Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethbrdk
allo skrev:der kommer midlertidig burn-in på mit VT30 hver gang jeg bruger teks-tv mere end 10-15sek. - hvor til grin er det??
Lyder som et defekt panel O-O

Jeg har som sagt ikke set retention endnu på mit VT 50 endnu og har set brugt ttv i op til 20 min
Brugeravatar
Af MigSelv
lgowner skrev:
PhDream skrev: Man kan ikke få burn-in af "lidt PS3 brug". Kommer selvf. an på hvordan man definerer "lidt", men for mig er det 30-60 min. om dagen, nogle dage om ugen.
seneste indlæg herinde var et TV2 logo, så ps3 er vist ikke synderen her men alle de TV2 programmer man ser uden reklamer (her forsvinder logo jo).

så ps3 og andre programmer med statiske billeder som ikke bevæges.
Hvis TV2 logoet vises i 6 timer, og ½ time med reklamer pr. dag, så er logoet "overrepræsenteret". Dette kan i panelets første 200 timers brug, være en meget farlig cocktail.
Af steen6400
Det kunne være interessant at vide om dem, der undgår kanal logoer i de første 200 timer, får problemer efterfølgende. Jeg er en af de heldige som ikke har problemet, men min første VT30 blev byttet på grund af fejl i panelet :((
Brugeravatar
Af MigSelv
steen6400 skrev:Det kunne være interessant at vide om dem, der undgår kanal logoer i de første 200 timer, får problemer efterfølgende. Jeg er en af de heldige som ikke har problemet, men min første VT30 blev byttet på grund af fejl i panelet :((
Og hvilke billedindstillinger der bruges, samt kontrast og lysindstillinger.
Måske også en definition af, ganske lidt ps3 spil o.lign.
Ganske lidt ps3 spil for min voksne søn er mere end 4 timer om dagen. Derfor var mit råd til ham, køb en lcd skærm.
Af molix
Mit indtryk:

Jeg oplever oftest advarsler og dundertale mod burn-in fra folk, der er dedikerede LCD-fanboys (der som regel også er plasma-haters).

Selv har jeg haft et Panasonic plasma i tre år nu, og der har INTET været mht burn-in.

Så jeg tror ikke at det har noget på sig. Jeg har ihvertfald ikke set nogen konkret evidens for, at burn-in skulle være et problem ved almindeligt brug, men jeg har utrolig ofte hørt at det skulle være et problem - fra folk, der ikke aner hvad de taler om.
Af Søren A
molix skrev:Mit indtryk:

Jeg oplever oftest advarsler og dundertale mod burn-in fra folk, der er dedikerede LCD-fanboys (der som regel også er plasma-haters).

Selv har jeg haft et Panasonic plasma i tre år nu, og der har INTET været mht burn-in.

Så jeg tror ikke at det har noget på sig. Jeg har ihvertfald ikke set nogen konkret evidens for, at burn-in skulle være et problem ved almindeligt brug, men jeg har utrolig ofte hørt at det skulle være et problem - fra folk, der ikke aner hvad de taler om.

du har bare vært heldig og fået en skærm der ikke er så sårbar ...men problemet findes ...desværre !!
og det har intet med at være fanboys til det ene eller andet . vilket jeg synes der er bliver gået lidt for meget op i her i dette forum .....går da helt galt når OLED kommer på market ....så der 3 lejer som kan smide mudder efter hinanden fordi andre ikke synes om deres baby som hænger hjemme på vægen :(
Af kennethbrdk
Søren A skrev:

du har bare vært heldig og fået en skærm der ikke er så sårbar ...men problemet findes ...desværre !!
og det har intet med at være fanboys til det ene eller andet . vilket jeg synes der er bliver gået lidt for meget op i her i dette forum .....går da helt galt når OLED kommer på market ....så der 3 lejer som kan smide mudder efter hinanden fordi andre ikke synes om deres baby som hænger hjemme på vægen :(
Jeg håber OLED ligger plasma og LCD i graven - ville da være rart at slippe for de åbenlyse svagheder begge teknologier har. Men mon ikke OLED også har sine problemer ::l
Af Otto J
Søren A skrev:
Det er lige præcist dér problemet i retorikken ligger - langt, langt størstedelen af brugerne oplever ingen problemer overhovedet. Ergo er det dem med burn-in der har været uheldige, ikke dem uden burn-in der har været heldige. Du får det til at lyde som om man skal være særskilt heldig for at undgå burn-in, det synes jeg er en fejlagtig opfattelse.

