Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Duux
Hej,

Jeg står og skal have helt nyt system dvs. tv, soundbar og netværksHD.
Det skal helst være så trådløst som muligt, så jeg skal have en usb dongle til TV'et.
Jeg skal bruge det til film/musik og billeder, det skal være muligt at overføre HD film trådløst uden problemer. (Hvor hurtig overførelse kræver HD?)

Mit totale buget ligger på maks 12.000.

TV har jeg set på: PanasonicTX-L42E5Y (ca.5200 dkk)
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... index.html

Soundbar: Panasonic SC-BFT800 (ca.4600 dkk)
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... kInfo=true

Og så skal jeg bruge noget netværksHD, sandsynligvis en NAS.

Vil det være en fordel at købe et mediecenter, eller er det intet problem at styre billeder og film direkte mellem TV og en NAS?

Producent har jeg ingen krav omkring, men soundbaren skal kunne tage blue-ray og ipad + trådløs sub. TV'et må ikke være større end 42.
Skulle nogen have ide'er til disse ting hører jeg dem meget gerne?

Det skulle jo være bedre når man køber disse ting på en gang, så man nemmere kan købe hvad der passer sammen, men jeg synes det er lidt uoverskueligt, og jeg kan især ikke finde ud af om jeg har brug for et media center.

Mvh Kenneth
Af orm08
Som NAS vil jeg anbefale en Synology 212+, med spejlet disk kan du komme op på 3TB, skal du have rippe mange blueray film skal du nok have mere end de 2 disk der kan være i 212+, så overvej 4 serien

Hvis du ofte skal streame film og er kritisk skal TV være kablet, NAS skal under alle omstændigheder være kablet. Wifi er ikke super til HD materiale - det kan dog gå, hvis du bor alene ude på landet, og dermed ikke har for mange andre forstyrrende sendere i nærheden. Har du teanagere i huset med smartphones, laptops etc. På det samme trådløse netværk, kan du godt glemme at streame HD materiale.

Trådløs subwoofer, det turde jeg ikke - men hør om der er andre der har erfaringer - hvorfor ikke købe et "billigt" 5.1 suround anlæg ?

Då bør overveje at købe et Apple-TV (jailbreak med XBMC) eller en af de andre medie boxe. DLNA afspilning af film bliver aldrig super. Til billeder og lyd er det OK. hvis du fastholder at afspille direkte fra TV, skal du checke medie applikationer på dit tv grundigt (jeg mener ikke Pana er på forkant med netop den del...)

12000 bliver under alle omstændigher stramt .....
Af Duux
Hej Orm08,

Tak for svar.

De ting du skriver om mht. streaming fra NAS er præcis hvad jeg frygter, og kører tingene ikke ordentligt, så vil jeg blive voldsomt irriteret.

Kan man ikke bare købe et mediacenter hvor der er fx. 2TB HD, og så bruge det som netværksHD?
Det gør ikke mig noget jeg ikke kan komme på 24/7.

Jeg gider ikke højtalere, og faktisk er jeg ligeglad med sourround delen i soundbar'en, da sterio er fint. (Jeg har ikke kunne finde andre soundbar som kan det jeg vil have de skal kunne, samtidig med de får gode anmeldelser)
Og ja jeg ved godt lyden er bedre ved "rigtige" højtalere.

Mvh Kenneth
Af Winnick
Kan man ikke bare købe et mediacenter hvor der er fx. 2TB HD, og så bruge det som netværksHD?
Hvis du er "nervøs" for om det trådløse netværk er hurtigt og stabilt nok til at du kan afspille HD film over det - så uanset hvordan du vender og drejer det, så skal du have kabel fra din netværksHD/NAS/Mediecenter til dit TV.

Når du siger netværksHD - så har vi jo stadig netværket som enten er kabel eller wifi. hvis du blot vil lægge ting over på og så afspille - så har du ingen problemer. Det er kun hvis du vil afspille via netværket.

Selv bruger jeg en lille bærbar - HP DM1 - som afspiller via HDMI kabel til tv'et, mens materialet ligger på en NAS. Den tilgår jeg trådløst og hvis der er problemer, så sætter jeg et netværkskabel til.
Her kunne man sagtens lægge materialet på selve den bærbar.

jeg ved ikke om det besvarer dit spørgsmål?
Af Duux
Orm08: Jeg vil kigge det forum igennem også.

Winnick: Problemet er at der er langt fra min router til Tv'et, så med NAS ville jeg skulle gøre det trådløst.
Hvis jeg køber mediacenter, så kan jeg placere den tæt på TV'et, og derfor vil det ikke være et problem med kabel.

Og ja det er intet problem hvis jeg bare skal overføre fra computeren til mediacenter trådløst, så jo det besvarede mit spørgsmål :)

Mvh Kenneth
Af Duux
Tak for linket, den fortæller mig en del, fx. at de kan bruges som en slags NAS, så er det hvert fald på plads :)
Jeg er dog ikke imponeret over lige de to mediacenter, og er ret sikker på det kan gøres bedre. (Popcornhour fx.)