Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

1. Mon grafikkortet duer:
Har et GeForce GTX 285, der er nogle år gammelt. Iflg. specs. kan det trække:

Maximum Digital Resolution 2560x1600
Maximum VGA Resolution 2048x1536

Dell-skærmen kan køre med:

Optimal opløsning:
2560 x 1440 ved 60 Hz

2. Hvordan skal skærmen tilsluttes (hvilket kabel) for at køre på optimal opløsning?

3. Følger kablet med skærmen?

4. Hvilken skærmkalibrator skal anvendes? Og kan jeg i øvrigt få en, jeg samtidig kan bruge til min SOny-fjernsyn?

5. Iflg. testen på flatpanels kommer skærmen kalibreret, men graferne viste bare en markant forbedring efter kalibrering. Der er vel derfor ikke vej uden om kalibrering?

Pft.
Kasper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du SKAL bruge et DualLink DVI kabel, som følger med i kassen. Ellers kan du ikke opnå den fulde opløsning.

Du kan kalibrere med eks. en Spyder 4.
Af KrsCph
Tak for hurtigt svar.

Hvad er din holdning til fabrikskalibreringen? Hvis jeg læser anmeldelsen korrekt, så er der synlig forskel på farvegengivelsen ab-fabrik vs. kalibreret. Der er vel så ingen vej uden om kalibrering på denne model?

Umiddelbart synes jeg, det er for voldsomt at lægge 1000 oveni for at kalibrere skærmen korrekt... i hvert fald hvis man kan undgå - evt. ved at kopiere fra andres indstillinger.
Brugeravatar
Af koenigs
Du kan godt bruge andres indstillinger, men det er dog ikke optimalt, da de elektroniske komponenter desværre ikke er helt ens, og derved skal hver skærm kalibreres lidt forskelligt. Ellers kunne de jo bare have lagt en kalibrering ind fra fabrikken der passede.

Hvis du er heldig kan det være en anden bruger vil låne dig en Spyder 4 eller lign. så du selv kan foretage en kalibrering. Så koster der jo kun porto eller benzin.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg ville i starten beholde fabrikskalibreringen. Den er trods alt foretaget på netop denne skærm.

Det skal så også siges, at indstillingerne "drifter" over tid fordi panelet jo ældes. Før eller siden kan det derfor være en god ide med en rekalibrering.
Af KrsCph
Sådan noget lånehalløj plejer ikke rigtig at fungere. Dels pga. den oplagte grund, men også fordi man sikkert skal registrere.. og så blokerer den vel ved 3-4 registreringer..

Eller hvad?

O_O
Af Ruddi
Torben Rasmussen skrev:Du SKAL bruge et DualLink DVI kabel, som følger med i kassen. Ellers kan du ikke opnå den fulde opløsning.

Du kan kalibrere med eks. en Spyder 4.
Kan man ikke opnå den fulde opløsning med et displayport kabel? Jeg har også bestilt en U2711 og havde håbet at slutte denne til med et displayport kabel, da dette giver mig mulighed for at mit gfx kort kan køre eyefinity.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh, jo sorry. Du kan godt trække opløsningen med DisplayPort.