Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af otf
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad for et tv der bedst af disse to. Umiddelbart vil jeg mene ex721 pga 100 vs 50. Dog har den ingen t2 tuner.
Skal bruge det til at se almindeligt tv, pt. kabel dog muligvis antenne i fremtiden, og film.

Begge er 46 tommer. EX721 koster 4999,- og EX623 5999,-

På forhånd tak
Af otf
Ingen der lige har et bud :) ?
Af THM
har hørt ros om 6serien, 100hz interpolationssystemet ville jeg personligt alligevel slå fra.
ex721 har ikke ret gode out of the box profiler, ved ikk om det er forbedret på den nye ex653, men mener at have hørt costom profilen sku være ok...
Af otf
THM skrev:har hørt ros om 6serien, 100hz interpolationssystemet ville jeg personligt alligevel slå fra.
ex721 har ikke ret gode out of the box profiler, ved ikk om det er forbedret på den nye ex653, men mener at have hørt costom profilen sku være ok...
Når du siger interpolationsystem, hvad mener du med det. EX721 er 100hz (XR 200hz) og EX653 er 50hz (XR 100hz). Er det hhv. de 100 og 50 hz der er interpolation`?
Af THM
det er lidt indviklet.
ex721 har et system hvor den indsætter kunstige billede mellem de oprindelige, det man kalder 100/200hz etc på lcd tv. dette vil medfører regnefejl i nogen grad. systemet kan do slåes fra
ex653 viser blot de billeder der er i kildematerialet. grunden til at de så også kalder den 100hz er så vidt jeg ved at den kan indsætte et sort billede, som skulle mindske slør
Af otf
THM skrev:det er lidt indviklet.
ex721 har et system hvor den indsætter kunstige billede mellem de oprindelige, det man kalder 100/200hz etc på lcd tv. dette vil medfører regnefejl i nogen grad. systemet kan do slåes fra
ex653 viser blot de billeder der er i kildematerialet. grunden til at de så også kalder den 100hz er så vidt jeg ved at den kan indsætte et sort billede, som skulle mindske slør
Ja det godt nok ikke nemt at blive klog på...Du ved ikke om der lavet en test af ex653? Og er det forresten den du vil anbefale?
Af THM
nej har desværre ik set en test af den, men kun af ex720 serien. så ved reelt ikke hvilken der er bedst...
Af NRJ
Hej

EX653 er en af 2012 modellerne , mens EX721 er fra 2011.

Derudover er EX721 et 3D TV, mens EX653 ikke kan vise 3D indhold. (mener jeg)

EX653 har desuden DVB-T2 som du selv siger ovenfor, da modelnummeret ender på "3".

Flatpanels har andmeldt EX720/EX723 sidste år, og disse modeller ligner EX721 meget. (Jeg kender ikke til nogen forskel ud over DVB-T2 tuneren).

Du kan evt. læse lidt videre om begge modeller på sony's hjemmeside :)
Af 2 T ´er Uden H
Jeg har skrevet en lille smule omkring ex653 i denne tråd: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=26003

Min onkel har selv Ex723 der som nævnt er identisk med 721 pånær dvb-t2 tuneren til forskel.

Jeg har set på den når jeg har besøgt ham og syntes det er et ganske fint mellempris klasse tv, du kan somsagt evt læse andmeldesen her på siden for at få et uddybene gennemgang af tv´et :)

Det der kunne være rart at vide det er hvor meget du vægter de forskelle der er på de 2 tv :)

Feks:

Er 3D delen vigtigt for digt?

Kommer du til at se meget tv på antenne og går op i den bedst mulige billede kvalitet på betalings kanaler? for så er det her T2 tuneren vil komme dig til gode med HD kanaler frem SD når du feks skal havde TV2, og især på en 46" vil det nok give et godt plus :)

Skal det evt væg ophænges i fremtiden? Vitale stik på ex721 peger bagud, hvor ex653 er ud til siderne og ned af, pånær få analoge udgange, hvilket gør væg monteringen noget nemmere.
Af otf
2 T ´er Uden H skrev:Jeg har skrevet en lille smule omkring ex653 i denne tråd: http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=26003

Min onkel har selv Ex723 der som nævnt er identisk med 721 pånær dvb-t2 tuneren til forskel.

