PJ skrev:
Enig. Men, Bulderhund, det billede du efterlyser, kan du opnå på mange langt billigere modeller, så der er ikke grund til at gå efter de langt dyrere skærme, som dem du nævner.
_Præcist_ den måde Philips øger skarpheden på, kan man ikke nødvendigvis efterligne med indstilling af andre tv. En kunstig skarpheds-regulering kan fungere på mange forskellige måder, og det giver ikke det samme resultat at skrue op for skarphed på forskellige tv. Sammenligneligt, men ikke det samme. Hvis man vil have _nøjagtigt_ dét billede Philips laver, så må man nødvendigvis købe et Philips.
Når det er sagt, så er det da slet ikke umuligt at trådstarter vil kunne lave en indstilling på andre tv, som han er tilfreds med. Jeg vil personligt stadig argumentere for at grave i _hvorfor_ man ønsker kunstig skarphed, og debattere om det ikke er bedre at søge en bedre indsigt i hvad man går glip af. At man foretrækker et givent billede her og nu, er ikke ensbetydende med at dét bare aldrig i livet kan laves om. Jeg var engang stor fortaler for Philips' Natural Motion, indtil jeg fik større indsigt i de kunstneriske aspekter af filmskabelse, og hvor destruktivt Natural Motion er for den oplevelse som man forsøger at lægge i filmen. Jeg vil til hver en tid argumentere for, at HVIS man foretrækker noget andet end korrekt gengivelse, så er det fordi man lægger vægt på en subjektiv visuel oplevelse, frem for at lægge vægt på indholdet og den kulturelle værdi af indholdet. Det er som sagt helt i orden at gøre dét hvis man ønsker det, jeg mener bare man bør være bevidst om at det er dét man gør.
Debatterne omkring korrekt gengivelse opstår _altid_ fordi der er nogle modstandere der enten vil argumentere imod at der _findes_ noget der hedder korrekt gengivelse, eller argumentere for at dét at jage korrekt gengivelse er at sætte billedkvalitet over indhold - når det i virkeligheden er det stik modsatte. At ønske noget som helst _andet_ end korrekt gengivelse, er at sætte oplevelsen af billedkvalitet over indhold.
EDIT: En årsag mere der ofte skaber debatterne og modviljen mod "min" indgangsvinkel til billedkvalitet, er at mange læser dét jeg skriver som om jeg mener at alt andet end perfekt er ubrugeligt. Det mener jeg slet, slet ikke. Når jeg skriver at noget kan blive bedre, så er det overhovedet ikke det samme som at jeg mener det er dårligt. Det er som om rigtigt mange forum-brugere ikke skelner mellem de to ting. Der er bestemt mange produkter jeg mener ER dårlige, men jeg forlanger ikke perfektion. Jeg stræber efter det, men jeg forlanger ikke af et TV til 3000,- at det er perfekt. Jeg forlanger blot at det er så tæt på som man bør forvente til prisen.
Mvh. Otto