Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Beklager hvis jeg træder nogen over tæerne, hvilket på ingen måde er intentionen.

Jeg syntes, at der kommer flere og flere indlæg omkring burnin og/eller retention. Og undres over dette.

Syntes at kunne huske, at Plasma producenterne har tilføjet mange elektroniske tiltag for at undgå problemet. Nu har jeg aldrig selv haft et Plasma fjernsyn, men har tidligere set og hørt meget om dette problem, hvilket altid har fået mig til at fravælge Plasma.

Var i weekenden en tur i en større danske Radio og TV kæde, hvor sælgeren netop forklarede et par, at problemet kun hørte fortiden til og nærmest blot var vandrehistorier. Man lytter jo lidt med, når man selv for mange år siden (midt 90’erne), netop rådede kunder om elektronik i samme kæde, det var før fladskærmene.

Gør producenterne og ikke mindst sælgerne nok for at råde og vejlede folk i brugen af Plasma skærme?

Jeg ville da selv græde snot – hvis min netop nyindkøbte Plasma skærm fik dette problem efter kort tids brug. Følger man med i sportsbegivenheder som f.eks. EM eller Tour De France, er det på kanaler med stationslogoer og ikke mindst stillestående grafik, en etape af touren kan snildt vare 5 timer per dag. Det burde en skærm da kunne klare eller hvad?

Nu har jeg som sagt aldrig haft en Plasmaskærm, men syntes bare at indlæggene omkring dette problem er stigende og tænkte hvor er det kæden hopper af? er det producenter, dårligere sælgere, eller os som forbrugere?

Jeg hælder til en blandig af det hele.
Af Mysen
Jeg hælder også til en blanding af det hele, dog ikke så meget til producenterne, men mere til selve teknologien. Da 3D skærmene kom, krævede det en ny og hurtigere fosfor, der brændte hurtigere, men de problemer med 3D skærme er efterhånden blevet udlignet nu.

Det store problem er mangel på information. Jeg forstår godt, du er skræmt, men burn-in ville aldrig ske for dig, fordi du er så opmærksom. Der er bare rigtigt mange, der ikke er opmærksomme, og så hjælper det heller ikke meget, at man skal på et nørdeforum, før man kan få noget information. Dit eksempel med en sælger, der siger, at det hører fortiden til, har tilsyneladende ikke forstand på teknologien, for så ville han vide, at det altid vil være et problem. Det vil det iøvrigt også være på OLED. Hvis man ikke har forstand på det, skal man ikke udtale sig; især ikke med noget, der kan ende med at skade din skærm. Man hører jo heller aldrig en bilforhandler fortælle, at Kia's ny dieselmotorer er blevet så gode, at det er unødvendigt at skifte olie.

Man kan SAGTENS se alle etaper af tour de france uden at få burn-in, men det kræver, at fosforen er godt kørt ind. Hvis der hurtigt kommer retention, så er det ikke tilfældet, og så skal man være opmærksom på at få renset det væk, hver gang man har udsat sit tv for statiske elementer.
Af PhDream
Har haft mange plasmaer hjemme, både billige og dyre modeller. Har aldrig oplevet burn-in. På et par kunne der være slem retention, men aldrig burn-in.

Jeg er så heller ikke typen, der mishandler en skærm ved f.ex. at lade en et spil stå på pause i flere timer eller se den samme kanal flere timer i træk. Det er dog sket, at jeg er faldet i søvn, mens tv'et kørte. Der kom ingen problemer ud af dét.
Af loberg
Må indrømme, jeg har overvejet at skifte mit nuværende ud med et nyt VT50, men en af de ting der skræmmer mig, er bestemt de så nemt for retention-burn-in.

Det er ikke noget jeg har været vant til med mit nuværende eller tidligere Pioneer TV. Ved ikke om jeg har mishandlet dem som bliver nævnt, men har da set mange timers Tour de france, LE-Mans osv, og det var også da tvét ikke var mange timer gammelt, og har aldrig skulle tænke på noget i den retning.

