Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ZanZan
Jeg har netop anskaffet mig et VT50 tv som jeg har forbundet til min Onkyo 609 reciever via et hdmi 1.4 kabel. Så langt så godt.

Slår jeg ARC til på recieveren så ryger lyden fra tv'et desværre bare ikke ned i recieveren so jeg syntes det burde, med mindre jeg har misforstået noget. Ydermere, når jeg tænder min reciever på radio, så tænder tv'et også selvom det ikke har noget med radio at gøre. Så viset tv'et et dejligt blåt billede mens recieveren stille og roligt spiller radiolyden. Og slukker jeg tv'et ja så slukker recieveren også.

Så en eller anden ARC forbindelse er der altså siden recieveren og fjernsynet kan styre hinanden, men hvordan i alverden får jeg tv lyden ned i recieveren uden at benytte et optisk kabel?
Af dk9000
Har du slået arc til inde i forstærkeren ? :) kan ikke huske om det er slået til ved default.

Hvad mere er om du har sat kablet i den rigtige port, bagpå står der ARC ligeover den port du skal bruge det til.

For at stoppe med at få tvet til at tænde når forstærker tænder kan du gå ind i indstillingerne og under hdmi sætte den til ikke at kunne styre dine andre ting via hdmi :)
Af ZanZan
Jeg vil mene at jeg har slået ARC til og kablet er i den rigtige port. Hvis ikke ville jeg jo ikke kunne styre tv'et via recieverens fjernbetjening.

Problemet er bare at slår jeg rhid fra så enhederne ikke kan styre hinanden så lader det til at ARC også bliver slået fra hvilket jeg ikke helt forstår. De to ting burde da ikke være afhængige af hinanden.
Af jng
ZanZan skrev:Jeg har netop anskaffet mig et VT50 tv som jeg har forbundet til min Onkyo 609 reciever via et hdmi 1.4 kabel. Så langt så godt.

Slår jeg ARC til på recieveren så ryger lyden fra tv'et desværre bare ikke ned i recieveren so jeg syntes det burde, med mindre jeg har misforstået noget. Ydermere, når jeg tænder min reciever på radio, så tænder tv'et også selvom det ikke har noget med radio at gøre. Så viset tv'et et dejligt blåt billede mens recieveren stille og roligt spiller radiolyden. Og slukker jeg tv'et ja så slukker recieveren også.

Så en eller anden ARC forbindelse er der altså siden recieveren og fjernsynet kan styre hinanden, men hvordan i alverden får jeg tv lyden ned i recieveren uden at benytte et optisk kabel?
Sådan fungerer det hos mig med en Onkyo-receiver og et ikke-Panasonic tv med ARC-tilslutning:

1) Tv'ets tænd-knap tænder for receiveren (ARC) og sender lyden den vej.
2) Skifter jeg til tuner, mens tv'et er tændt, forbliver tv'et tændt.
3) Vil jeg høre tuner eller bruge en anden receiver-indgang, indstiller jeg receiveren til tuner/anden indgang, mens tv'et er tændt. Sluk for tv'et (receiveren slukkes), og tænd for receiveren. Tv'et forbliver slukket, og ARC er sat ud af spillet, indtil tv'et tændes igen.

Det lyder besværligt, men det er det ikke.
Af ZanZan
Ja sådan vil jeg sq også sige det skal virke - men det gør det bare ikke. Jeg kan ikke se hvad i alverden der går galt.

For det første sender tv'et ikke lyden ned til recieveren. For det andet tænder tv'et når jeg hører radio.

Hvad indstillinger bruger du i din reciever?