Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jspr_h
Hej flatpanels.

Jeg har købt ny fladskærm, en LG LED, og ville gerne kunne skifte mellem lyd direkte fra fladskærmen, ved normal tv, og lyd via mit anlæg, ved f.eks. film.

Lige pt har jeg et phono -> mini jack som jeg piller ind og ud af tv'et, alt efter behov, men ville gerne kunne nøjes med bare at have et stik siddende i tv'et hele tiden, så jeg kun behøver tænde anlægget, og så spiller lyden igennem dette.

kan nogen hjælpe mig med dette?

På forhånd tak
Af Chaui
Nu ved vi jo ikke hvilket TV der er tale om og hvilken forstærker.

Men jeg kører selv med et HDMI kabel imellem forstærker og TV, og når forstærkeren er slukket, kører lyden igennem TV'et, og når forstærkeren er tændt kører lyden igennem mit surround anlæg.

Så få dig et TV med HDMI(ARC) og det samme i forstærkeren, så spiller det i hvert fald. ved ikke om det samme kan klares med et optisk kabel for en lidt ældre forstærker.
Af jspr_h
Jeg har et LG 42lv355n, og et gammelt nad anlæg, 3150, som kun benytter phono stik.

så hverken hdmi eller optisk i anlægget.
Af Skærmtrolden
Skal lige være helt med - sætter du mini jack'et i hovedtelefon udgangen på TV'et og derfra til en phono indgang på NAD'en? Og gør TV'et så det at det automatisk muter TV-højtalerne, når du sætter jack-stikket i?

Ifølge LG's hjemmeside, har dit TV en digital lydgang (det fremgår ikke om den er optisk eller elektrisk), og i HiFiKlubben kan man købe en DA konvertere til ca. 600 kr. Den klarer både optisk og elektrisk. Den kan sættes til TVet's digitaludgang, og DA konverterens analoge udgang sluttes så til NAD'en.
Af Andersss
Som skærmtrolden siger, så vil en optisk til analog converter nok være den bedste mulighed. Omend jeg ikke forstår hvorfor fjernsynet ikke kan køre lyd på både tvhøjtalere og anden udgang samtidigt. Det kan mit Philips i hvert fald.
En sådan converter kan fås meget billigere end hos hifiklubben. Tjek www.avexperten.dk
Af jng
Andersss skrev:Som skærmtrolden siger, så vil en optisk til analog converter nok være den bedste mulighed. Omend jeg ikke forstår hvorfor fjernsynet ikke kan køre lyd på både tvhøjtalere og anden udgang samtidigt. Det kan mit Philips i hvert fald.
En sådan converter kan fås meget billigere end hos hifiklubben. Tjek www.avexperten.dk
Det er ikke meget unormalt, heller ikke på mine Philips-tv, at de indbyggede højttalere afbrydes, når der tilsluttes en hovedtelefon - eller rettere, når der sættes et stik i hovedtelefonstikket.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er vel de færreste, der har lyst til at have lyd i højttaleren hvis man tager hovedtelefoner på? Visse TV tillader, at man indstiller hvorvidt lyden skal mute i højttaleren når der tilsluttes hovedtelefoner, men ellers ville jeg også mene, at den pr. default skulle slå fra.
Af Andersss
Overså at det var hovedtelefon udgang. Jeg tænkte på henholdsvis stereo ud af scart og coaxial digital udgang. My bad.
Af jspr_h
fedt, så må jeg ud og investere i sådan en converter.
tusind tak for hjælpen!
Af jng
jspr_h skrev:fedt, så må jeg ud og investere i sådan en converter.
tusind tak for hjælpen!
Man kan så filosofere over, at prisen for en sådan konverter angives til 600 kr. og en komplet DVB-C-modtager med HDMI-, SCART- og analog lydudgang koster 100 kr. mindre...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Converteren kan fås for under 300 kr så man behøver ikke lige handle i hifiklubben.
Af Skærmtrolden
jng skrev:Man kan så filosofere over, at prisen for en sådan konverter angives til 600 kr. og en komplet DVB-C-modtager med HDMI-, SCART- og analog lydudgang koster 100 kr. mindre...
Som angivet fås de ned til 300 - så endda en "demo" model hos AV Experten til 150... Men bortset fra det, så er der stor lydforskel på DA konvertere. Man kan også finde dem til mange 1.000 kr...
Af Andersss
Sandt at der er forskel når der kommer til DA-convertere. Men tænk på hvad kilden er; tv-signaler. Ikke den mest fantastiske lud i forvejen. At investere i mere end den billigste (som stadig fint fungerer) er at skyde gråspurve med kanoner.
De dyre er imo til brug med hifi og ikke andet.
Af jspr_h
Hvis jeg tilslutter mit apple tv til mit anlæg, via dette (?)http://www.avxperten.dk/audiokabler/opt ... -meter.asp, og derefter tilslutter hdmi (computer, dvd etc.) til apple tv, vil jeg så kunne få lyd til anlægget?

vil der så være en mulighed for, at jeg kan anskaffe mig et phono split, så jeg både kan føre optisk kabel->phono fra tv til anlæg, og fra apple tv til anlæg?