Når det er sagt, så er der bestemt meget andet end held involveret. Et af problemerne er at hvis man med en vis statistik i baghånden siger "lad være med at købe mærke X", så bliver man straks stemplet som useriøs af den halvdel af forbrugerne der bare er superglade for mærke X, og som ikke lige selv har oplevet nogen problemer (endnu?). Det er en generel betragtning, ikke så meget møntet på burn-in, men det spiller da ind. Hvis et specifikt mærke generelt har mere retention end andre, og man køber det alligevel fordi den har sådan en flot ramme, så har man ikke været "uheldig". Så har man været uvidende, naiv, eller begge dele. Problemet er større jo større producent der er tale om, det er meget svært at overbevise folk at nogle af de HELT store producenter er bedøvende ligeglade med kundernes tilfredshed, bare de kan lokkes til at købe samme mærke igen næste år.
Af Søren A
kennethbrdk skrev:
Søren A skrev:

Jeg håber OLED ligger plasma og LCD i graven - ville da være rart at slippe for de åbenlyse svagheder begge teknologier har. Men mon ikke OLED også har sine problemer ::l

uha !!!ja .....men har hørt viskne om at de osse har mulighed for "brun in" og følger sikker et par børne sygdommer eller 2 med i de første par generationer ??? lige som de første flad skærme ....også skal de osse ned i pris så vi andre dødlige kan være med .....der står ikke 50-60k til ny skærm på mit buget
Af Søren A
Otto J skrev:
Søren A skrev:
Det er lige præcist dér problemet i retorikken ligger - langt, langt størstedelen af brugerne oplever ingen problemer overhovedet. Ergo er det dem med burn-in der har været uheldige, ikke dem uden burn-in der har været heldige. Du får det til at lyde som om man skal være særskilt heldig for at undgå burn-in, det synes jeg er en fejlagtig opfattelse.

Når det er sagt, så er der bestemt meget andet end held involveret. Et af problemerne er at hvis man med en vis statistik i baghånden siger "lad være med at købe mærke X", så bliver man straks stemplet som useriøs af den halvdel af forbrugerne der bare er superglade for mærke X, og som ikke lige selv har oplevet nogen problemer (endnu?). Det er en generel betragtning, ikke så meget møntet på burn-in, men det spiller da ind. Hvis et specifikt mærke generelt har mere retention end andre, og man køber det alligevel fordi den har sådan en flot ramme, så har man ikke været "uheldig". Så har man været uvidende, naiv, eller begge dele. Problemet er større jo større producent der er tale om, det er meget svært at overbevise folk at nogle af de HELT store producenter er bedøvende ligeglade med kundernes tilfredshed, bare de kan lokkes til at købe samme mærke igen næste år.
rolig nu....... ;)
tag det ikke så nært .....jeg kunne osse skrive "du kan være glad for du ikke oplever det som der skrives om på denne stregn" (var det beder???)
uha !!!! folk er nærtaget her inde :p
Af Otto J
Søren A skrev:
rolig nu....... ;)
tag det ikke så nært .....jeg kunne osse skrive "du kan være glad for du ikke oplever det som der skrives om på denne stregn" (var det beder???)
Ikke rigtigt, jeg forstår ikke en meter af hvad du skriver.
Af Otto J
Søren A skrev:

uha !!!ja .....men har hørt viskne om at de osse har mulighed for "brun in" og følger sikker et par børne sygdommer eller 2 med i de første par generationer ??? lige som de første flad skærme ....også skal de osse ned i pris så vi andre dødlige kan være med .....der står ikke 50-60k til ny skærm på mit buget
Der er desværre blevet en tendens i AV-markedet generelt, til at dét man skal købe er dét produkt der ikke er kommet endnu. Det gør det en lille smule svært at købe noget, for når dét produkt så er kommet, så var det alligevel ikke dét, men det der kommer liiiige bagefter, som man bare må eje. Der er heldigvis undtagelser, men det er desværre sådan det brede marked har udviklet sig. Jeg oplever at selv når det drejer sig om produkter hvor der er meget lille udvikling fra generation til generation - sågar kabler - så koncentreres salget mere og mere ekstremt omkring tiden lige efter lanceringen. Produkterne skal faktisk helst være "solgt"(dvs kunden skal være overbevist) INDEN det er på gaden, for to måneder efter lanceringen er det ved at være for sent. Forventningerne er vigtigere end den reelle kvalitet.

Og nej, jeg er ikke nærtagende, jeg har bare en holdning der er en lille smule kynisk, mht. den reelle udvikling i markedet: I takt med at det bliver mindre og mindre væsentligt om man har den seneste model eller ej, lægger folk mere og mere vægt på lige præcist dét at have nyeste model.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OLED har præcis samme problem med mulighed for burn-in som plasma, så hvis du holder vejret i forventning, så bliver du nok skuffet.
Af Søren A
Otto J skrev:
Søren A skrev:
rolig nu....... ;)
Ikke rigtigt, jeg forstår ikke en meter af hvad du skriver.
mener at han kan være glad for at der ikke er problemer med hans plasma ......
jeg skrev først "en af de heldige" ....var ikke menet som at der er mange plasma der er fejl på ...bar en måde at formuler sig på :)
men lige meget ....hovdesagen er at man er glad for det man har købt ...at det så er plasma eller led ....er ret lige gyldigt :D