Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
Det lyder lidt til at Samsungs skærme var bedst i 11' pga. Deres smarttv funktioner, men nu hvor vi er i 12' virker det til de andre er kommet delvist med.
Dog har dette ingen betydning for mit køb af tv, ja var det muligt at bygge et selv så havde jeg droppet 3d og smarttv for at få det bedste billede i den rigtige størrelse!

Men nu har jeg set nogle videoer af st50 og ps51d8005 og 7005, og fra de videoer kan man selvfølgelig ikke se stor forskel, så skal selvfølgelig se dem live selv, dog har st'en alligevel fanget mig nu, da den er billigst trods den er nyere og panas nye system er i den. Sidste år var vt30 da toppen af toppen synes jeg at læse omkring, og så så et review at st50 på youtube hvor der bliver sagt at den overgår vt30 nemt. Men, er der nogle der har erfaringer mht. Burn in på st50?
Vi snakker alligevel 2000,- mere em føtex's tilbud på pz950 til 6k jo. Men den er bedømt til dårlig sort og meget burn in :-/
Af THM
pz950w sku ha let til retention=midlertidig fastbrænding. flere ejere siger dog de ikke oplever det, så det kan være det variere fra panel til panel.
burn in kan forekomme på alle, tror dog ikke st50 er specielt slem, man skal bare ikke have de samme faste elementer på skærmen hele tiden
Af kennethm
Det var også hvad jeg havde læst mig frem til, må dog erkende at jeg troede burn-in var det samme som retention :D

Er der nogle der ved hvor der findes tests af panas st50? Er ikke stor haj til alt det her, bedømmer normalt bare med egne øjne men da jeg ikke kan se pz950 live er jeg nød til at gå ud fra tests :-)
Panas st50 ser bare ud til at være en super fed skærm med mulighed for et ligeså kraftigt overmættet billede som led skærmene kan, desværre er der ikke briller med i pakken til 8000,- det er der i pz950 til 6000,-.
Det er lidt et dilemma at vælge når jeg kun kan se den ene skærm live.
Kan man evt. Sammenligne pz950 med en anden plasma så man nogenlunde kan se hvad det er man kan forvente fra 950'eren? :-)
Af THM
både avforums, hdtvtest og cnet har testet st50
Af lars101
hvis valget falder på ps51d8005 så Forvent buzzing.. så du ikke bliver så skuffet og træt af det... Og hvis der ikke er buzzing på så er det jo bare for fedt!!
Af kennethm
hvis valget falder på ps51d8005 så Forvent buzzing.. så du ikke bliver så skuffet og træt af det... Og hvis der ikke er buzzing på så er det jo bare for fedt!!
Nå er buzzing på den skærm da meget høj siden du nævner det som en så negativ ting?
Har intet imod skærmen buzzer en smule, min nuværende 32" grundig et-eller-andet-billigt lcd skærm buzzer mere end min papfars samsung ps43d4xxx så burde kunne overkomme det ;-)
Men er fristet, synes altid Samsung har leveret kraftige lyse og skarpe billeder i plasma ligesom led, dog vil jeg gerne spare hvis der kan spares.
Vil lige undersøge plasma markedet og se om jeg kan være tilfreds med st50 da den er 1000-2000,- billigere i 50".
Nogle der ved hvor der evt. Står den nye Samsung ps es8 serie skærm henne? Regner ikke med der er sket kæmpe billedemæssig forbedringer nemlig så man kan vel sammenligne lidt der når nu d8005 er ude af butikkerne? :-)
Af kennethm
Puha nu er jeg først rigtig bidt på at købe panas st50 i 50" til 8.000,- efter at have læst avforums test!!
Dog tænker jeg lidt over om den falder i pris indenfor kort tid, evt. I sommeren her? Ved ikke hvornår skærmen kom på markedet men f.eks. LG skærmene er allerede begyndt at falde kan jeg se, og de kom vel frem i starten af året? :-)
Ville ønske jeg kunne få st50 i 50" med 2 par briller til 8000,- så havde jeg købt med det samme.
Af lars101
Min buzzer en del.. Tv'et skal være skruet rimelig højt op for ikke at kunne høre det.. MEN man vender sig self til det.. Mener der har været en debat om hvor stor chance man har for at få en uden buzz.. Det er ca. 50/50 om man får et buzz TV eller ej.. Så det er med at krydse fingre..
Af Raum
kennethm skrev:
Nå er buzzing på den skærm da meget høj siden du nævner det som en så negativ ting?
Har intet imod skærmen buzzer en smule, min nuværende 32" grundig et-eller-andet-billigt lcd skærm buzzer mere end min papfars samsung ps43d4xxx så burde kunne overkomme det ;-)
Men er fristet, synes altid Samsung har leveret kraftige lyse og skarpe billeder i plasma ligesom led, dog vil jeg gerne spare hvis der kan spares.
Vil lige undersøge plasma markedet og se om jeg kan være tilfreds med st50 da den er 1000-2000,- billigere i 50".
Nogle der ved hvor der evt. Står den nye Samsung ps es8 serie skærm henne? Regner ikke med der er sket kæmpe billedemæssig forbedringer nemlig så man kan vel sammenligne lidt der når nu d8005 er ude af butikkerne? :-)
Jeg har set pxxxes8005 hos fona i city2, så måske alle fona'er har den.....

