Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
Nu hvor testen af Sony hx855 er oppe, hvilket var den skærm jeg ventede på en anmeldelse fra, kan jeg se at den ikke lever op til de forventninger jeg havde, er dog i tvivl om anmeldelsen her er en man kan gå ud fra da så mange andre kommer med fantastiske anmeldelser om billedet og 3d.

Men nu er dilemmaet så det, at jeg havde set mig lun på LG's passive 3d system, men pengemæssigt er en 55" med 800hz mci for dyrt (21999,- for lm760)
Og jeg vil have et 800hz denne gang da jeg kommer fra et 400hz cmr Samsung tv (d6755) som ikke leverede flydende billeder uden slør og grums.

Men Sonys nye 855 levere et ufatteligt flot og slørfrit billede har jeg set, er bare ikke vild med aktiv 3d.
Så hvis i skulle vælge, havde i så gået efter:
1. Sony hx850
2. LG lm670/669/660
3. LG lw980w
4. Samsung d7005 eller 8005 (vil smadder gerne have es7005 da jeg synes billedet er enestående, men igen for dyrt og med aktiv 3d)
5. Et helt andet?

Det skal siges, at jeg ikke er så meget til plasma da jeg synes de er mørke i billedet dem jeg har set (i forhold til de led skærme jeg har nævnt) men sidste plasma jeg så var Panasonic vt30, og har læst at den nye LG pm970 har samme lyse og skarpe billede som en lm760 men ved ikke om man kan stole på det da jeg ikke har set den nogle steder endnu.

Nogle bud?

Kennethm :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En højere frekvens giver ikke et bedre billede og det er bestemt ikke nogen garanti at det vil løse de problemer du nævner. Find et TV, der performer godt uden alt dette frekvens-lir i stedet. Grums er netop en af sideeffekterne ved frekvenssystemet, så højere frekvens giver blot mulighed for endnu flere regnefejl = endnu mere grums.
Af kennethm
En højere frekvens giver ikke et bedre billede og det er bestemt ikke nogen garanti at det vil løse de problemer du nævner. Find et TV, der performer godt uden alt dette frekvens-lir i stedet. Grums er netop en af sideeffekterne ved frekvenssystemet, så højere frekvens giver blot mulighed for endnu flere regnefejl = endnu mere grums.
Jeg synes bare det virker ret mærkelig at man kan se de på diverse tv der står beskrevet med 400hz dit og dat, men alle dem der har 800hz har ingen problemer, af dem jeg har set performe i elgiganten og bilka.

Jeg skal rundt og kigge igen imorgen og lege med nogle indstillinger.

Men jeg har brug for lidt hjælp til hvad jeg skal kigge efter/lægge mærke til inden jeg vælger når mine kriterier er således:

1. Jeg vil se fjernsyn med flydende billede (soap-opera effekt) uden nogen form for problemer med blur og grums og hvad der ellers findes.
2. Jeg vil have et 3d billede der virkelig kan bruges ofte uden det skal være belastende (ret sikker på jeg er nød til at vælge passiv så det fravælger en del tv)
Men er ret usikker på om jeg skal droppe 3d kravet og nøjes med super 2d kvalitet.
3. Rammen skal være lille, gerne helt væk som på Samsung es7000/8000 altså flad, hvilket jeg kan forstå hx850 også har.
4. Billedet skal være lyst og skarp som led skærmene yder, ved ikke om nogle plasmaer kan det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Smal ramme med passiv 3D har jo næsten snævret feltet ind til tre-fire TV, så der er ikke meget vi kan give dig at arbejde med.
Af kennethm
Smal ramme med passiv 3D har jo næsten snævret feltet ind til tre-fire TV, så der er ikke meget vi kan give dig at arbejde med.
Nej ved godt det er få tver ar vælge mellem så.
Men dertil er det så jeg er i tvivl om aktiv 3d i år er noget bedre end det var på mit Samsung d6755, for det gjorde vildt ondt i øjnene efter halvanden times film og 3d effekten var slet ikke særlig god.
Jeg er bare sikker på at hvis det ikke gjorde ondt i øjnene, så ville det blive anvendt meget oftere.
Gør al aktiv 3d ondt i øjnene efter længere tids forbrug? Hvis ja så er jeg nød til at holde.mig til passiv, medmindre det viser sig at den 3d og 2d kvalitet er elendig i forhold til f.eks. Sonys nye skærm eller Samsung og Panasonic osv.

