Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
På mit tv, et Samsung D6750, er det kun muligt at optage det samme program som man sidder og ser.
Så vil høre om der er nogen der ved om det er muligt at se en tv-kanal samtidig med at man optager på en anden, på en eller anden måde?

//Tim
tibs skrev:Hej.
På mit tv, et Samsung D6750, er det kun muligt at optage det samme program som man sidder og ser.
Så vil høre om der er nogen der ved om det er muligt at se en tv-kanal samtidig med at man optager på en anden, på en eller anden måde?

//Tim
Hvis der kun er en dvb-c tuner indbygget, kan det ikke lade sig gøre.
tibs skrev:Hej.

//Tim
Nej, det er ikke muligt, du skal ha fat i en rigtig harddisk optager, eller en ekstra DVB C/T tuner hvis du vil ha muligheden for, at kunne se et program, mens du optager et andet. Og det gælder ikke kun for dit Samsung tv, det gælder for alle de tv som har sådan en optage funktion.
Af tibs
Tak for de hurtige svar.
Når i så nævner at jeg skal have en HDD optager, kan i så evt. anbefale en som også kan afspille BlueRay, til en fornuftig pris?
Af Nuri58
tibs skrev:Tak for de hurtige svar.
Når i så nævner at jeg skal have en HDD optager, kan i så evt. anbefale en som også kan afspille BlueRay, til en fornuftig pris?
Kig på Samsung de har en række med to tunere + BD. Alterntivt og dyrere et mediacenter m. op til fire tunere (understøtter DVB-T/C/S/S2) og mulighed for streaming af optagelser til alle rum.
Af noxity
Nu skal du holde tungen lige i munden, for når kskruger taler om 2 tunere, så taler han om 2 DVB-C eller 2 DVB-T tunere. Altså antal af samme type tuner.

Nuri58 taler derimod om antal forskellige typer tunere.

Når du skal optage og se TV på samme tid, så skal du bruge to af den samme type tuner, da du kun får ét type af signal ind.

Alle produkter på markedet som jeg kender til har kun én af hver tuner-type, og kan derfor kun vise/optage én kanal af gangen.

Når du køber en HHD optager, så får du netop en ekstra tuner. Du kan så optage på boksen via tuneren i boksen, samtidig med at du ser en anden kanal på TVet via TVets tuner.

Nuri58 kan godt få det til at lyde som om at du nu kan optage på 4 kanaler på én gang, men det er altså ikke muligt.

Håber du har fået et lidt klarer billede af hvad det handler om :)
Af tibs
Mange tak noxity, det var meget fint penslet ud!

Jeg har læst en del positivt om Panasonics BD Optagere, men er det dumt når jeg har et Samsung tv, eller er det i virkeligheden bare en smagssag?
Af Nuri58
noxity skrev:Nu skal du holde tungen lige i munden, for når kskruger taler om 2 tunere, så taler han om 2 DVB-C eller 2 DVB-T tunere. Altså antal af samme type tuner.

Nuri58 taler derimod om antal forskellige typer tunere.

Når du skal optage og se TV på samme tid, så skal du bruge to af den samme type tuner, da du kun får ét type af signal ind.

Alle produkter på markedet som jeg kender til har kun én af hver tuner-type, og kan derfor kun vise/optage én kanal af gangen.

Når du køber en HHD optager, så får du netop en ekstra tuner. Du kan så optage på boksen via tuneren i boksen, samtidig med at du ser en anden kanal på TVet via TVets tuner.

Nuri58 kan godt få det til at lyde som om at du nu kan optage på 4 kanaler på én gang, men det er altså ikke muligt.

Ikke helt rigtigt - jeg taler om 4 tunere som du selv vælger fx 4 DVB-T tunere eller 4 DVB S/S2 tunere eller som jeg selv har 2 DVB-T + 2 DVB S/S2. Og su kan sagtens se TV på en type tuner samtidig med du optager på en anden type. Fx se TV på en DVB-T og optage fra en DVB-S/S2 - det kommer kun an på hvilken kanal du vælger. Og man kan optage på 4 kanaler samtidig og de kan streames enda tidsforskudt til andre rum i huset. Men MCE systemet er lidt kompliceret at sætte op og dyrere end en egentlig harddisk player, men understøtter ikke CI+ (DVB T2 betalings TV eller Boxer HD om du vil, men dem har jeg via min S2 tuner).

Den Samsung jeg nævnte er let at sætte op og betjene og lader dig optage et program + se et andet eller optage to programmer mens du ser ey tredie ved brug af TVets tuner.

