Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg overvejer om man burde kalibrere sine skærme ordentligt, jeg gider ikke bruge flere tusinde på en professionel kalibrering, men det er jo noget med at man kan købe en lille genstand (Spyder) som man sætter på skærmen man kan bruge til det? Er der nogen der har nogle erfaringer med dette?
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1285931399

Skærmene er en Samsung UE46D8005, UE40C6005 og S27A950D.

Tak for hjælpen
Af jensholm
Hvor svært er det at bruge sådan en hvis man ikke har så meget forstand på kalibrering generelt? Ville den kunne bruges på alle skærmene incl. min PC-monitor?
Af jensholm
Virker den kun på PC-skærme eller virker den også på mine fladskærme? For fladskærmene skal også kunne kalibreres
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I vores guide bruger vi den jo på en TV-skærm, så ja - den kan godt bruges på TV'et. Du skal dog have en test-skrive med DVE ved siden af, som du kan afspille på TV'et via en BluRay-afspiller.

For at være hudløs ærlig, så kræver det mere end blot kendskab til din fjernbetjening at kalibrere en skærm. Der er mange parametre at skrue på og selvom jeg har prøvet at være pædagogisk i min artikel, så er det ikke så meget dét at få tingene sat til, som det er evnen til at hive i de rigtige håndtag der tæller.

Du vil i første omgang være bedre tjent med at prøve at grave nogle indstillinger frem i diverse fora. Hvis du så har lysten (og modet) til at gøre tingene selv, så kan du prøve med Spyder-sensoren.