Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Står og skal have nyt tv og kan se en tendens til at der udelukkende er optisk lyd udgang på de fleste nye TV.

Som det er nu har jeg Fjernsyn og forstærker koblet sammen med Phono-kabel, hvilket gør, at jeg kan styre forstærkerens (NAD C310) volumen lyd via mit TV (Sony KDL-40V5500).

Vil dette også kunne lade sig gøre, hvis jeg brugte en optisk lydudgang og konverterede det til analog (phono) ??

Synes nemlig at have hørt, at optisk bare sender et "konstant" lydsignal ud, og det derfor er forstærkeren som skal justeres på..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk er svaret nej. Det kan dog variere fra model til model, men de fleste nyere TV har ikke nogen volumenreguleret optisk udgang. Mit gæt er, at din manual nok ikke engang nævner det.
Af -jacob
Jeg har forbundet mit sony med anlæggets forstærker, vha et mini jackstik der sidder i høretelefonudgangen. Du kan ændre høretelefonudgangen til en lineudgang, hvor du styrer volumen på anlægget vha tv'ets fjernbetjening, det fungerer fint.
Af svpyro
Tak for svarene.

Det ser ud til at jeg må have fat i et TV som har en hovedtelefon-udgang så. kan jeg nemlig se, at det LG tv jeg har kig på, ikke har.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På Sonys modeller kan man vælge om hovedtelefonudgangen skal styres med volumen på TVet eller ej. Hvordan det fungerer på de øvrige producenters TV har jeg dog ikke undersøgt.