Så blev det vist klarere.
Af Skærmtrolden
Udover at det har indflydelse på betjeningen og komforten, er det så afgørende at der er to separate tunere i optageren? Man kan se en kanal på TV'et og optage en anden på boksen...

Hjemme kører vi med et TV og en optage boks, som begge har de for os relevante tunere. Men vi kører næsten altid via optage boksen, da det giver komforten med nemt at kunne pause en optagelse, kode en optagelse via EPG'en osv. Vi har Boxer, og derfor DVB-T og vi bruger den lidt ældre Triax T-HD409VA, der har 2 tunere. Den har dog ikke DVB-T2, men er tilgengæld ret billig idag. Er vist nok udgået, men kan stadig findes rundt omkring.

Hmmm, nu har jeg ikke lige set de allernyeste Samsung optagere, men jeg har set to forskellige Samsung HDD optagere med BluRay, kan ikke lige huske model navnene, men de er 1-2 år gamle. Menuerne er temmelig tunge, det er klodset at kode den til at optage et program, man kan ikke se BluRay mens man optager et program og EPG'en er umådelig langsom.

Hvis din udbyder bruger DVB-C, er der en Clint boks, som såvidt jeg husker koster 4-500 kr. i Elgiganten, og den har vist et udmærket ry.

En anden mulighed kunne være bare at købe en tuner boks, altså uden optage funktion, og så bruge TV'et til at optage på.

Såvidt jeg ved, har LG en ganske udmærket HDD optager med BluRay afspiller. Koster i omegnen af 3.000 og har en af hver af de nyeste tuner teknologier.
Af Nuri58
Skærmtrolden skrev:Såvidt jeg ved, har LG en ganske udmærket HDD optager med BluRay afspiller. Koster i omegnen af 3.000 og har en af hver af de nyeste tuner teknologier.
Også korrekt. Jeg ville browse lidt på Lg og Samsung og se om ikke der var en løsning.

Jeg er synes ikke du skriver om du er kabelkunde eller tager det over luft/sattelit.

Mht. konfort er det netop grunden til jeg har valgt en MCE løsning - alle kanaler samlet i samme liste (Canal Digital + det jordbaseret i mit tilfælde - snakker du YouSee), al musik og billeder ligger der og i modsætning til Smart TV så en rigtig IE browser eller Google Crome om man er til den. Som sagt optagelser kan jeg se i soveværelset eller køkkenet eller på min bærbare (PC ikke Mac). De alm. radiokanaler er der såmænd også.

Det negative .. Som sagt koster en MCE løsning mere (10.000+) og streaming er via xBox som også koster. Det er ikke helt så stabilt som en alm. HDD optager, men kræver nu ej heller man er IT geni. Har du kabel TV er det endog mindre kompliceret end med forskellige kilder som i mit tilfælde.
Af jng
[quote="noxity
...

Håber du har fået et lidt klarer billede af hvad det handler om :)[/quote]

Vil du være god at nævne, hvilke produkter du kender til?
Af noxity
Det er mainstream produkterne i de større kæder såsom Bilka.
Alle de billige "noname" produkter, samt Samsung. :)
Af Nuri58
jng skrev:[quote="noxity
...

Vil du være god at nævne, hvilke produkter du kender til?[/quote]Der er nævnt et par stykker fx Samsung, LG og Noname så det er om at browse lidt på de hjemmesider. En liga op, eller om man vil lidt mere langhåret, Electrola og MM Vision (her er vi i ovre i MCE). Som sagt op til fire forsekllige kanaler af gangen + afspildning af X optagelser smatidig (det afhænger af det aktuelle setup).
Af jng
Nuri58 skrev:
jng skrev:[quote="noxity
...

Vil du være god at nævne, hvilke produkter du kender til?
Der er nævnt et par stykker fx Samsung, LG og Noname så det er om at browse lidt på de hjemmesider. En liga op, eller om man vil lidt mere langhåret, Electrola og MM Vision (her er vi i ovre i MCE). Som sagt op til fire forsekllige kanaler af gangen + afspildning af X optagelser smatidig (det afhænger af det aktuelle setup).[/quote]

OK. Holder vi os til Samsungs D- og E-serie, så har de to T-tunere og to C-tunere, hvoraf én type kan anvendes ad gangen. Altså se en C-kanal og optage en [anden] C-kanal, omend med visse begrænsninger i forbindelse med kodekort. Med andre ord: Du kender ikke produkterne så godt, som du vil give udtryk for.