Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Emil Kastberg
Hej... Nogen påstår, at de kan se forskel på 60 og 75 Hz på en LCD-skærm... hvilket da ikke skulle være muligt -- eller??
Har I et mythbuster-svar parat, eller er der noget om snakken?
Af Emil Kastberg
Den første havde jeg læst og forstået, det var derfor, jeg undrede mig over en gut, som altså påstår at kunne se forskel! Men jeg kigger på den anden...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ham der hårdnakket påstår at der er forskel har ikke forstået hvad fokus var for artiklen. Han bliver ved med at snakke om frekvens i spilsammenhænge og ikke om hvad skærmen rent faktisk kan vise.
Af Emil Kastberg
Nu ved jeg ikke, hvem du snakker om (var det en af kommentarerne?); det var én, jeg havde snakket med...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg talte om kommentarene til artiklen. Hvis man mener at man kan se forskel på 60 Hz og 75 Hz på en fladskærm, så er det indbildning. Skærmen kan, som du kan se af artiklen, ikke vise andet end 60 Hz uanset hvad du sender til den. OSD viser desuden ikke hvilken frekvens panelet opdaterer med, men blot hvilken frekvens den modtager signalet med, så selv hvis du ville bruge dette som argument for at skærmen kører eksempelvis 75 Hz, så er det altså stadig forkert.
Af Emil Kastberg
Okay! Og lige for at få det helt på plads, også hvis der står i specifikationerne, at den kan køre 75 Hz?
HP LP2065
Så må jeg jo bare sige til ham, at han bilder sig noget ind... =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, den kan godt køre ved 75 Hz via VGA stikket, men du får ingenting ud af det. Det betyder bare at dit grafikkort får lov at sende 75 Hz data imod skærmen, men den laver det selv om til 60 Hz når den skal opdatere hver enkelt subpixel.