Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af esbenc
Får et Panasonic 50GT50Y ind ad døren en af de nærmeste dage, men er blevet i tvivl, om det bliver for småt. Jeg sidder ca. 3,8 m fra tv'et

Jeg har kigget I jeres vejledning i beregning af siddeafstand til tv og kan se det er minimum siddeafstand for et HD ready tv signal på 1024X768. Jeg ser ikke Blue Ray men primært max. HD signaler i fjernsynet.

Er valget af tv stort nok, eller vil I mene jeg skal købe et større TV? (Er ikke interesseret i eks. 55vt50 pga. blæserstøj).
Af kbaggen
Har ligt fået 55ST50 op og hænge............sidder mellem 2,5 til 4 meter væk, snidt 3 meter og 55 tommer er ikke for stort. Det at det kommer op at hænge betyder så meget for "følelsen" af størrelsen!

Så ved 3,8 meter vil jeg mene du snildt kan tage 55 tommer istedet for 50 tommer.........dog så er prisspringet jo ret stort, og mig bekendt kan GT50 ikke fås i 55 tommer i Nordisk (y version) version!

Derfor jeg tog den 55ST50. Og det er et fuldstændigt vanvittigt godt tv samligenet med min 6 år gamle plasma pana!
Af BrianH
Det er ikke for småt efter min smag. Men hvad synes du selv? Du skal da ikke bruge andres smag til at vurdere om du er tilfreds med til tv-køb og indretning.

Personligt sidder jeg 4,5 meter fra 42"
Af Rommel
Gå ind i butik og find et 50" tv. Så kan du bedømme om størrelsen er stor nok ved den afstand :)
Af x99gump
Vi har 63" og en siddeafstand på ca. 4 meter. Og det er på ingen måde for stort. Når vi gamer PS3 smider vi gerne en sækkestol helt hen foran, så er der vel 1,5 meters afstand. Der er det heller ikke for stort, det er bare fedt! :D
Men det er jo selvfølgelig en smagssag om man synes for stort eller for småt, så som allerede foreslået, tag ud i butikkerne og kig. Det bedste ville nok være at hjem til venner eller familie der har en større skærm, men det er ikke altid man kender nogen der har det...
Brugeravatar
Af MigSelv
Vi sidder maks. 3,5 m. fra en 65VT50, og det er ikke for tæt på. Her er størrelsen faktisk passende, og især ved 3D kigning.
Jeg vil nærmere sige, at en tommelfinger regel er, at et tv kun kan blive for småt.
Af PJ
Er enig med "Migselv". Jeg har et 55VT50 og sidder ca. 3,5m fra det. Man vender sig utroligt hurtigt til en større skærm og havde jeg haft midlerne til det, havde jeg gerne købt et 65".
Du bør i øvrigt ikke fravælge et VT50 p.g.a. blæserstøj. Der er ikke noget at høre fra almindelig sideafstand.
Af Supergris
[quote="BrianH"]Det er ikke for småt efter min smag. Men hvad synes du selv? Du skal da ikke bruge andres smag til at vurdere om du er tilfreds med til tv-køb og indretning.

Om man kan bruge andres smag, til at vurdere om et tv er for stort, kan vel diskuteres, men billedkvaliteten lider ikke af at komme op i størrelse og " oplevelsen " bliver tilsvarende større...
Det burde kun være af indretningsmæssige årsager, at man prioriterer en mindre skærm.
Op til 50 " er den mer-pris de ekstra tommer koster givet godt ud.
Ved tv på over 50 " kan økonomien også være med til at bestemme størrelsen.