Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ok, så lad mig præcisere: Du kan godt nøjes med at de sidder til en switch. De fleste privatpersoner har dog kun den router, som deres udbyder har leveret stående, dvs. de har en 4 ports HUB med indbygget WIFI. Det ændrer ikke ved, at man ikke bør benytte den trådløse forbindelse hvis man agter at streame HD. Det er de færreste WIFI-netværk, der kan klare BluRay-båndbredder når det skal ske i det virkelige liv med forstyrrelser fra alverdens andet trådløst udstyr (evt. stående hos naboer mv.).
Af x99gump
Ikke at det er det tråden skal handle om, men du behøver ikke andet end at sætte et netkabel imellem. Det er det samme som at sætte to pc'er sammen med et netkabel, ingen problem. I gamle dage, eller hvis man er uheldig med udstyr, krævede det et krydset netkabel, men idag finder langt de fleste enheder ud af det alligevel.

Og så vil jeg give dig ret angående wifi. Det er bare ikke holdbart til HD materiale...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ah, på den måde. Du har sikkert ret. Så er der dog ikke meget NAS over den længere, da den ikke er på lokalnettet mere.
Af Lng
Så kort fortalt: Det er en NAS hvis jeg skal bruge den over netværket? Jeg har aldrig rippet en film eller noget lignende. Så en "let" løsning ville da gøre det lettere for mig. Det ville da klart være at foretrække hvis det var let at sætte op og bare virke når der bliver trykker "play"

Beklager den ret langsomme opfattelse, jeg er desværre mere vant til at arbejde med mine hænder end mit hoved. - Men hvis der er nogen der skal ha' lavet mad så sig endelig til! ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den nemme og billige måde er at købe en USB harddisk og en mediestreamer. Så ripper du dine film over på USB-disken og sætter den direkte i din afspiller. Der findes, som sagt, et hav af enheder, der kan afspille film og hvis der ikke er en NAS involveret er opsætningen en leg for enhver.

Der findes mange programmer til ripning afhængigt af hvad du vil ha' af kvalitet. Jeg er selv udelukkende til tabsfri lagring, hvilket kræver en del plads (især til HD). Hvis du blot vi, ha' DVDere over, så kan det meste klares med gratis software (DVD Shrink eller MakeMKV).

Af billige afspillere kunne nævnes WDTV Live, som kan fås for under 1000 kr. En god stor USB disk kan nok findes på tilbud også.
Af c-dale
NAS'en får du først brug for når du skal bruge meget diskplads - over 3TB.

Så en mediaplayer med intern/ekstern harddisk er den "lette" løsning.

Med 3TB harddisk har du ca. plads til 60-150 BluRay, 333-666 DVD, 350.000 billeder eller 20.000 albums.
Så der går nok en weekend eller to, før du får sådan fyldt.

NAS'en kan du købe når du er blevet afhængig af sappe film og andet på TV'et og du for brug for mere end 6-10TB.
Af Lng
Tak for svar igen. Nu begynder det vidst at sive ind. Så mangler jeg bare at beslutte mig for G30 eller GT30... Heldigvis er min lokale Panasonic forhandler både hjælpsom og tålmodig.
Af Klonk
Jeg er i samme båd som Lng, og vil gerne lige spørge om jeg har forstået det rigtigt.

For at kunne streame film på mit TV (G30) skal jeg f.eks. bruge følgende ting?

TV, WDTV Live, USB harddisk, computer.

En film som jeg har downloadet på computeren gemmes på USB harddisken. USB harddisken tilsluttes WDTV Live med USB kabel og WDTV Live forbindes med hdmi kabel til TV'et?

Derefter streamer TV'et filmen fra WDTV Live?

/Klonk
Af c-dale
Klonk skrev:Jeg er i samme båd som Lng, og vil gerne lige spørge om jeg har forstået det rigtigt.

For at kunne streame film på mit TV (G30) skal jeg f.eks. bruge følgende ting?

TV, Live, USB harddisk, computer.

En film som jeg har downloadet på computeren gemmes på USB harddisken. USB harddisken tilsluttes WDTV Live med USB kabel og WDTV Live forbindes med hdmi kabel til TV'et?

Derefter streamer TV'et filmen fra WDTV Live?

/Klonk
Ja, der er sådan det fungere. Du har selvfølgelig stadig mulighed for streame over netværket, forudsat at computeren er tændt.