Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg står og skal flytte og her dertil valgt at benytte en stor del af mit budget på et nyt TV.

Jeg er dog kommet i tvivl om hvorvidt jeg skal købe en af de ældre modeller eller en af de nye. Jeg er primært interesseret i billedkvaliteten og kan derfor sagtens undværer et kamera.

Jeg havde overvejet at købe et UE60D8005 (60 tommer ældre model) men efter at have læst lidt omkring er jeg kommet i tvivl om hvorvidt kvaliteten på 60" modellen er er forværret i forhold til f.eks. 55" modellen.

Jeg er også kommet i tvivl nu hvor de nyere UE**ES8005 modeller er kommet ud, er det de ekstra penge værd hvis man kun går efter skærmen? Eller falder de gamle snart i pris nu hvor de nye er kommet ud? (hvis nogle har erfaringer med prisfald efter nye modeller er jeg meget interesseret i dette!)

TV'et kommer til at hænge på væggen i stuen med mulighed for mørklægning, men skal også bruges i dagslys.

Hvis i har brug for mere info skal i bare sige til!

Update: Jeg har fået et tilbud på 21.000 for den ældre UE60D8005 (60") model

På forhånd tak! :)

-David
Af Fredtoft
Jeg kan desværre ikke hjælpe med vurdering af kvaliteten af 60" udgaven, da jeg ikke selv har set sådan en.

Hvad angår de generelle forskelle mellem den gamle og den nye skærm, har jeg tidligere skrevet lidt om forskellen mellem Samsung ES8005 og D8005

Efter at have haft fingrene i en ES8005 kan jeg stå ved stort set alt hvad jeg skrev i februar måned. Der er ikke nogen væsentlige billedkvalitetsmæssige fordele ved at vælge ES8005, bortset fra at nogle brugere har rapportere at deres D8005 har et problem med "hakken" efter opdatering til firmware 1018.

I øvrigt kan du vist forvente en test af ES8005 her på sitet indenfor kort tid. Den kan du så sammenligne med Rasmus' vurdering af D8005 og se hvor store forbedringer der er.
Af DavidW
Fredtoft skrev:Jeg kan desværre ikke hjælpe med vurdering af kvaliteten af 60" udgaven, da jeg ikke selv har set sådan en.

Hvad angår de generelle forskelle mellem den gamle og den nye skærm, har jeg tidligere skrevet lidt om forskellen mellem Samsung ES8005 og D8005

Efter at have haft fingrene i en ES8005 kan jeg stå ved stort set alt hvad jeg skrev i februar måned. Der er ikke nogen væsentlige billedkvalitetsmæssige fordele ved at vælge ES8005, bortset fra at nogle brugere har rapportere at deres D8005 har et problem med "hakken" efter opdatering til firmware 1018.

I øvrigt kan du vist forvente en test af ES8005 her på sitet indenfor kort tid. Den kan du så sammenligne med Rasmus' vurdering af D8005 og se hvor store forbedringer der er.
Mange tak for det hurtige svar Fredtoft!

Umiddelbart efter at have læst din artikel hælder jeg aller mest til en ældre D8005, men jeg fandt denne lidt skræmmende video på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=-bj1YNz8vRs. Er dette hvad jeg kan forvente eller er dette en virkelig slem skærm?

Kan du derudover anbefale en størrelse? Nu har du ikke oplevet 60" men har du erfaringer med andre TV hvor billedkvaliteten forringes når man går de ekstra 5" op fra 55"? Og hvad med prisen på 21.000, virker denne som en okay handel?

På forhånd tak!
Af Chaui
Du kan være uheldig og få en med en del bleeding. Har ikke selv bemærket noget voldsomt bleeding på min det lille års tid jeg har haft min.

Hvad angår prisen tvivler jeg på de bliver billigere, da de ikke laves mere. Så jeg tror ikke der er mange 60" til salg, de fleste lagre er vel snart tomme.
Af DavidW
Jeg har købt mig et UE55ES8005 til 19.000 i Punkt 1 i dag, så det hele er afklaret. Mange tak for hjælpen til jer to! :)
Af Chaui
Til den pris, ville jeg os vælge den nye model. Kører de allerede tilbud på den?
Af dwp
ja det lyder sku godt nok billigt da..
Af DavidW
Punkt 1 og Ekspert blev slået sammen i Frederiksberg Centeret og derfor kørte de alle de nye modeller med 20% rabat. Jeg tror dog desværre kun det var i dag, desværre :/