Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af malkekoen
Hej med jer!

Så har jeg brug for hjælp:

Jeg skal have en god NAS op at køre, men er GRØN! Hvilke er bedst på markedet lige nu?

Skal bruges til:

- Streamning af film, musik osv. til mit Apple TV

Skal være:
- Nem at bruge
- Driftsikker!!!
- Med rimelig hastighed
- Med min. 2 TB plads

Satser på at køre mange af filerne trådløst (er med på, at HD materiale kan hakke).

SÅ: Hvad skal jeg købe?!? Må gerne være en tæt på "køreklar" løsning. Og smid meget gerne links!

På forhånd tusind tak!
Af x99gump
Med en Synology eller en Qnap går du vist ikke helt galt i byen. Tror det er smagssag om man er til det ene eller det andet. Har en gammel Qnap 209 som jeg har været meget godt tilfreds med i en del år efterhånden...
Af malkekoen
x99gump skrev:Med en Synology eller en Qnap går du vist ikke helt galt i byen. Tror det er smagssag om man er til det ene eller det andet. Har en gammel Qnap 209 som jeg har været meget godt tilfreds med i en del år efterhånden...
Synology ser vist ok ud... Hvilke harddiske skulle man smide i?
Af ashdk
malkekoen skrev:
x99gump skrev:Med en Synology eller en Qnap går du vist ikke helt galt i byen. Tror det er smagssag om man er til det ene eller det andet. Har en gammel Qnap 209 som jeg har været meget godt tilfreds med i en del år efterhånden...
Synology ser vist ok ud... Hvilke harddiske skulle man smide i?
Du kan finde hvad for harddiske de understøtter på deres compatability liste -> http://www.synology.com/support/hd.php?lang=dan
Af malkekoen
Men er der nogle af harddiskene på listen, som er mere driftssikre end andre?
Af ashdk
malkekoen skrev:Men er der nogle af harddiskene på listen, som er mere driftssikre end andre?
Personlig har jeg bedst erfaring med Seagate diske. Western Digital Green diske er ikke rated til at kunne gå i en nas, dvs de kan ikke holde til 24/7 drift. Jeg har 3 Seagate diske i min nas som har kørt i 3 år 24/7 uden problemer nu.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kører med Seagate Barracuda diske i både min nye DS411 og i min gamle DS209 fra Synology. Jeg har tidligere købt efter Synologys liste over anbefalede diske, hvilket ikke gav mig andet end et større hul i pengepungen, så nu har jeg skiftet til almindelige Green diske.

Min NAS kører i et tidsbestemt mønster, så den først starter op kl. 15 om eftermiddagen og slukker igen kl. 24. I weekeden starter den kl. 6 i stedet. Det sparer lidt på oppetiden på diskene (og effektforbruget).

Mit råd er, at du bør gå efter en 4-bay hvis du vil have film i fuld HD kvalitet liggende (1:1 rips). Pladsen bliver hurtig trang. Til gengæld er en 4-bay lidt langsommere til at spinne op, da alle 4 diske skal op og køre før den er klar. Jeg mærker især dette når knægten vil se en tegnefilm, hvor mine mediestreamere nu når at time ud før alle diskene er oppe og køre, så man skal starte filmen 2 gange. Det skulle jeg ikke med min 2-bay.
Af Andersss
Jeg har for nylig købt mig en brugt synology ds 409+ og den er jeg super glad for.
Har indtil videre kun en 3 TB HDD i (en seagate st3000-et-eller-andet - den billigste på markedet). Jeg kan kun anbefale synology især med deres nye styresystem 4.0.
Af malkekoen
Jeg er også fristet af en 4-bay løsning, men... økonomien :(. Jeg tror det bliver en DS212j i denne omgang med 2x3TB i. Og tak for Seagate rådene - det bliver det så!

Jeg må opgradere, når pladsen bliver trang. Er helt sikker på, at DS212j også vil have værdi, når det bliver aktuelt :).
Af Winnick
Jeg har for nogle år siden købt en Netgear Stora med 2 slots - og den har virket upåklageligt.
Den er dog begrænset til 2x2 TB