Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Soma
Jeg står og vakler mellem samsungs 7005 og 8005 LED. Som jeg kan læse er den eneste forskel på de to ud over lidt designmæssigt er Micro dimming vs micro dimming ultimate. Er der nogen der kan gøre mig klogere på om det er noget der er værd at betale de ekstra kroner for?
Af Letten
Ikke noget af betydning ifølge AV-blog (citat):
"Den væsentligste forskel er at UE55ES7005 benytter Micro Dimming, som kun analyserer billedet i 288 blokke, og kun optimerer i forhold til kontrast. ES8005 benytter som nævnt Micro Dimming Ultimate som analyserer i dobbelt så mange zoner, og på 3 billedparametre. Fra AV Blog skal vi hilse og sige, at vi (som nævnt i anmeldelsen af UE46D8005) helst er fri for den slags billedbehandling, som reelt ikke tilfører billedkvaliteten værdi. Vi er ikke stødt på nogen billedkvalitetsmæssige argumenter for at ES8005 skulle være bedre end ES7005."
http://www.av-blog.dk/teknik-nyheder/sa ... ladskaerm/

Jeg har selv lige købt et UE55ES7005, fordi jeg bedre kan lide en mørk ramme om TV end blank (generende) og så kan jeg bedre lide foden på ES7005 end den "mærkelige" fod på ES8005. Design på ramme og fod er vist også de eneste reelle forskelle på de to modeller (og så nogle få tusinde kroner).
Af Soma
Er du tilfreds med dit TV indtil nu?
Af steffenj
Jeg syntes nu jeg har set en større tendens til ujævn baggrunds belysning på 7005 mod 8005 de steder hvor jeg har set dem. Har prøvet at indstille de 2 tv identisk de steder det har kunnet lade sige gøre så de har samme forudsætning
Af Fredtoft
Jeg tror vi endte med at være endnu mere klare i udmeldingen i den endelige test:

Vi kan vist godt på AV Blog gå on the record med vores holdning om at Micro Dimming (Ultimate) er ren markedsføringspjat, som dækker over en proprietær signalbehandling, som i bedste fald er uskadelig og unødvendig, men i værste fald ændrer det originale kildemateriale på en uønsket måde, som ikke kan slås fra.

http://www.av-blog.dk/test_fladskaerm_p ... e65es8005/

De ES7005 og ES8005 jeg har set indtil videre har haft samme paneler, men det betyder selvfølgelig ikke, at Samsung ikke kan finde på at sortere i dem og sætte de bedste i ES8005.
Af Letten
Soma skrev:Er du tilfreds med dit TV indtil nu?
Har kun haft den nogle dage så det er lidt tidligt at dømme. Men det virker til at være meget godt. Flot sortniveau i dagslys, hurtig i menuerne og pænt resultat ved opskalering af SD.materiale.

Det skal indrømmes at mit syn på TV er gået fra "nørd/entusiast" til mere pragmatisk.

Var i flere år sikker på at vores "store" TV skulle være topmodel i plasma, men jeg orker simpelthen ikke buzz, blæserstøj og svag dagslyspræstation. Så jeg er villig til at leve med lidt LED-clouding, hvilket jeg er sikker på den har i et vist omfang, jeg har bare ikke set TV i totalt mørke endnu.

Faktisk har vi altid lys i stuen hvis det er mørkt uden for.

Jeg har også besluttet mig for ikke at sidde og lede efter diverse "små-fejl" som er en yndet sport bl.a.. brugerne på disse sider.

Vi læner os tilbage og nyder et rimeligt godt TV.
Af Soma
Lige præcis pga støj fra plasma har jeg aldrig ejet sådan et selvom det billedmæssigt ser mere naturligt ud. Jeg er alt for støjfølsom

Tak for jeres opklarende indlæg, jeg er overbevist om at det er denne skærm jeg skal have. Jeg var ude og se den i elgiganten forleden dag og det så for mig ud til at være et ganske godt billede den leverer