Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af herbstmeister
Perinho skrev:Hej igen,

Tak for alle jeres indlæg og feedback!

Efter at have læst dem alle og været nede og kigge på 50GT50 idag, så er jeg ret solgt og overbevist om at det bliver mit valg.
Jeg har envidere læst en test på WhatHiFi og der bliver den jo skamrost :) Jeg fik tilbudt det til en god pris, så der vil med vores fjernsynskiggeri, gå virkelig mange år, før end vi ville vinde noget ved at have et LED, ift. strømforbruget og prisforskellen på LG.

Hvis jeg er heldig, lander det i butikken den 7.5 :)
Tillykke med købet. Hvor endte du med at handle og hvad pris fik du den til? Køber selv samme skærm i nærmeste fremtid. :)
Af Perinho
herbstmeister skrev:

Efter at have læst dem alle og været nede og kigge på 50GT50 idag, så er jeg ret solgt og overbevist om at det bliver mit valg.
Jeg har envidere læst en test på WhatHiFi og der bliver den jo skamrost :) Jeg fik tilbudt det til en god pris, så der vil med vores fjernsynskiggeri, gå virkelig mange år, før end vi ville vinde noget ved at have et LED, ift. strømforbruget og prisforskellen på LG.

Tillykke med købet. Hvor endte du med at handle og hvad pris fik du den til? Køber selv samme skærm i nærmeste fremtid. :)
:) :) :) :)

Mange tak! :-)

Jeg fik den for kr. 12.500,- og køber den i Panasonic Center. Bliver for vildt at få den hjem og op at køre!!
Af lgowner
jbplum skrev: LED/LCD har ikke meget mere til fælles med OLED end de tre bogstaver "LED" i navnet, ligesom plasma- og billedrørsteknologierne ikke har meget at gøre med hinanden, selvom de har farver, der minder om hinanden.
svineri har du ejerret på, så den bold spiller jeg ikke tilbage.

LED Light Emitting Diode
OLED Organic Light Emitting Diode
udover bogstavet har de mere tilfælles, og LED dioder lyser ren hvidt og styres af en lcd matrix, hvor den nye OLED teknologi en en organisk diode som kan skabe alle farver(udfra 3 dioder/RGB) og konstrast.

jeg ved ikke om dette er imod din egen overbevisning omkring teknologier, min LED/OLED var status på tv løsninger som bliver og ikke en teknologisk sammenligning som du gjorde det til, bare en misforståelse hos dig.

Plasma er på vej ud, ikke på grund af teknologi alene men på grund af det grove merforbrug og flere producenters problemer med et billed som ødelægges over årene, så ejere sælger og vælger LCD teknologi, da de ikke vil følge rådgivning og pasning. for et tv skal bare virke
Senest rettet af lgowner 03 maj 2012, 20:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Perinho skrev:
herbstmeister skrev:

:) :) :) :)

Mange tak! :-)

Jeg fik den for kr. 12.500,- og køber den i Panasonic Center. Bliver for vildt at få den hjem og op at køre!!
Fin pris :) Hvilket Pana Center var det?
Af xcardman
tillykke med den, den skal du nok få meget glæde af

undskyld jeg brugte din tråd, men usandheder gider jeg ikke og hører på
Brugeravatar
Af MigSelv
lgowner skrev:
jbplum skrev: LED/LCD har ikke meget mere til fælles med OLED end de tre bogstaver "LED" i navnet, ligesom plasma- og billedrørsteknologierne ikke har meget at gøre med hinanden, selvom de har farver, der minder om hinanden.
svineri har du ejerret på, så den bold spiller jeg ikke tilbage.

LED Light Emitting Diode
OLED Organic Light Emitting Diode
udover bogstavet har de mere tilfælles, og LED dioder lyser ren hvidt og styres af en lcd matrix, hvor den nye OLED teknologi en en organisk diode som kan skabe alle farver(udfra 3 dioder/RGB) og konstrast.

jeg ved ikke om dette er imod din egen overbevisning omkring teknologier, min LED/OLED var status på tv løsninger som bliver og ikke en teknologisk sammenligning som du gjorde det til, bare en misforståelse hos dig.

