Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer

Jeg skal købe et stue TV for min aldrende mor. Der er derfor ikke behov for at det skal kunne tilsluttes til spilkonsoller ha' DLNA eller være udstyret med diverse smart funktioner. Hun skal blot kunne se TV med et OK billede.

Jeg har kigget på disse to:

Samsung 43" Plasma TV PS43E455
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=745625

LG 42" LED-TV 42LV355N
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649364

Imidlertid er jeg kommet lidt i tvivl om det skal være LED eller plasma. Jeg mener at have læst herinde, at et plasma TV - især i de billige modeller - er at foretrække trods et større strømforbrug, men er dette rigtigt?

Jeg tror det vigtigste for hende ville være at responstiden og betragtningsvinklen er ok, men hvad siger I?

Kan I hjælpe mig her?
Af 2 T ´er Uden H
Nu har jeg leget en del med sidste års model af samsung plasmaen 43D455 og samtidig også med LG 42lv355n.

Det var via egen antenne DVB-T i butikken på gratis kanelerne.

Såfremt samsung ikke har foretaget de store kritiske ændringer på 43E455 kontra 43D455, så vil jeg gerne dele ud af min erfaring og sige at denne vil være et rigtig godt valg, især hvis responstid og gode betragtnings vinkler er vigtigt.

Jeg syntes LG´eren har ret dårlige betragningsvinkler i forhold til hvad jeg ellers har set fra andre LCD skærme, man skal ikke meget væk fra midten før farverne blev udvaskede og fik et blåligt skær over sig.

Lg´eren har dog et pænt design med en børstet matsort ramme og ikke så meget genskind i panelet, den har også et slør reducerende scanning backlight system i dets 100hz MCI, og højtalerne er anstændige med en ok punch på bassen, og kanal sortering er nem og brugervenlig.

Samsungen har dog den bedste bevægelses håndtering uden for meget slør og den lider desuden heller ikke af buzzing eller blæserstøj som ellers kan være problematisk for nogle plasma skærme.

Højtalerne er desuden også fine til alm fjernsyns kiggeri.

Strømforbruget er måske lidt højere men dette variere i den grad af indhold man ser og indstillingerne på tv´et, så jeg vil ikke sige det er en afgørende faktor.

Det er muligt hvis man bruger hele dagen på at se Documentarer fra Alaska med hvide sneklædte landskab og Dynamisk billede indstilling slået til at det vil koste nogle ekstra basøre :p men til alm tv behov med en ordenlig billedeindstilling vil jeg ikke sige det er en problematisk belastning for el-regningen :)

Hvis en del af det hun vil se er i SD kvalitet(576i) så vil Samsung plasmaen give det bedste og mest behalige billede, og HD fremstår i den grad også ganske nydeligt :)

Af hvad behovet lyder til vil jeg sige Plasma´en vil være et rigtig godt valg :)
Af jazzmodk
Mange tak for det fine og uddybende svar 2 T ´er Uden H . Det er til stor hjælp for mig :)

Jeg hældte i forvejen til Samsungs TV, men var meget i tvivl. Det eneste jeg nu er lidt i tvivl om, er hvorledes det skal kalibreres.. men det burde man vel relativt nemt kunne finde information om.

Endnu engang mange tak for hjælpen :)
Af 2 T ´er Uden H
Nej det er ikke så svært :) se denne tråd hvor der også står god info:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 19ac843b3a

Nederst i tråden er en ejer af 2011 modellen 43D455´erens indtryk og anbefalede indstillinger, det kan godt tænkes de også kan anvendes til 43E455eren måske :)

Han har dog oplevet en lille smule buzzing, men som han nævner det er det kun at hører ved total stilhed.
Af jazzmodk
Fantastisk! Så kan det ikke blive meget nemmere :D

Tak for det ;)