Jeg har set på den når jeg har besøgt ham og syntes det er et ganske fint mellempris klasse tv, du kan somsagt evt læse andmeldesen her på siden for at få et uddybene gennemgang af tv´et :)

Det der kunne være rart at vide det er hvor meget du vægter de forskelle der er på de 2 tv :)

Feks:

Er 3D delen vigtigt for digt?

Kommer du til at se meget tv på antenne og går op i den bedst mulige billede kvalitet på betalings kanaler? for så er det her T2 tuneren vil komme dig til gode med HD kanaler frem SD når du feks skal havde TV2, og især på en 46" vil det nok give et godt plus :)

Skal det evt væg ophænges i fremtiden? Vitale stik på ex721 peger bagud, hvor ex653 er ud til siderne og ned af, pånær få analoge udgange, hvilket gør væg monteringen noget nemmere.
Skal slet ikke bruge 3D delen, og regner ikke med det skal op at hænge på væggen. T2 turneren betyder en del, da det vil irritere mig, at have en boks stående.

Det jeg mest tænker på, er forskellen i antal hz mellem de 2 modeller. Men det kan godt være jeg er kørt blind og tror mange hz = lig bedst, og det kan man vel ikke bare sige?
Af 2 T ´er Uden H
Der er mange specifikationer i fladskærms verden der ikke nødvendigvis er lig med et kvalitets stempel, personligt syntes jeg hz er blevet en af dem :)

Selvom Sony er kendt for at lave et af de bedre 100hz interpolations systemer, som ikke er ligeså aggresivt som Samsung, LG og Philips, så syntes jeg stadig ikke det kan se sig helt fri for fejl.

Det er meget en smagsag om man kan lide det eller ej med den effekt det skaber at der bliver udregnet et kunstigt billede af tv´et selv.

Ved film og serier kan det give en slags "Sæbe opera" effekt fordi at personer og ting bevæger sig meget flydende og problemfrit, og fremstår derfor ret kunstigt.

Til sport kan det havde sine fordele fordi det er med til at reducere slør og efterslæb, dog hvis der er noget som bevæger sig meget hurtigt og processoren ikke når at uregne et kunstigt billede kan det give firkantede digitale artifakter rundt om objektet i bevægelse.

Der er en grund til enthusiaster slår den her type billedebehandling fra når de er ude at købe en top model, og i mine øjne bidrager det ikke til det mest korrekte billede :) Men somsagt det er meget en individuel smagssag om man kan lide den effekt det skaber.

Selvom ex653 er alm 50hz, har den stadig et "blinking backlight" system som kan aktiveres på tv´et for at hjælpe på slør reducering. Denne gør dog billede mere afdæmpet og mørkt og bør kompenseres lidt for ved at skrue op for belysningen.
Af otf
2 T ´er Uden H skrev:Der er mange specifikationer i fladskærms verden der ikke nødvendigvis er lig med et kvalitets stempel, personligt syntes jeg hz er blevet en af dem :)

Selvom Sony er kendt for at lave et af de bedre 100hz interpolations systemer, som ikke er ligeså aggresivt som Samsung, LG og Philips, så syntes jeg stadig ikke det kan se sig helt fri for fejl.

Det er meget en smagsag om man kan lide det eller ej med den effekt det skaber at der bliver udregnet et kunstigt billede af tv´et selv.

Ved film og serier kan det give en slags "Sæbe opera" effekt fordi at personer og ting bevæger sig meget flydende og problemfrit, og fremstår derfor ret kunstigt.

Til sport kan det havde sine fordele fordi det er med til at reducere slør og efterslæb, dog hvis der er noget som bevæger sig meget hurtigt og processoren ikke når at uregne et kunstigt billede kan det give firkantede digitale artifakter rundt om objektet i bevægelse.

Der er en grund til enthusiaster slår den her type billedebehandling fra når de er ude at købe en top model, og i mine øjne bidrager det ikke til det mest korrekte billede :) Men somsagt det er meget en individuel smagssag om man kan lide den effekt det skaber.

Selvom ex653 er alm 50hz, har den stadig et "blinking backlight" system som kan aktiveres på tv´et for at hjælpe på slør reducering. Denne gør dog billede mere afdæmpet og mørkt og bør kompenseres lidt for ved at skrue op for belysningen.
Nu jeg da blevet det klogere! Jeg takker for den fornemme besvarelse, og gennemgang af emnet :)