Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har set den norske test af ES6517 / ES6535 (modellerne er helt identiske bortset fra farven). Iøvrigt den eneste test af disse jeg har fundet:
http://www.dinside.no/896012/samsung-es ... ps-pfl5007

Den taber stort til en Philips-model på mange væsentlig punkter. Det der undrer er at forgængeren D6505 fik så meget bedre anmeldelser og at de nye modeller bl.a. har Micro dimming som vel er "arvet" fra den gamle D8005-serie.

Spørgsmålet er derfor om disse virkelig ER så meget dårligere end de tidligere modeller - og hvorfor?
Kan man udaf denne test tolke at alle Samsung-modeller i ES6000-serien er lige dårlige mht billedkvalitet?
Af Mysen
Den norske side laver ikke stress tests, der kan afsløre banding, shadow detail osv. Der bliver ikke målt på farvetemperur og gamma, og de har valgt at forbedre billedkvaliteten på Samsung'en ved at øge skarpheden i stedet for at slukke for motion plus, der sikkert stod for de billedartefakter, der var. Og så havde den model de modtog udpræget clouding, noget som vi ved er en tilfældighed, selv om det da er muligt at fænomenet er oftere forekommende på Samsung modeller.

Jeg tror næppe, at Samsungs serie 6 giver konkurrenterne baghjul, men der er altså nogle væsentlige fejl i testen, der bl.a. indkluderer at det hele er baseret på en subjektiv vurdering. Derfor kan du heller ikke bruge resultatet til så meget, udover at man kan konkludere, at Samsung stadig sender den slags ufatteligt ringe samlet modeller ud. Hér tænker jeg på den urimelige mængde clouding.
Af mnj09
OK, men hvad pokker gør man så for at undgå at modtage en model med clouding hvis det er så tilfældig om den har det eller ej? Så hjælper det vel heller ikke at købe en model fra en dyrere serie? F.eks. 8005?
Bør men så hellere satse på paneler fra andre producenter som ikke har den slags fejl-procenter?
Af mnj09
Er der iøvrigt nogle der ved noget om hvor stor forskel i billedkvaliteten der er mellem de forskellige 6000-modeller? For mig at se er det næsten helt identiske, bortset fra farve og andre mindre væsentlige features?
Af Fredtoft
@mnj09
Modellerne i Samsungs ES6XXX serier er basalt set ens og benytter som udgangspunkt samme panaler og firmware (ES6805 har så en dualcore processor som gør apps lidt hurtigere)
Af mnj09
Tak tak - det giver mening at alle i 6-serien er stort set ens mht paneler mv.
Jeg undres så bare over at Samsung har gået væk fra deres paneler i den gamle "D6xxx"-serie som jeg generelt fik gode anmeldelser og til dennye serie som åbenbart er betydelig dårligere end den gamle.

Eller også er det måske de andre producenter der er blevet bedre?

Eller også er det måske testen der ikke er helt reel?

Ville meget gerne høre synspunkter på disse grublerier....
Af mnj09
Fredtoft: Kan man på dette grundlag tolke det så langt at testresultater af ES6000-serien fra Samsung kan "kopieres" på tværs af 6000-modellerne?

Jeg ser f.eks. at ES6805 har fået god kritik i en anden norsk anmeldelse:

http://www.lydogbilde.no/test/samsung-55es6805

...men er det ikke lidt mærkelig når ES6517-modellen får så meget kritik netop for billedkvaliteten mv - hvis alle 6000-modellerne skulle være ens mht panel osv? (Eller også fortæller det mere om testene end om produkterne???)
Af mnj09
Håber meget at nogen derude kan kommentere mit spørgsmål mht brug af testresultater "på tværs" af ES6000-serien fra Samsung? Der er jo ikke mange tests for denne serie og derfor ville det være fint om resultaterne fra en model kunne overføres til en anden (ihvertfald mht billedkvalitet osv..)
Af bobbybrun
mnj09 skrev:Håber meget at nogen derude kan kommentere mit spørgsmål mht brug af testresultater "på tværs" af ES6000-serien fra Samsung? Der er jo ikke mange tests for denne serie og derfor ville det være fint om resultaterne fra en model kunne overføres til en anden (ihvertfald mht billedkvalitet osv..)
*bump*

Er også veldig interessert i dette. Har nettopp kjøpt ES6535, men siden jeg har mulighet til å returnere denne og velge noe annet så er jeg veldig interessert i et svar på mnj09 sitt spørsmål.

Takk.
Af BrianMarkussen
Jeg har et 6517 og er vældig godt tilfreds, brugte indstillinger herinde fra 8000 testen, det skulle jeg så ikke gøre, det fik tv til at se flad ud, så har lavet min egen indstilling og det fungerer fint.
Jeg kører film henover nas, mkv med undertekster, dette virker også fint :-)