Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal ud og investere i ny skærm da jeg er ved at være træt af min NEC MultiSync FE950+ og den plads den tager :)

Jeg har læst om et par skærme herinde som jeg er ret sikker på at valget kommer til at stå imellem. Det er disse 3 der umiddelbart har interesse:

Acer AL 2051Ws

Viewsonic VX2025wm

Dell UltraSharp 2007WFP

Sådan som jeg umiddelbart forstår det så bruger Samsung et dårligere panel i deres tilsvarende model og derfor har jeg udeladt den her.
Jeg er umiddelbart mest til Acers design, men savner lidt bruger input på den, så hvis nogen af jer har sådan en sag stående må i meget gerne komme med nogle kommentarer her.

Hvilken skærm skal det være og hvorfor?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Dok2r

Edit: Mht brug af skærmen så skal den være ok til gaming. Jeg spiller lidt FPS, wow etc. Har ikke behov for en skærm til grafisk brug.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hey Dok ;)

Til first-person-shooters spil kan Dell 2007WFP ikke anbefales så længe vi ikke har endelige beviser på at der stadig sidder et S-IPS panel i skærmen. Efter sigende skulle de have skiftet til samme type panel, som i deres 2007FP og den dur ikke til hurtige FPS-spil. Panelet i Samsungs modeller er ikke dårligere, hvis vi snakker om S-PVA, men der er en tendens til at der er mere inputlag, hvilket er irriterende i FPS-spil.

Jeg går ud fra at du er klar over at der er en kontastskærm på Acers model, der gør at genskin fra lyskilder kan blive et problem. Ud over dette så er der dog ikke den store forskel på Acer og Viewsonics skærme idet de begge har samme type panel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... men den koster jo også noget mere end budgettet og da Dok er nærrig som en jyde (læs: som Yakken) så går den nok ikke.

Ak ja - jeg husker stadig da vi købte de NEC skærme. Toppen af poppen var vi. Good times.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Shhh... vi bliver bare beskyldt for at tage imod bestikkelse hvis folk ser hvordan min lejlighed ser ud ;)
Af Dok2r
yakken skrev:... men den koster jo også noget mere end budgettet og da Dok er nærrig som en jyde (læs: som Yakken) så går den nok ikke.

Ak ja - jeg husker stadig da vi købte de NEC skærme. Toppen af poppen var vi. Good times.
Det var rigtig gode tider :)

En anden ting jeg også overvejede var hvis jeg nu køber Acer'en kan du jo teste den Yak :p

Er med på den har glossy overflade og det har jeg egentlig altid været imod. Men når jeg sådan kigger på hvor skærmen står så er der intet sollys mod skærmen og skulle en lampe genere ja så kan man jo bare slukke den. Det giver vel nogle billedmæssige forbedringer. Ellers levede man vel ikke med de gener :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det kan vi sagtens finde ud af. Jeg skal bare have vristet kalibratoren fra Rasmus, ellers er det ikke så sjovt. Så hvis du giver øl, så kommer jeg forbi og spiller på din skærm. Hmmm... det var da vist en fed fordeling af arbejdet.

Hvis man ikke generes af lyskilder, så byder kontrastskærmen på en række fordele - såsom dybere farver.
Af Dok2r
Hehe. Ja øl og spil det kan vi godt finde ud af :)
Af Sk0t
Undskyld at jeg sådan graver en ældre tråd op, men..

Kan se at acer-skærmen lige er faldet til 2450,-

Det gør den jo ekstra attraktiv, men kan det være fordi det er en anden "revision" fx. med et dårligere panel?

Eller er der kommet nye og bedre modeller, som blot ikke er anmeldt her(endnu)? jeg mener, både denne, Viewsonic vx2025wm og nec20wgx2 blev jo introduceret for snart længe siden...

Dok2r: endte du med at køber Acerén, og hvis ja - er du tilfreds med den?

Hvis andre har den, og bruger den til både spil & film, vil jeg gerne høre jeres erfaringer med den?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, han købte den og sidst jeg hørte fra ham var han stadig tilfreds. Du kan jo se på produktet på eksempelvis EDBpriser hvornår den er tilføjet. Nye produkter skal have nye produktkoder.
Af Dok2r
Som Yakken skriver så købte jeg Acer'en og jeg er rigtig glad for den. Flot billede og fedt design. Den får de varmeste anbefalinger herfra :)

Yakken kom så og test en dag :)
Af Sk0t
Mange tak for svarene!

Tjekkede på edbpriser, den har ikke ændret produkt-kode siden introduktionen, så alt burde være fint.

Faldt dog over en bedømmelse med to klagepunkter:
Bedømmelser

Her sige brugeren "utilfreds" bl.a.:
"Hvad der gør den ubrugelig for mig er at der kan observeres små rytmiske hak ca. 2 gange i sekundet. -Jeg har testet denne skærm i alle mulige opløsninger & alle mulige spil & applikationer, uden det mindste load på grafikkort/cpu med alle Windows services dræbt & det på 2 forskellige pcere, over DVI eller analog & resultatet er det samme : Billedet stopper op måske 2-3 frames (ved 60fps), 2 gange i sekundet. Det kan jeg simpelthen ikke leve med."

Har brugeren fået en defekt skærm, eller er han bare "super opmærksom" og lader sig irritere over noget andre ikke bemærker?

Desuden siger han:
"NVidias driver sw tillader at man kan låse aspekt ratio (sorte bjælker i siderne ved 4:3 modes) eller 1:1 pixels (mindre, men præcise billeder midt på skærmen, ved mindre modes), men på Aceren får man kun flimmer på skærmen. -Så man er lidt låst til native opløsning"

Syntes det med flimmer lyder lidt underligt, der er jo stadig nogle spil der ikke understøtter ws, vil de så altid blive strukket?

Ville egentligt have bestilt den idag, men denne bedømmelse bekymrer mig lidt :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det med rytmiske hak har ikke noget med skærmen at gøre. Det er brugerens computer den er gal med. En skærm stopper ikke pludseligt med at opdatere i 50 ms.

Jeg skal ikke sige hvordan skærmen tér sig mht. Nvidias software.