Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Ny her på siden, på trods af at jeg har læst med lige siden Pioneer stadig kunne købes i handlen. Og det føles som længe siden efterhånden..

Men for at komme til sagen:

Jeg har købt denne skærm fra Computercity

http://www.computercity.dk/Products/Pro ... id=7150405

Og på deres hjemmeside, såvel som hvad sælgeren lovede mig, så kører skærmen 120 hz. Men på Acers hjemmeside, og i forhold til hvad det selv er lykkedes mig at få outputtet, så kører skærmen kun 60 hz (se også denne flatpanels nyhed http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1316677423)

Det filosofiske spørgsmål kommer så ind nu: For skærmen er en (passiv) 3d-skærm, hvilket betyder den tegner to billeder. Så giver det 2xbillede af 60 hz = 120 hz? Er det ok markedsføringsskik at skrive det sådan? For da jeg købte skærmen, gjorde jeg det jo blandt andet fordi jeg forventede den kunne klare 120 hz hele tiden - fordi der står 120 hz. Jeg afviser dog ikke, at jeg måske burde have gennemskuet den (hvis det vitterlig er et ok regnestykke at lave)

Nogen der har nogen tanker/kommentarer/viden om dette?
Af Grnkjr0
Du har ihvertilfald lov at hæve købet, da du er blevet "rådgivet" forkert. De har solgt dig en skærm med "væsentlige mangler" - ingen 120hz - på trods af, at det netop var hvad du bad om.

Hæv købet......såfremt de ikke kan dokumentere den har 120Hz - hvilket de ikke kan.

Jeg ejer selv en Samsung S23A700D - koblet på 2 GTX 460 i SLI - fungerer upåklageligt. Valg af skærm er også afhængig af hvilket grafikkort du har og muligheder for tilkobling.

Poul
Af Rasmusson
Tak for svaret, her i første omgang.

Jamen, umiddelbart er det også det jeg tænker: at jeg kan hæve købet ved der er en "væsentlig mangel".

Men er der egentlig det, altså en væsentlig mangel? Det er så det springende punkt, jf. det med, at to renderede billeder der skal vises, kræver 120 hz af skærmen (så vidt jeg har forstået.

Og hvis det tilfældet, kan de netop dokumentere det (da den kan vise 3D).

Det er ellers ærgerligt for det er en lækker skærm - homogen baggrundslys, ingen nævneværdig bleed osv...
Af steffenj
Så vidt jeg har forstået er der kun de skærme der benytter sig af aktiv 3D der kræver at skærmen køre 120hz. De passive køre typisk de normale 60hz. Ret mig bare vis jeg tager fejl :)
Af Rasmusson
Jeg har egentlig ikke lyst til at rette dig ;) For hvis du har ret, så kan jeg gå lige ned i Computercity og kræve mine penge tilbage.

Jeg har dog prøvet at researche det på nettet og kunne ikke finde nogen steder hvor der stod noget hz og passiv 3D. Det eneste jeg lige umiddelbart kunne finde frem til er, at passiv 3D halverer opløsningen, så et 1080p panel viser 540p (pr. øje). Men jeg ved ikke om man kan udlede noget af det?
Brugeravatar
Af azrael
Passiv 3D, som det laves p.t., kører med 60Hz. Jeg tror, at det er denne skærm du har købt. Der står meget tydeligt, at den kører med 60Hz. ComputerCity har altså bevidst eller ubevidst fejlinformeret dig. Skulle du derfor ønske at hæve handelen, så står det dig frit.

Det virker for øvrigt som om skærmen anvender enten IPS eller VA panel. Det er endnu et giveaway om, at skærmen kun kører med 60Hz, da der p.t. kun findes TN paneler der kører med 120Hz.
Af Rasmusson
Det er lige præcis den skærm.

Og ok, hvis der er konsensus om at 60hz er det skærmen kører med, så har jeg argumenterne i orden, hvis Computercity stejler (det plejer de dog ikke at gøre). Den bliver returneret.

Tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Rasmusson skrev:Det er lige præcis den skærm.

Og ok, hvis der er konsensus om at 60hz er det skærmen kører med, så har jeg argumenterne i orden, hvis Computercity stejler (det plejer de dog ikke at gøre). Den bliver returneret.

Tak for hjælpen :)
Computer City har returret, normalt mod et meget lille gebyr. Men du har ikke fået korrekt info, så "snak" dig fra gebyret.
Jeg var også ved, at købe den skærm, da infoen i butikken oplyste om 120 hz. Jeg mente det var forkert info, sælgeren foretog et tjek på nettet på producentens site. Jeg havde ret omkring forkert info, og købte en anden skærm.
Af Rasmusson
Så er der en update på sagen:

Jeg tog ned til Computercity for at få pengene retur - og det lykkedes. Så på den måde ender historien godt. Og der var ikke nogen videre problemer med at returnere skærmen, jf. det med at den står til at være en 60hz skærm på Acers hjemmeside.

Men.. Det første sælgeren sagde, da jeg sagde den var 60hz var, at den jo var 2x60hz, da det var 3D, og at det derfor kunne argumenteres at den jo var 60 hz. Indrømmet var den ikke 120hz på traditionel vis (hvilket også var grunden til at jeg fik pengene retur), men bum bum osv.

Det sammenholdt med hvad du fortæller MigSelv, gør at, jeg synes det egentlig er lidt skidt af Computercity, alt i alt.
Brugeravatar
Af MigSelv
Rasmusson skrev:Så er der en update på sagen:

Jeg tog ned til Computercity for at få pengene retur - og det lykkedes. Så på den måde ender historien godt. Og der var ikke nogen videre problemer med at returnere skærmen, jf. det med at den står til at være en 60hz skærm på Acers hjemmeside.

Men.. Det første sælgeren sagde, da jeg sagde den var 60hz var, at den jo var 2x60hz, da det var 3D, og at det derfor kunne argumenteres at den jo var 60 hz. Indrømmet var den ikke 120hz på traditionel vis (hvilket også var grunden til at jeg fik pengene retur), men bum bum osv.

Det sammenholdt med hvad du fortæller MigSelv, gør at, jeg synes det egentlig er lidt skidt af Computercity, alt i alt.
De vrider i alle tilfælde data en omgang for meget. Jeg kører også på mange veje, hvor der er hastighedsskilte i begge vejsider. Det kan være, at der er 60 km/t skiltning i begge vejsider, men det tillader ikke en fart på 120 km/t.
Brugeravatar
Af azrael
Rasmusson skrev:Så er der en update på sagen:

Ligesom MigSelv lidt mere diplomatisk udtrykker det, så er der her BS fra ComputerCitys side. Panelet kører _altid_ 60Hz. Ser du et 3D billede på den, så ser du derimod kun "halv" HD, da den typisk vertikale opløsning halveres. Ægte 540p altså.

Men godt, at du har fået pengene retur. Hvad skal de så investeres i? :)
Af Rasmusson
Ja, det er jo så lige det, hvad de så skal investeres i..

På ønskelisten har jeg at udskifte min Transformer TF300 tablet med en Samsung 7.7 AMOLED tablet. Men...da jeg ikke rigtig får brugt min tablet som det er nu, ville det nok være ødselt.

Så jeg tror pengene går til et nyt køleskab. Med et lækkert display til aflæsing af temperatur osv! :p

Jeg tager dog også gerne imod gode idéer til indkøb