Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Min kæreste skal ud og købe et nyt fjernsyn og jeg er derfor på udkig efter yderligere information da jeg ikke selv ved særligt meget om emnet.

Det skal overholde:

Max højde: 69 cm inklusiv fod

Max bredde: 120 cm

Så det er nok max 42" der er tale om? Det skal være så stort som muligt, indenfor de rammer. Samtidig skal der følge en fod med.

Det skal have DVB-C modtager og understøtte MPEG-4, så hun kan se digitalt TV uden en ekstra box fra yousee. Hun vil meget gerne slippe for den ekstra box.

Prislejet er ikke så vigtigt som at hun får den bedste kvalitet til prisen, indenfor de rammer, dog tænkte hun at loftet måske ligger omkring 5.000 kroner, men overvejer mere hvis der er det perfekte fjernsyn lidt højere oppe.

Jeg ser meget frem til at høre om der er nogle fjernsyn der kan anbefales og hvilke folk synes ville være gode under de rammer.

På forhånd tak.
Af Ziggy_Starman
Det forekommer mig, at Panasonic ST50 er afsindigt godt til prisen. Samme sortniveau som VT50 og tilmed mere lysstærk under 3d ifølge hdtvtest.co.uk. Jeg skal selv have et. :-)
Af jones31
st50m har ikke samme sort niveau som vt50 langt fra. Har set dem ved siden af hinanden.
Af PhDream
jones31 skrev:st50m har ikke samme sort niveau som vt50 langt fra. Har set dem ved siden af hinanden.
Hmm...hvem skal man tro på: dig og dine øjnes korte indtryk af de to skærme eller professionelle anmeldere, deres udstyr og flere dages erfaring med apparatet?
Af jones31
Arbejder i branchen og kender flere fra panasonic og det er ikke samme sort niveau. Det er jeg 100 på.
Af PhDream
jones31 skrev:Arbejder i branchen og kender flere fra panasonic og det er ikke samme sort niveau. Det er jeg 100 på.
Og du sælger Panasonic?
Af jones31
ja det gør jeg. så jeg har masser af tid til og kigge masser af tv igennem og de forskellige instillinger.
Af Ziggy_Starman
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 191731.htm

" Measuring displays with incredibly deep blacks can be difficult, and few meters are up to the task. We re-calibrated black on the Klein K-10 several times and re-performed the measurement to double-check, because we’re aware that black level measurements can end up becoming controversial (our advice is to check out an ST50 with your own eyes in a dark environment!) Rest assured, the measurement of 0.009 cd/m 2 is legitimate. Additionally, we had our TX-P42ST50 review sample running beside a 2010 Panasonic TX-P42G20 (which we measured at 0.02 cd/m 2 ) and sure enough, the 2012 model appeared significantly darker in this side-by-side comparison."

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 101757.htm

"
Panasonic Plasma TVs do not use auto-dimming tricks with black screens, and keep the panel running when a fully black source is input. Many LED LCD televisions turn the lighting off in these circumstances, returning a measurement of pure black (0 cd/m 2 ), a trick which is obviously of no use at all for actually watching the TV. Under these conditions, the TX-P50VT50 returned a measurement of 0.009 cd/m 2 – the exact same breathtakingly dark black that we saw on the ST50 series we measured weeks ago.

For total thoroughness, we should mention that, after displaying a brighter screen and jumping back to the fully black screen, blacks would initially measure at around 0.012 cd/m 2 . After a couple of seconds, the measurement would stabilise at 0.009 cd/m 2 . Our best guess is that this is caused by phosphor afterglow. The difference of 0.003 is unnoticeable to the eye, but we mention this given how contested black level measurements can become.

With the ANSI checkerboard test pattern, which places a central black patch in the middle of the screen surrounded by full-white boxes (and therefore gives a much better indication of real world performance), the TX-P50VT50B returned a black of 0.012 cd/m 2 , which is not visibly higher than the full black screen measurement. Once again, this was the exact same result we saw from the TX-P42ST50.

This means that the Panasonic TX-P50VT50 produces some of the deepest blacks currently on the market, although doesn’t improve on the outstanding performance of the cheaper model. Unlike locally dimmed LED LCD HDTVs, this black is produced naturally, without shutting off sections of the panel. Accordingly, there are no “halo” artefacts, loss of colour saturation, or any other side-effects. The black level on the 2012 Panasonic plasmas is just naturally this good."
Af Mysen
Der er jo stor forskel på, hvordan et målt sortniveau bliver opfattet af øjet, der ser. Det er ikke specielt troværdigt at gå efter en, "jeg synes, den ser ud til at have dybere sort", men ikke desto mindre, er det nok alligevel tilfældet.

Den dybe, dybe sort som du har linket til fra hdtvtest, og som ST50 matcher VT50 i, den kan jo kun opleves, når lyset i bunkeren slukkes. Det er jo i biografen, uanset om det er derhjemme eller i en "rigtig" biograf, at den dybe sorte er særligt vigtig, og det er pgså derfor, der er dette hype omkring målingerne, men ser man tv i sin stue før kl 23 i disse skyfrie dage, så få du jo på ingen måde glæde af det sortniveau som ST50 kan præstere.
Filteret på fronten er mindst ligeså vigtig som mængden af lys, der vises ud ved 0IRE, og her vinder VT50 altså klart. Jeg så den i en butik ved siden af sidste års GT30, og det var meget tydeligt, hvad kontrastfilteret gør ved sortgengivelsen i en belyst butik. Det er muligt filteret koster lidt på det maksimale lysniveau, men da det alligevel kun er i buldermørke, at filteret ikke har en effekt, så er lysniveauet på VT50 jo hér fuld ud tilstrækkeligt.

ST50 er uden tvivl en bedst-til-prisen model, og måske endda også i højere grad end G20 og G30 var, men lad ikke de flotte testresultater snyde dig til at tro, at den lige så god eller bedre end VT50. Det ekstra lys den udsender ved 3D er f.eks. fuldstændig ligegyldigt sammenlignet med de minimerede reflektioner og den forstærkede kontrast på VT50 i alle belysninger, der ikke inkluderer buldermørke.

Til TS: Beklager, at tråden har taget et sidespring. Tag din kæreste ud i en butik, og vurder hvilken/ hvilke modeller hun bedst kan lide designet på, og så kan du vende tilbage for at høre, om hun skyder sig selv i foden. Til 5000 kroner er alle de supersmarte modeller med minimal ramme ikke til rådighed.
Af Mysen
go for it. Hun får ikke et bedre tv til prisen.

Blot husk at variere brugen af tv'et de første par måneder.
Brugeravatar
Af MigSelv
PhDream skrev:
jones31 skrev:st50m har ikke samme sort niveau som vt50 langt fra. Har set dem ved siden af hinanden.
Hmm...hvem skal man tro på: dig og dine øjnes korte indtryk af de to skærme eller professionelle anmeldere, deres udstyr og flere dages erfaring med apparatet?
Det er ikke samme sortniveau, og VT50 fastholder niveauet langt bedre takket være et langt bedre skærmfilter , det samme gælder i øvrigt for gråtoneskalaen.
Men når det er sagt, er ST50 et fremragende tv til prisen.