KAn bare ikke forstå at selv nu Panasonic er oppe på Pioneers med kvalitet osv, men lige på dette punkt kan de slet ikke hamle op med Pioneer, og det er nok hvad der afgør om jeg skifter nu, eller venter til næste modeller for at se om de ikke klarer det så godt som mit KRP-500 gør nu
Af Søren A
tja !!! jeg valget at droppe plasma efter 1 1/2 år .......ikke at det var et dårligt tv ....men frygten for "burn in" på mit Samsung plasma og der var seriøst "retention" hver gang jeg så en blu-ray film eller så HD tv , selv efter at skærmen var kørt ind :(
men det var osse en af de første 3D tv der kom på market ...... ;)
Brugeravatar
Af MigSelv
loberg skrev:Må indrømme, jeg har overvejet at skifte mit nuværende ud med et nyt VT50, men en af de ting der skræmmer mig, er bestemt de så nemt for retention-burn-in.

Det er ikke noget jeg har været vant til med mit nuværende eller tidligere Pioneer TV. Ved ikke om jeg har mishandlet dem som bliver nævnt, men har da set mange timers Tour de france, LE-Mans osv, og det var også da tvét ikke var mange timer gammelt, og har aldrig skulle tænke på noget i den retning.

KAn bare ikke forstå at selv nu Panasonic er oppe på Pioneers med kvalitet osv, men lige på dette punkt kan de slet ikke hamle op med Pioneer, og det er nok hvad der afgør om jeg skifter nu, eller venter til næste modeller for at se om de ikke klarer det så godt som mit KRP-500 gør nu
Det kan vi takke 3D for, men jeg så aldrig skyggen af retention på min VT30, og ej heller på min VT50. Men i dag, skal man nok være mere varsom, vel især de første par hundrede timer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes ikke antallet af indlæg om burn-in er tiltagende. Disse tråde dukker op af og til og sådan har set altid været. Folk er nok mere opmærksomme i dag, for skærmene har været noget mere følsomme før i tiden, så om noget skulle meldingerne være aftaget.
Af Ham_Der_Hansen
Torben nu er det ikke kun herinde jeg tænker på men generelt, en simpel google søgning og der findes mange indlæg på diverse sites.

Jeg syntes det er synd hvis Plasma får det ry, som måske end da er helt ubegrundet, desværre sidder frygten meget dybt i mig, at jeg undgår Plasma, tør sgu ikke, for sæt nu....

Mindes især GreNoLi's indlæg tidligere på året, som endte med en permanent skade grundet lidt PS3 brug.

3D har ikke min intresse, men det er da skift, hvis 3D er direkte årsag til "hyppigere" rentention end før. Man kan ikke få andet efterhånden.

Står dog ikke for at skulle skifte tv lige forløbig, er godt tilfreds med min nuværende "hollandske" skærm. Den kan 3D men jeg alrig brugt det.
Af PhDream
Ham_Der_Hansen skrev:Torben nu er det ikke kun herinde jeg tænker på men generelt, en simpel google søgning og der findes mange indlæg på diverse sites.

Jeg syntes det er synd hvis Plasma får det ry, som måske end da er helt ubegrundet, desværre sidder frygten meget dybt i mig, at jeg undgår Plasma, tør sgu ikke, for sæt nu....

Mindes især GreNoLi's indlæg tidligere på året, som endte med en permanent skade grundet lidt PS3 brug.

3D har ikke min intresse, men det er da skift, hvis 3D er direkte årsag til "hyppigere" rentention end før. Man kan ikke få andet efterhånden.

