Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
Nogen som kan forklare mig ud fra hvilke betragtninger at man tager en beslutning om man skal vælge LED eller plasma?

Hvis vi kigger på Panasonic og sammenligner de 2 største modeller:
TX-L47DT50Y = 17.000 kr.
TX-P50GT50Y = 14.000 kr.

TX-L47WT50Y = 20.000 kr.
TX-P50VT50Y = 19.000 kr.

Plasma er billigst og 3" større - normalt syntes jeg at "nørderne", altså dem som virkelig ekstremt går op i billedkvalitet anbefaler plasma, hvorimod dem der der anbefaler LED typisk er dem som ikke går lige så meget op i det, men som anbefaler det fordi det er "nyeste type tv" som oftest også er en tand tyndere og dermed smartere!

Hvad anbefaler folk (det skal i øvrigt siges at VT50/WT50 er over mit budget, det vare mere for at vise prisforskellen i forhold til str.)?
Af scaw
Prøv at bruge søgefunktionen eller læse nogen af de andre indlæg.

Det kan godt være det tager længere tid, end at oprette et nyt indlæg, men det hele er serveret på denne side, hvis du bruger 10 minutter på at kigge rundt.
Af thg
scaw skrev:Prøv at bruge søgefunktionen eller læse nogen af de andre indlæg.

Det kan godt være det tager længere tid, end at oprette et nyt indlæg, men det hele er serveret på denne side, hvis du bruger 10 minutter på at kigge rundt.
Har søgt og min konklusion er den jeg har skrevet:

Normalt syntes jeg at "nørderne", altså dem som virkelig ekstremt går op i billedkvalitet anbefaler plasma, hvorimod dem der der anbefaler LED typisk er dem som ikke går lige så meget op i det, men som anbefaler det fordi det er "nyeste type tv" som oftest også er en tand tyndere og dermed smartere!
Af lgowner
thg skrev: Har søgt og min konklusion er den jeg har skrevet:
med nyeste og seneste indlæg det sidste måneds tid, så burde du så ikke spørge igen. LED vs. plasma er jo kun et spørgsmål om at starte endnu en mudderkastnings tråd, så du bør kikke på din konklusion og så ikke spørge yderligere.

du ser ud til at have kommet frem til en konklusion og ved hvilke personer er nørd og hvem er noget andet, så er det jo nemt for dig at beslutte dig :) du kan jo sætte dig selv i en af de 2 kategorier , så ved du også hvilken skærm du vil købe
Af thg
lgowner skrev:
med nyeste og seneste indlæg det sidste måneds tid, så burde du så ikke spørge igen. LED vs. plasma er jo kun et spørgsmål om at starte endnu en mudderkastnings tråd, så du bør kikke på din konklusion og så ikke spørge yderligere.

du ser ud til at have kommet frem til en konklusion og ved hvilke personer er nørd og hvem er noget andet, så er det jo nemt for dig at beslutte dig :) du kan jo sætte dig selv i en af de 2 kategorier , så ved du også hvilken skærm du vil købe

Så havde jeg nok ikke spurgt?
Brugeravatar
Af MigSelv
lgowner skrev:

Hvad har bedste billede med nørd at gøre?
Af thg
MigSelv skrev:
lgowner skrev:

For mig er en nørd dem som går aller mest op i en bestemt ting - det gælder alle ting. En tv-nørd er en der virkelig går op i tv, en bil nørd er en der virkelig går op i biler... Men i sagen underordnet...

LED vs. plasma - det er spørgsmålet???
Af lgowner
MigSelv skrev:
lgowner skrev:

at nørden rådgiver udfra et synspunkt kun den person ser. hvor den almindelige bruger er blind. så dermed, nørd rådgivning på billed er ikke altid god rådgivning. Når modsatte ende har diverse måske syns problemer eller bruger multi-styrke / tonet brille, er farveblind eller andet.

så bliver rådgivning nørd agtig overfor billed og syn på det.

"du skal absolut have et godt billed"
Af lgowner
thg skrev:LED vs. plasma - det er spørgsmålet???
udfra hvilke udgangs punkter? du generaliserer og det er ikke godt for nørder som ser på dit spørgsmål. du må slå fast om du går efter A eller B og om C er noget som er vigtig, og så ignorere indlæg som taler om D :)
Af thg
lgowner skrev:
thg skrev:LED vs. plasma - det er spørgsmålet???
udfra hvilke udgangs punkter? du generaliserer og det er ikke godt for nørder som ser på dit spørgsmål. du må slå fast om du går efter A eller B og om C er noget som er vigtig, og så ignorere indlæg som taler om D :)

Mit udgangspunkt er at jeg ønsker et pænt tv (hvilket jeg mener nævnte modeller er) og så med et billede der er i top, hvilket jeg tror de fleste også vil mene de modeller tilbyder - så syntes jeg jo at plasma er at foretrække pga. mindre pris og 3" større skærm, så hvad har LED modellerne af fordele?
Af Nick_S
For korrekt at rådgive dig skal du svare på følgende:

1. Hvad ser du på dit tv?
2. Hvornår ser du tv?
3. Har du meget lys i din stue?
4. Hvad bruger du ellers dit tv til?

Den nemme for os "nørder" er naturligvis at sige at du selvfølgelig skal have en plasma skærm. Men jeg mener oprigtigt at der er tidspunkter hvor en LED skærm kan være et bedre alternativ (det er sjældent, men det findes).
Af thg
Nick_S skrev:For korrekt at rådgive dig skal du svare på følgende:

1. Hvad ser du på dit tv?
2. Hvornår ser du tv?
3. Har du meget lys i din stue?
4. Hvad bruger du ellers dit tv til?

Den nemme for os "nørder" er naturligvis at sige at du selvfølgelig skal have en plasma skærm. Men jeg mener oprigtigt at der er tidspunkter hvor en LED skærm kan være et bedre alternativ (det er sjældent, men det findes).

95% af tiden (eller mere) ser jeg alm. TV - digitalt via DVB-C (Yousee).
Engang imellem dvd film eller film fra harddisk - men måske max. 1-2 pr. mdr. og ikke i 3D!
Der er en del lys i min stue om dagen og ser også ofte tv om dagen (har dog ikke de store lys problemer med mit nuværende Panasonic PX80 - kun hvis solen står direkte ind)
Bruger ikke tv'et til noget andet - vil måske bruge lidt af "smart tv" funktionerne, men næppe meget.

I indlægget her nævner jeg kun Panasonic modeller - det var mere for at de var nemme at sammenligne - LED vs. plasma. Har også kigget på disse - dog næsten alle sammen LED:

Samsung
UE46ES6805
UE46ES7005
PS51E6505
PS51E8005

LG
47LM660T
47LM670T
47LM760T

Sony
KDL-46HX753
KDL-46HX755
KDL-46HX855
Af PhDream
Seriøst?! Endnu en LED/LCD vs. plasma tråd?

Der findes jo allerede 100-vis af dem, bogstaveligt talt.
Af lgowner
PhDream skrev:Seriøst?! Endnu en LED/LCD vs. plasma tråd?

Der findes jo allerede 100-vis af dem, bogstaveligt talt.
+2