20 jun 2012, 10:18
Derfor har vi netop IKKE det valg som du siger du er tilhænger af. Problemet er at du kæmper for din ret til at lave frame interpolation - men dén mulighed HAR du allerede. Vi der gerne vil have et korrekt billede, har i vid udstrækning IKKE dén mulighed. Det er dét der er så surrealistisk, vi anerkender at der skal være valgmuligheder, men som det er nu så kan vi vælge mellem en masse forskellige udgaver af ikke korrekt, men vi kan reelt ikke vælge "korrekt". Hvor er logikken i dét?
Det er HELT FINT at du vil sidde og skrue i billedjusteringer mens du ser film, det skal du have lov til. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi andre ikke må få lov til at lade være. Jeg forstår ikke hvorfor der findes så stor en modstand mod noget så fuldstændigt indlysende, som at standarden, udgangspunktet, burde være at gengive materialet sådan som det er skabt til at blive gengivet, og så (eventuelt!) give folk muligheden for at justere væk fra dét hvis de synes.
Jeg forstår godt hvorfor producenterne gør noget andet, der har altid været penge at tjene på at narre forbrugerne - men hvorfor er der så stor en modstand hos forbrugerne, når man forsøger at oplyse dem så de undgår det?
Squeak skrev: Nu er det ikke alle film der har lige høje kunstneriske aspirationer, og det er også mindretallet af film hvor 24 fps bliver brugt som meget andet end en sikker sutteklud til det ubeviste om at "det er kvalitet det hér".Vi er uenige, og så lader vi dén del af diskussionen ligge der.
24 frames per sekund er et stilistisk træk på et meget lavt og ensidigt niveau, og jeg vil ikke tilskrive det noget større værdi. Igen det er udelukkende et spørgsmål om tilvænning.
Det er på tide at det bliver sat på linie med andre lav-niveau kneb som sort/hvid eller colourgrading, og ikke bare er default kvalitetsstemplet.
Vores kunst-kultur består grundlæggende ikke af meget andet end gamle teknologiske træk som er blevet til stil med tiden, så ikke at bruge det ville være at skylle babyen ud med badevandet. Men det er en fornærmelse mod Monet at sammeligne impressionisme med frames per sekund. Der er tale om et helt andet niveau, kognitivt og sansemæssigt.
..
Igen, det er et spørsmål om association. Når man er over overgangsfasen holder man op med at associatiere flere frames per sekund med billig tv-produktion.
Og "kunstigt"? Det er 24fps der er kunstigt, ikke omvendt.
Der bliver rigtigt nok kompenseret for de 24fps i mange film for at det ikke skal hakke for meget, men de steder hvor det bliver brugt som et direkte stilistisk middel er meget sjældne (som i dit Gladiator eksempel).
Hvis jeg ser en film hvor jeg har forventninger til at instruktøren har givet den alt, og også har brugt fps som virkemiddel (som i Slum Dog) så lader jeg selvfølgelig være med at slå det til.
En actionfilm som f.eks Terminator 2 kunne jeg godt forstille mig ville være optaget i 60fps, hvis det havde været muligt på tidspunktet, så derfor slår jeg det til dér, og det ser fantastisk ud!
Squeak skrev: Pulldown er simpelt at kompensere for hvis man ser et program eller en dvd hvor der er problemer. Der findes muligvis "rigtigere" metoder, men hvis man kan leve med 100hz udseendet så er det meget simpelt.Problemet er at frame interpolation er blevet en "sovepude" for producenterne. Der findes netop lige præcist "rigtigere" metoder, men dem får vi ikke, fordi producenterne vælger at lade frame interpolation løse problemerne, i stedet for at lave den rigtige løsning. 24 fps er én ting, men et tv der ikke kan gengive 50 Hz ordentligt uden brug af frame interpolation, det burde der ikke være nogen undskyldning for, det er et DÅRLIGT tv. 50 Hz hakker ikke, så enhver debat om for lav framerate i 24 fps er irrelevant dér. Men faktum er at langt de fleste tv på markedet ikke kan gengive 50 Hz flydende uden brug af frame interpolation.
Derfor har vi netop IKKE det valg som du siger du er tilhænger af. Problemet er at du kæmper for din ret til at lave frame interpolation - men dén mulighed HAR du allerede. Vi der gerne vil have et korrekt billede, har i vid udstrækning IKKE dén mulighed. Det er dét der er så surrealistisk, vi anerkender at der skal være valgmuligheder, men som det er nu så kan vi vælge mellem en masse forskellige udgaver af ikke korrekt, men vi kan reelt ikke vælge "korrekt". Hvor er logikken i dét?
Det er HELT FINT at du vil sidde og skrue i billedjusteringer mens du ser film, det skal du have lov til. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi andre ikke må få lov til at lade være. Jeg forstår ikke hvorfor der findes så stor en modstand mod noget så fuldstændigt indlysende, som at standarden, udgangspunktet, burde være at gengive materialet sådan som det er skabt til at blive gengivet, og så (eventuelt!) give folk muligheden for at justere væk fra dét hvis de synes.
Jeg forstår godt hvorfor producenterne gør noget andet, der har altid været penge at tjene på at narre forbrugerne - men hvorfor er der så stor en modstand hos forbrugerne, når man forsøger at oplyse dem så de undgår det?
Squeak skrev: Speedup kan ikke kompenseres for med interpolation, men mit Sony fjernsyn har en funktion som omskaber ukurante formater til standard 24fps, med nogle af de samme teknikker som til interpolation.Det har intet med speedup at gøre, det er netop at fjerne pulldown fra 60 Hz materiale, så tv'et har et 24 Hz signal at arbejde videre med. Dét i sig selv er absolut en fordel. Men speedup hverken kan eller skal der gøres noget ved - tv'et kan ikke afspille materialet hurtigere eller langsommere end det kommer ind. Men speedup medfører ikke nogen artifakter udover speedup'et i sig selv, og derfor er der grundlæggende ikke noget der skal håndteres anderledes.
Mvh. Otto