Står dog ikke for at skulle skifte tv lige forløbig, er godt tilfreds med min nuværende "hollandske" skærm. Den kan 3D men jeg alrig brugt det.
Man kan ikke få burn-in af "lidt PS3 brug". Kommer selvf. an på hvordan man definerer "lidt", men for mig er det 30-60 min. om dagen, nogle dage om ugen.
Af lgowner
PhDream skrev: Man kan ikke få burn-in af "lidt PS3 brug". Kommer selvf. an på hvordan man definerer "lidt", men for mig er det 30-60 min. om dagen, nogle dage om ugen.
seneste indlæg herinde var et TV2 logo, så ps3 er vist ikke synderen her men alle de TV2 programmer man ser uden reklamer (her forsvinder logo jo).

så ps3 og andre programmer med statiske billeder som ikke bevæges.
Af klinge
Var inde og se VT50'eren i hifiklubben lige efter de havde fået den hjem. Den havde kørt ca. 20 timer sikkert på National Geographic HD det meste af tiden.

Her var ihvertfald tydelig retention af logoet. Det fik mig til at fravælge Plasma... jeg gider ikke gå at være bange for retention... at børnene efterlader et tændt tv, som de ofte gør. Desuden skal det bruges med et Mediecenter som gør at det ofte står og "idler" på en menu side, som højest sandsynligt vil sætte sig fast.

Så jeg vælger at købe et LED tv i år istedet, så må jeg leve med ujævn belysning og bleg sort... men uden angst for fastbrændte skygger :)

Hvor er det bare øv at det perfekte TV ikke findes :((
Af jan2000
Jeg opdagede kanal5 logoet på mit tv vt50 for ca. 2 uger siden og undre mig egentlig over at et par timers tv kiggeri på samme kanal med reklamer uden logo hver 15-20 minut over en 14 dages periode kan give retention/burn-in. Er igang med vaskeren og det er snart væk, kan se lidt skygger på hvid baggrund. Håber det forsvinder. Kan godt forstå at folk ikke gider at skulle være opmærksom på den slags. Det er mit første Plasma og er fortsat glad for det, håber bare ikke det er noget jeg fortsat skal gå og være omærksom på efter 300 timers brug.
Af kennethbrdk
loberg skrev:Må indrømme, jeg har overvejet at skifte mit nuværende ud med et nyt VT50, men en af de ting der skræmmer mig, er bestemt de så nemt for retention-burn-in.

Jeg har ikke set skyggen af retention på mit VT50 endnu og har haft det i 3 uger...

Og hvad er mange indlæg 10, 20 100 - man skal vel også se det i forhold til hvor mange der køber plasma. Der vil jo altid være dårlige paneler ligesom der er paneler i LED der lider voldsomt af diverse fænomener som bleeding m.m. også inden for samme model. Men ellers er jeg enig at det er tåbeligt at et tv kan være skrøbelig over for at man bruger det til at se tv ;;)
Af allo
der kommer midlertidig burn-in på mit VT30 hver gang jeg bruger teks-tv mere end 10-15sek. - hvor til grin er det??

og alt i alt så mener jeg at alle 'eksperter' od desideret eksperter burde droppe det der med 'recommendet' og 'best buy' m.m. - for læser man (konstant) om alle de problemer m.m. som de flester kager over - så er det langt fra enkelte tilfælde men noget som er standard...men jeg tror at de fleste er bare mere tilfredse med at der er sket en del (forbedringer) mht.billedet og så jubler bare de fleste over det - for mig har det altid været pinligt og til grin at høre på sådan noget - for der er stadigvæk tale om halv-færdige udviklet produkter med vold mange mangler (som er både til at få øje og ører på...)

og nu kaster de sig bare over til næste projekt (oled) - led, lcd, plasma var = fiasko! - lige bortset fra par enkelte Pioneer og Loewe tv - resten var og er vold til grin...

dem der har udskiftet deres tv 4-5 gange siden de første dukkede op på markedet de kan sagtens juble over 'forbedringerne' - for mig et det hele bare til grin...men hej - det er bare min mening og sådan som jeg ser på det