PS: Godt nok var de ikke lige ved siden af hinanden, men jeg ville vælge ST50 fremfor samsung efter min smag.
VT50 var der også, men jeg syns ikke det var merprisen værd ift. ST50 - jo jo - det VAR flottere, men ikke nok til at hive yderligere i muldvarpe-skindet......
Af PeterD
Kort og kontant:

Det bedste: VT50

Til prisen: ST50..

...Ikke overrasket over teknikerbesøg på 8005...Må føles lidt skuffende at betale en pæn sjat og så funker det ikke tilfredsstillende.......
Af kennethm
jeg har set pxxxes8005 hos fona i city2, så måske alle fona'er har den.....

PS: Godt nok var de ikke lige ved siden af hinanden, men jeg ville vælge ST50 fremfor samsung efter min smag. VT50 var der også, men jeg syns ikke det var merprisen værd ift. ST50 - jo jo - det VAR flottere, men ikke nok til at hive yderligere i muldvarpe-skindet......
Jeg skal i fona i weekenden, eller faktisk alle butikker i kolding i weekenden og se diverse fjernsyn så vil lige tjekke Samsungs ud da jeg stadig regner med skærmbilledet er næsten det samme på D modellen i plasma som E modellen.

Se det er jeg glad for at hører du siger, sådanne bemærkninger gør mig nemlig mere sikker i at jeg kan spare pengene fra en Samsung og købe en Panasonic istedetfor. Jeg er dog ikke i tvivl om at vt50 er bedre, det bør den også være jo, men jeg er som sagt ikke interesseret i det billede som vt50 herinde er kalibreret til (har indstillet vt50 i elgiganten til de indstillinger) synes billedet er for mat og kedeligt, da jeg er hooked på de skarpe kraftige og kunstige farver.
Dog var vt50 i dårlig belysning så den sorte farve var ikke god, men vil se hvad st50 kan tweakes til og bruge indstillinger fra avforums test, håber bare lidt den ikke står i belysning så jeg får en dårlig sort igen.
Jeg bliver let skræmt samt bidt af tverne i butikkerne, alt afhængigt af hvor de står henne jo.

Og da jeg ikke har ekspert øjne så ved jeg at hvis bare skærmen kan tweakes til kraftige indstillinger som led skærmene, så er jeg tilfreds!
Vigtigst er bare at billedet kan fungere flydende, derfor jeg kun har kigget på 800hz led tv førhen, men nu synes jeg plasma fortjener en chance med panas nye 2000hz system (som jeg godt ved ikke er andet end 600hz stadigvæk) :-)
Brugeravatar
Af MigSelv
Et tv's billedperformance kan ikke vurderes i en butik, med mindre alle halogenspots, lysstofrør o.lign. slukkes.
Hvis du skal bedømme billedperformance, så henvend dig hos de små lokale tv pushere, her kan og vil de gerne simulere normal boligbelysning.
Hvorfor i det hele taget ofre så mange penge på et tv, når man søger det mest ukorrekte billede? Overmættede farver og vanvidsagtige kontrastindstillinger, kan opnås på alle tv, selv til 1000 kr. ( her vil størrelsen kun knibe pga. det lave indkøbsbeløb ). Det kræver kun et tryk i menuen, måske to, butiksmode og Dynamisk profil.
Af Raum
MigSelv skrev:Et tv's billedperformance kan ikke vurderes i en butik, med mindre alle halogenspots, lysstofrør o.lign. slukkes.
Hvis du skal bedømme billedperformance, så henvend dig hos de små lokale tv pushere, her kan og vil de gerne simulere normal boligbelysning.
Hvorfor i det hele taget ofre så mange penge på et tv, når man søger det mest ukorrekte billede? Overmættede farver og vanvidsagtige kontrastindstillinger, kan opnås på alle tv, selv til 1000 kr. ( her vil størrelsen kun knibe pga. det lave indkøbsbeløb ). Det kræver kun et tryk i menuen, måske to, butiksmode og Dynamisk profil.
Fordi korrekt billede ikke nødvendigvis er alles smag....

Jeg blev meget benovet over pang-farverne på samsungs LED ES7005 og ES8005, men da jeg havde kigget på dem i et stykke tid (blev i butikken mindst 1 time...), så ville jeg personligt hellere have et plasma og ST50 tiltalte mig meget (value for money).
Andre kan jo have en anden smag.

Smag og korrekt billede kan ikke sammenlignes i min verden.
Af PhDream
Jeg er stor tilhænger af frihed til at vælge hvordan billedet i ens eget hjem skal se ud, MEN hvis man er vild med ultra-høj lysoutput, pang-farver og vild kontrast, forstår jeg ikke, at man vælger plasma overhovedet.

Plasma vil aldrig kunne måle sig med LCD på hvor meget lys, der kan komme ud af skærmen, hvor overmættede farverne kan være, hvor "skarpt" billedet kan se ud samt hvor høj kontrasten kan være.

Man risikerer jo burn-in ved at prøve at efterligne et LCD-billede på et plasma.