Et lille sidespørgsmål, får i en af de nye LG plasma skærme på testbænken, gerne LG pm970?
Har som nævnt læst en kort engelsk anmeldelse af den hvor der blev beskrevet at den har samme skarpe og lyse hurtige billede som LG lm760 nemlig, hvilket er min drømmeskærm men bare for dyr.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Aktiv 3D kører ved samme frekvens, så hvis det er flimmeret som er synderen, så bliver det ikke anderledes med andre modeller med aktiv 3D.
Af kennethm
Ved ikke om det er det samme som at sige at de aktive briller tænder og slukker så mange gange at det efter nogen tid kan mærkes.
Men tror jeg er nød til at vælge det passive system for at få noget ud af 3d oplevelsen.

Har lige to hurtige spørgsmål.
1: hvordan kan det være elgiganten allerede sælger Phillips nye 8000pfl serie men kun i en model? Er det ikke forkert skrevet?
2: findes der en tråd hvor man kan se hvilket tv der er allerbedst og så næstbedst osv. Altså en rangliste, bedømt fra rasmus f.eks.?
Af Kseifert
Det lyder til du har en ret god ide hvilke modeller det er du er Interesseret i. Det jeg synes du skulle gøre var at tage ud og kigge på de modeller og se hvilket tv du synes har det bedste billede:) Fordi Rasmus synes at et tv er godt, betyder det ikke at du også synes det spiller max. Så tag ud og kig lidt på de tv du har i tankerne og leg lidt med dem, og så find ud af hvilket tv du synes passer dig aller bedst;) Tror det er det bedste råd folk kan give dig herinde.
Af kennethm
Det lyder til du har en ret god ide hvilke modeller det er du er Interesseret i. Det jeg synes du skulle gøre var at tage ud og kigge på de modeller og se hvilket tv du synes har det bedste billede:) Fordi Rasmus synes at et tv er godt, betyder det ikke at du også synes det spiller max. Så tag ud og kig lidt på de tv du har i tankerne og leg lidt med dem, og så find ud af hvilket tv du synes passer dig aller bedst;) Tror det er det bedste råd folk kan give dig herinde.
Du har skam helt ret i at det er det rigtige at gøre og det er også min.plan da jeg ikke tror på alle problemerne de forskellige test og anmeldelser fortæller om, og når jeg desuden ikke er ekspert i hifi så er mine øjne mit bedste grej og hvis de kan lide billedet så er det jo valget.
Det der så bare irritere mig er, at jeg er lun på LG lw980 og LG pm970, men kan ikke få lov at se dem nogle steder da de ikke er udstillingsmodeller nogle steder. Vil så gerne se dem sammenlignet med LG lm760 og Sony hx850 og Samsung es7000 som er mine drømme fjernsyn :-)

Grunden til jeg spørger om så mange ting herinde er fordi jeg gerne vil være opmærksom på de fejl der kan være ved tvet, så jeg kan se om det er noget jeg kan leve med :-)
Af scaw
Som det er lige nu, ender ethvert TV med at være et kompromis. Hvis du forventer at finde et fejlfrit TV, så kan du lige så godt "vente på den næste model".

Tag ud og kig på de TV du synes om. Kontakt distributørerne og hør, hvor de har de forskellige modeller udstillet, måske er det tæt på hvor du bor.

Du kan ikke finde det perfekte TV på et internetforum, det er der for mange forskellige meninger om. Brug dine øjne.
Af kennethm
Jeg var rundt og kigge idag, og kan efter en.lang gennemgang af funktioner, indstillinger, 3d og 2d oplevelser i både hd og af kvalitet, med stor overbevisning sige at vinderen er Sonys hx855. Den eller hx923, levere klart det flotteste og mest korrekte rolige billede i alt fra helt stillestående scener, til vilde ogheftige action scener, både i mørkelagt lokale og forholdsvis lyst lokale.
3d'en var ligeså imponerende som Samsung es7005/8005 (kan bedst lide 7000 designet pga. Rammen passer med skærmen) og 2d kvalitet var den mest farvemæssigt korrekte af de to, trods diverse indstillinger.
Designmæssigt slår Sonys design, Samsung på alle punkter efter min mening.
Og er man ude efter smart tv, så havde jeg stadig købt Sonys da den er klar til googletv som vil give en helt ny brugerflade i smart tv'et så den pludselig er bedre end Samsungs.
En ting jeg lagde meget mærke til, er at selvom Samsung og andre nye skærme har dualcore processer osv. Så er Sonys hurtigere på brugerfladen, både med epg og på indstillinger, hvilket overraskede mig helt vildt.

