til ny moderne fjernsyn, men syntes da jeg har set et par 51" der bruger tæt på de 400watt i timen.
Af kennethm
Okay, jeg lister lige et par forslag her set fra min vinkel af hvad jeg ville købe for max 15k.

Førstepladsen ville helt klart være Sony hx855 i 55", ved godt den koster 16.000,- men de er til at handle med rundt omkring, du bør kunne slå 1000-2000,- af det har eg ihvertfald fået tilbud på, her får du den absolutte bedste skærm til prisen! Især fordi billedet er så fantastisk, på samme tid med du får det fedeste design og, tilgengæld er smarttv ikke noget Sony praler af pga. De samarbejder med googletv og venter derfor på det kommer. Men udover det, er det en anbefalet skærm!

Andenpladsen; LG lm620 55" til 12.500,- er en super fed skærm, designet er flot, rammen kan dog gøres mindre ved at opgradere modellen til lm660 men ved ikke hvad den koster og kan presses ned i i 55". Her er passiv 3d en fed bonus pga. De billige lette briller som ikke genere øjnene men giver en dejlig 3d oplevelse!

Tredjepladsen; sharp lc-60le831 til 14.900,- her snakker vi stor skærm, samt kanon billede!

4.pladsen; du nævner selv Samsung, jeg ville dog gå op til es6800 serien da det er med dualcore processer i tilfælde af du vil ha hurtigt udnyttelse af smarttvet som er smart i Samsungs skærme! Den koster 14.000,- ifølge pricerunner på computersalg.

Her har du lidt at vælge imellem :-)
Af Mysen
Hvis du ser tv i 6 timer om dagen, så er det omtrent en plov det vil koste ekstra. Det oplyste effektforbrug passer altså ikke helt på det reelle, der afhænger af materialet, der vises. Det vil koste dig ca. 500 kroner ekstra om året hvis det er tændt i 2000 timer. Fortsætter man regnestykket, så bliver det til 2000-3000 kroner mere i strøm, hvis du skal bruge det i 4-6 år.

Du må gerne købe for miljøets skyld, men pas på ikke at fokusere FOR meget på strømmen, for så er det heller ikke dyrere.
Af NickHansen
Tak for de hurtige svar.

#Mysen. Miljøet er ikke noget der ligger ret højt på min prioriterings liste:). Jeg kender desværre ikke ret meget til fladskærme, jeg læste bare hvad der stod under informationen og lavede en lille udregning derfra, men hvis plasma ikke bruger så meget som der står, så er det klart noget der står til overvejelse.

#Kennethm. Tak for forslagne. Der ligger et Sony center tæt på hvor jeg bor, så kan være jeg skal over og kigge engang på det TV, måske prutte lidt med dem:)

Hverken LG eller Sharp har jeg været så stor fan af før i tiden, men skriver dem bag øret og ser om jeg ikke kan finde dem i El-giganten eller lign.

Tak for hjælpen, vender tilbage når jeg har undersøgt det lidt mere:)

Faldt over dette TV efter at have læst #mysems reply: SAMSUNG PS59D7005 Er der nogle af jer der har erfaringer med det?
Brugeravatar
Af MigSelv
NickHansen skrev:#Kennethm. Billedekvalitet og strømforbrug må være de primære, men kan da godt li' at rammen ikke er så stor :)

#Migselv. Ved 6 timers brug om dagen så bruger det 55" jeg har linket til omkring de 1000kr om året, hvor mit nuværende 42" koster 2300kr om året. Set over et par år så syntes jeg det bliver for dyrt at have plasma, taget i betrækning af at jeg har haft mit plasma i godt 4 år nu.

Nu kender jeg ikke så meget til ny moderne fjernsyn, men syntes da jeg har set et par 51" der bruger tæt på de 400watt i timen.
Du kigger på maks. forbrug, sådan regnes strømforbrug ikke ud på et plasma tv.
En 2012 Panasonic 55ST50Y bruger ca. 200 watt i snit pr. time. Et kdl-55hx855 bruger ca. 95 watt pr. time. Dette vil give et merforbrug på 307 kr. om året, ved et tv forbrug på fire timer om dagen.
Af Mysen
NickHansen skrev:Faldt over dette TV efter at have læst #mysems reply: SAMSUNG PS59D7005 Er der nogle af jer der har erfaringer med det?
D7005 leverer samme billedkvalitet som D8005, der var Samsungs topmodel plasma 2011. Den skulle dog efter sigende være hyppigere fejlbetonet, så risikoen for efterfølgende teknikerbesøg er til stede.

Samsungs bedste plasmamodeller leverer noget af den bedste billedkvalitet, der eksisterer på markedet. En plasmaskærm kan dog ikke opnå den samme kontrast i billedet ved højlys dag som en af de nyere LED modeller og så er der desuden risiko for, at du kan høre en summen fra skærmen, når lydstyrken er lav. Men om aftenen/ med gode gardiner, så får du ikke et bedre billede til prisen.

Tjek evt. testen af Samsung D8005 plasma herinde. Billedkvaliteten matcher som sagt hér, mens sortniveau dog er lidt dybere på de store modeller.