Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ruddi
Hej Flatpanels eksperter

Jeg står og skal opgradere mine skærme. Jeg vil gerne have 2 27tommer skærme der er så gode som overhoved muligt, selvfølgelig inden for en rimelig prigrænse for en privatbruger.
Skærmene skal hovedsageligt bruges til spil/film, dog ikke fps spil, men mere MOBA (HoN/Dota2) spil. Jeg er ikke super seroøs gamer, så vil hellere have en skærm med et godt billede, end en skærm med 1% hurtigere opdatering.

Efter megen søgen/læsning her på flatpanels havde jeg egentligt besluttet mig for at købe 2 Dell U2711 skærme, da alle roser dem til skyerne.

Jeg ser dog at U2711 er en forholdvis gammel skærm, og mit spørgsmål er derfor:

Findes der, anno 2012, en bedre skærm til pengene? eller er anbefalingen stadig at købe U2711'eren?

Mvh Ruddi
Af Ruddi
Bumb

Ingen der har en holding til om Dell U2711 stadig er skærmen at gå efter selvom den er et par år gammel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til prisen er U2711 stadig svær at slå. Du bør dog være OBS på den coating som skærmen har, da vandene typisk deles på netop dette punkt.

Jeg har i øvrigt ingne problemer med at spille eks. COD på mit eksemplar. Ud over at mit grafikkort er presset til det yderste når det foregår i 2560x1440...
Af Ruddi
Nice, Tak. Tror jeg bestiller sådan 2 så :D
Af Wega
Jeg har valgt at bestille en HP ZR2740W hjem, da den også for temmelig meget ros med rundt omkring. Jeg har lige bestilt den i dag, så jeg for den nok først i næste uge :)
Jeg valgte den frem for Dell, fordi HP'en skulle have bedre shadow detail, hvilket er noget jeg vægter højt.
Nu må vi se, ellers ryger den retur til fordel for Dell'en :)
Af Ruddi
@wega:
Du må meget gerne lige komme med en opdatering om dine erfaringer, når du modtager den, hvis du har lyst :D
Brugeravatar
Af azrael
ZR2740W anvender et 6bit+AFRC e-IPS panel (LM270WQ1-SDDA), hvor U2711 anvender et 8bit+AFRC H-IPS panel (LM270WQ2).

Forskellen er, at U2711 kan vise 16,7 millioner farver direkte og 1 milliard dithered (såkaldt wide gamut), hvor ZR2740W kan vise 262144 farver direkte og 16 millioner dithered (knap nok sRGB pga. LED backlight).

Når man så ser på, at prisen på de to skærme er stort set ens (U2711 er faktisk en anelse billigere), så ved jeg da godt, hvad jeg ville købe... ;)
Af Wega
Men ud fra reviews, ser det ikke ud til at gøren den store forskel i praksis?
Er det mest en teoretisk forskel, eller mener du at det er noget man bør kunne se i praksis også?
Brugeravatar
Af azrael
Du kan tro man kan se forskel! Men derfor ikke sagt at netop du godt kan lide betydeligt kraftigere farver et WGC panel kan præstere.

Normalt ville jeg kigge på prisen, som f.eks. ved Dell U2410 og U2412M. Førstnævnte har også et WGC panel, mens sidstnævnte har et panel, der mere ligner ZR2740. Til gengæld koster sidstnævnte så også kun ca. kr. 2.000, hvor førstnævnte koster ca. kr. 3.300. Det er mere end 50% oveni.

Men med de priser hhv. ZR2740W og U2711 har, så ville jeg nok tage den teknisk bedre løsning, som efter min mening er U2711. Det skulle da lige være, at man, som tidligere skrevet, ikke kan lide WGC panelet eller at man vægter lavt strømforbrug højt, for skærme med LED backlight bruger en del mindre strøm.
Senest rettet af azrael 14 maj 2012, 21:24, rettet i alt 1 gang.
Af Ruddi
Tak for alle de mange brugbare oplysninger. Med azrael's kommentar i mente tror jeg jeg holder mig til den oprindelige plan og bestiller 2 gange U2711.

Har tænkt over om det kunne være en idé at bestille en spyder kalibrator ting med. Ville dog være nice hvis det var en der både kunne bruges til skærmene, samt mit tv (Samsung UE40B8050). har kigget på både spyder4pro og spyder4tv hd, og kan ike helt finde ud af forskellen. Vil jeg med en af modellerne kunne bruge den til både skærme og tv?
Af Ruddi
Tusind tak for alt hjælpen, og tak for linket. Hvor er det her dog et fantastisk site :-)
Af Wega
azrael skrev:Du kan tro man kan se forskel! Men derfor ikke sagt at netop du godt kan lide betydeligt kraftigere farver et WGC panel kan præstere.

Normalt ville jeg kigge på prisen, som f.eks. ved Dell U2410 og U2412M. Førstnævnte har også et WGC panel, mens sidstnævnte har et panel, der mere ligner ZR2740. Til gengæld koster sidstnævnte så også kun ca. kr. 2.000, hvor førstnævnte koster ca. kr. 3.300. Det er mere end 50% oveni.

Men med de priser hhv. ZR2740W og U2711 har, så ville jeg nok tage den teknisk bedre løsning, som efter min mening er U2711. Det skulle da lige være, at man, som tidligere skrevet, ikke kan lide WCG panelet eller at man vægter lavt strømforbrug højt, for skærme med LED backligt bruger en del mindre strøm.
Mange tak for uddybning og forklaring :)
Jeg har lige modtager HP'en og fået sluttet den til. Første indtryk er positivt, men det er jo svært at lave en sammenligning, når ikke lige der står en Dell ved siden af ;) Jeg har svært ved at se hvad det er jeg "går glip af". Om ikke andet, så er billedkvaliteten en kæmpe opgradering fra min LG W2363D :)