Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nuri58
jng skrev:
Nuri58 skrev:
jng skrev:[quote="noxity
...
Alle produkter på markedet som jeg kender til har kun én af hver tuner-type, og kan derfor kun vise/optage én kanal af gangen.

Håber du har fået et lidt klarer billede af hvad det handler om :)
Vil du være god at nævne, hvilke produkter du kender til?
Der er nævnt et par stykker fx Samsung, LG og Noname så det er om at browse lidt på de hjemmesider. En liga op, eller om man vil lidt mere langhåret, Electrola og MM Vision (her er vi i ovre i MCE). Som sagt op til fire forsekllige kanaler af gangen + afspildning af X optagelser smatidig (det afhænger af det aktuelle setup).
OK. Holder vi os til Samsungs D- og E-serie, så har de to T-tunere og to C-tunere, hvoraf én type kan anvendes ad gangen. Altså se en C-kanal og optage en [anden] C-kanal, omend med visse begrænsninger i forbindelse med kodekort. Med andre ord: Du kender ikke produkterne så godt, som du vil give udtryk for.[/quote]

Det oprindelige spørgsmål præciserede ikke helt behovet så derfor foreslog jag vist at browse lidt og de produkter du nævner kan altså anvende to tunere af gangen - med visse begrænsninger i forhold til betalings TV - så er spørgsmålet hvad man har brug for.

Igen med MCE løsningen kan du kombinere tunere af forskellig type. Selv har jeg 2x Canal Digital+ 2 x jordbaseret altså 4 x DR kanaler, men kun 2 af alle øvrige kanaler (da jeg kun abbonnerer hos Canal Digital). Så 2xTV 2 HD, 2 x TV 2 Film HD, 2 x alle de svenske på DVB-T osv. Hvis jeg ville opgive de svenske kanaler kunne jeg i stedet anvende 4 x DVB S/S2 kanaler, eller hvis jeg havde kabel TV 4 x DVB-C tunere i (med de begrænsninger der ligger i abonnementet hos de enkelte udbydere).

Min pointe er, at det er muligt med mere end én tuner og i MCE setup med kombination af forskellige tunere (jeg har aldrig sagt man i en alm. HDD optagere kan kombinere tunere, hvor det normalt er et enten/eller fordi det er hybridtunere).

Lige en EDIT
F.eks Samsung BD-E8300N har Ci+ module (til MPEG2/4 DVB-T/T2/C) så den kan altså optage to kanaler på én gang (enten 2xT/T2 eller 2xC). Begrænsning er, at hvis du ønsker at optage 2 kanaler samtidigt, SKAL den ene kanal være tilgængelig uden brug af CA-modul (kortlæser). Dette skyldes at CA-moduler generelt kun kan håndtere en kanal af gangen. Jeg mener, at YouSee har valgt ikke at bruge kort, så her er der måske mulighed for at optage to betalings kanaler på en gang, men det ved jeg ikke nok om?
Af tibs
Nu bliver jeg så nød til at spørge, hvad er MCE helt præcist? Er ikke den helt store hifi-nørd, så er ikke helt inde i de muligheder der findes :)

EDIT: er det et MedieCEnter?
Af Nuri58
tibs skrev:Nu bliver jeg så nød til at spørge, hvad er MCE helt præcist? Er ikke den helt store hifi-nørd, så er ikke helt inde i de muligheder der findes :)

EDIT: er det et MedieCEnter?
Undskyld, helt korrekt. Det er en MS Windows baseret HTPC (Home Theatre PC) og er ganske flexibelt, men lidt langhåret. Det er i realiteten en alm. PC som kan være pakket ind i et mere stuerent system (som en HDD optager og næsten lydløs). fx sætter Electrola MCE op så det virker ud af boksen, omend det kræver lidt at sætte sig ind i. Windows understøtter ikke CI+ standarden så betalings TV over DVB-T2 (Boxer) er ikke muligt (og bliver det nok ikke foreløbigt).

Et plus er, at optagelser kan gemmes på eller kopieres til en ekstern HDD som du kan tage med dig på ferie. Og du kan streame udsendelser ellr optagelser til andre TV eller PCere i huset (hvor mange samtidige afhænger af dit netværk).

Det skal ikke forveksles med en HDD som er lettere at gå til og billigere, men mere begrænset. Som sagt to tunere af gangen med de begrænsninger der er (jeg er ikke bekendt med om det kan streame). Håber det gjorde det mere klart.
Af tibs
Lidt klogere blev jeg :). Hvad skal man se på for at få et fornuftigt MCE?
Af Nuri58
tibs skrev:Lidt klogere blev jeg :). Hvad skal man se på for at få et fornuftigt MCE?
1) Man skal gøre sig klart det er MS Windows på godt og ondt så det kræver man ikke har berøringsangst i forhold til en PC. Der er fx. ikke automatisk opdatering af frekvenslister.
2) Når du ser specs er de lidt på den lave side i forhold til alm. computere, men det er RIGELIGT i forhold til det du får brug for og det udvikler mindre varme end de super hurtige computere og dermed mindre kølebehov altså næsten lydløse.
3) Jeg kan varmt anbefale www.electrola.dk - her kan du se en række eksempler på hvad der kan lade sig gøre og han yder bl.a. fjern support, hvis man løber ind i noget.
4) Bonus er lagering af musik, feriebilleder mv. og at du har en fuld PC med trådløst keyboard (så det er noget lettere end at anvende IE over et Smart TV).
5) Du kan afspille BRays med. HD lydformater, men jeg er ikke helt opdateret på 24p. Det krævede man ændrede nogle indstillinger og genstartede systemet, men da jeg personligt har en BD som er i den bedre ende er det den jeg bruger.
Af tibs
Ok, tak! Må se på det og vurderer mit behov :)
Af Nuri58
tibs skrev:Ok, tak! Må se på det og vurderer mit behov :)
Lad os høre hvad du finder ud af.
Af tibs
Indtil videre er beslutningen at udskyde et evt køb. skal til Canada her over sommeren, så vil til at starte med prioritere noget grej til den tur. Men skal prøve at huske det når jeg kommer hjem!
Af Nuri58
tibs skrev:Indtil videre er beslutningen at udskyde et evt køb. skal til Canada her over sommeren, så vil til at starte med prioritere noget grej til den tur. Men skal prøve at huske det når jeg kommer hjem!
Prioriteterne skal være i orden :) God tur og jeg håber du finder den rigtige løsning. Altid en god ide at postere din beslutning/erfaring her på sitet selv om det så er om et par måneder. Der sker meget ...