til trods for at Sonys nuværende 3d briller er store, så er de bæredygtige og lavet med speciel design til at udelukke lys kommende bagfra og fra siden, hvilket er ulempen ved Samsungs og alle andres briller.
Dog kommer Sony med nye briller til sommer som er i lighed med Samsung letvægtere hvis man gerne vil have det.

Alt i alt, snakker man led tv med kvalitet kontra pris, så er Sony hx855 det mest oplagte tv til dags dato.
Jeg er ikke et sekund i tvivl længere ihvertfald.[/list]
Af Mysen
Pas nu på med at stole så meget på dine øjne i en butik. Signalet er splittet, tv'et står på butiksindstillinger, der er urimeligt meget lys i en butik og du har ikke en jordisk chance for at vurdere farvepræcision osv. i en butik.

En test herinde siger altså mere, end jeres øjne gør, selv om det kan være svært at forstå. Det er muligt at nogle folk foretrækker overskruede, unaturlige farver og billedforbedrende kredsløb, men de fleste, LANGT de fleste, vil få mere ud af et tv, der er kalibreret til eller bare indstillet i nærheden af referencestandarden uden gejl aktiveret.

Det er det en test gør: Vurderer farveafvigelser og gråtoner ud fra standardindstillinger og et kalibreret billede. Herefter opvejes de gode ting med de dårlige inden konklussionen, og det er det eneste sted, at subjektiviteten spiller ind, da visse ting der vægter højt for nogen, ikke har betydning for andre.

Vurder endelig fjernbetjening, menuer, design og reflektioner i en butik, men lad for guds skyld være med at bestemme jer på baggrund af farvenøjagtighed, bevægelseshåndtering, grums og billedartefakter. I en butik har disse ting ikke den betydning, de har derhjemme.
Af xcardman
man kan absolut ikke vurdere et tv på nogen måde i en butik
alene lys har en kæmpe forskel på ens stue eller butik

derfor har vi netop flatpanels som måler et billede efter en og kun en standard. denne bliver alle tv målt efter

så et tv netop ikke bliver anmeldt efter hvad man synes er bedst

af samme baggrund kan jeg faktisk se ud fra de målinger der bliver lavet på forskellige site som tester meget grunddigt for et korrekt billede
et korrekt billede er netop hvad god billedekvalitet indeholder
netop at et tv kan vise det billede som en filmskaber gerne vil vise
hvis græs er neon grøn i en film, så skal det være sådan
så skal man absolut ikke selv begynde og indstille efter noget andet

når man køber et tv, burde det ved lov at alle tv skulle sælges med en
isf kalibrering. kommer aldrig til ske
men så havde vi ikke alle de tråd omrkring billedekvalitet

fint du er tilfreds med dit sony køb, men vil aldrig selv købe et sådan tv
med den billedekvalitet dette sony kan levere og selvom det er indstillet optimalt

du har skrevet det på flere tråde du har set og indstillet
men Torben fra flatpanels har også skrevet et svar i anmeldelsen
Af scaw
Jeg er lidt i tvivl, om I har læst den samme anmeldelse af HX855 som jeg har.

Rasmus er ked af, at Sony har en rodet opsætning af deres Smart TV. Billedkvaliteten virker han til at være tilfreds med.

Jeg citerer:
Efter kalibrering er farvenøjagtighed fremragende og bedre end på de fleste LED-modeller i dag. Det er dejligt at se, at Sony giver mulighed for at opnå gode resultater på trods af, at standardindstillingernes overpumpede farver. Med vores kalibrerede indstillinger leverer HX855 et resultat, der er tættere på de bedste plasma-TV end vi turde håbe på.
Under de negative ting nævner Rasmus:
Skærmens standardindstillinger
3D-effekten forsvinder, når man hælder hovedet på skrå
Synligt overdrive slør i visse spil
Smart TV platformen er forvirrende og upoleret
Refleksioner
Fjernbetjeningen

Hvor ser I at billedkvaliteten på dette TV er forfærdelig og ikke kan anbefales?