Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens :)

Her den anden dag på arbejdet havde jeg en del tid tilovers da der ikke var så meget at lave, og jeg besluttede mig for at nærstudere pixel opbygning på vores mellemprisklasse tv modeller med en lup :p xD

Jeg opdagede hurtigt forskellen fra de forskellige producenter, og efter lidt google søgning kunne jeg se hvad der ligner VA panel pixels i Samsung og IPS i philips modeller, og nogle få TN paneler.

Men kan det passe at man kan se panel typen udfra pixel strukturen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, strukturen i visse af paneltyperne er ret forskellige fra den normale RGB-struktur, som man ville forvente at se. Især VA-paneler har en lidt sjov udformning.
Af 2 T ´er Uden H
Tak for besvarelsen :)

Jeg har læst lidt frem og tilbage om det.

Det jeg undre mig mest over er at LG´s 2012 model 32CS460 så ud til at havde en type der lignede noget der vist kaldes "Alpha IPS panel" da pixelsne så anderleds ud end philips IPS panel, og betragnings vinklerne var stadig ligeså gode.

Men kan det virkelig passe?
Af donoester
Jeg tvivler stærkt på LG har behov for eller lyst til at købe paneler hos konkurrenten IPS Alpha (findes i nogle Panasonic). :)
Det er stadig populært at bruge S-IPS i TV'er - de er formet mere som ">>>". Grunden til de forskellige former er en afvejning af hvad der kan produceres kontra maksimering af pixelområde. Et større pixelområde betyder at man kan spare penge og strøm på belysningen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hver gang man forbedrer panelerne, så sker der typisk noget med strukturen af en pixel. Det hele hænger sammen med den måde elektroderne er placeret i hver enkelt subpixel idet det hele handler om, at få vendt de flydende krystaller på den mest effektive måde, så lysgennemstrømningen maksimeres, men samtidigt med at kontrasten bibeholdes. Det kan derfor sagtens passe, at der er synlige forskelle på pixelstrukturen (eller rettere: subpixelstrukturen) fra skærm til skærm.

Se eksempelvis denne figur over blot 4 af de forskellige IPS-typer:
[img]http://www.tftcentral.co.uk/images/ips_comparisons.jpg[/img]