Plasma er på vej ud, ikke på grund af teknologi alene men på grund af det grove merforbrug og flere producenters problemer med et billed som ødelægges over årene, så ejere sælger og vælger LCD teknologi, da de ikke vil følge rådgivning og pasning. for et tv skal bare virke
OLED og LED har intet tilfælles med hinanden, udover navnet ( på nær O'et ).
OLED og LED belyste lcd skærme har derfor heller intet tilfælles.
Ulempen ved OLED er, at få den blå OLED til at holde lysintensiteten. For slet ikke at tale om UV lys, dette dræber din OLED skærm, eller hvis man leger med en laserpen.
Et plasmapanel har samme levetid som et ditto lcdpanel, en halveringstid af lysstyrken på 100.000 timer. Et billed som ødelægges over årene, hvorfor dog det?
Af lgowner
MigSelv skrev:OLED og LED har intet tilfælles med hinanden, udover navnet ( på nær O'et ).
nu har jeg da allerede begrundet det, så jeg vil istedet så fortsætte som dig.
OLED og LED HAR så mere tilfælles end bare bogstavet. (udover forskellen i O'et)
MigSelv skrev:Et plasmapanel har samme levetid som et ditto lcdpanel, en halveringstid af lysstyrken på 100.000 timer. Et billed som ødelægges over årene, hvorfor dog det?
Som kendt fra de anerkendte panasonic modeller, så taber de intensiteten efter de første 100 timer, og dette er jo allerede det første negative som måske også påvirker nyere modeller .
Udover det, så vil ens indstillinger tabe effekt og skal altså efter justeres af en fagmand for at afspejle korrekte farver, som er en ekstra udgift hvis man vil det.
kontrasten på plasma dioder vil også blive slidt, så dette vil også have betydning for tv't levetid og kvalitet.

Så har man et storforbrug (set i andre's øjne mere end 3), så vil en plasma have et ringere billed efter allerede 3-4 år og ikke vise det billed som man oprindelig købte og indstillede ( Otto / (c) av-precision forklarede det på andet forum)
Af THM
lgowner skrev: Som kendt fra de anerkendte panasonic modeller, så taber de intensiteten efter de første 100 timer.

Så har man et storforbrug (set i andre's øjne mere end 3), så vil en plasma have et ringere billed efter allerede 3-4 år og ikke vise det billed som man oprindelig købte og indstillede ( Otto / (c) av-precision forklarede det på andet forum)
det med de 100timer er jo ikke korrekt, og strider også imod det du selv efterfølgende skriver om de 3-4 år.

at beskylde andre for at være fanboys er da også en smule hyklerisk når du selv sværger så hardcore til LG.

og nej jeg har ikke noget imod LG. På grund af den fantastiske bevægelseshåndtering overvejer jeg selv at købe en pz950w, som for mig er mere interessant end lm760 og så til små 10k mindre...
Brugeravatar
Af MigSelv
lgowner skrev:
MigSelv skrev:OLED og LED har intet tilfælles med hinanden, udover navnet ( på nær O'et ).
nu har jeg da allerede begrundet det, så jeg vil istedet så fortsætte som dig.
OLED og LED HAR så mere tilfælles end bare bogstavet. (udover forskellen i O'et)
MigSelv skrev:Et plasmapanel har samme levetid som et ditto lcdpanel, en halveringstid af lysstyrken på 100.000 timer. Et billed som ødelægges over årene, hvorfor dog det?
Som kendt fra de anerkendte panasonic modeller, så taber de intensiteten efter de første 100 timer, og dette er jo allerede det første negative som måske også påvirker nyere modeller .
Udover det, så vil ens indstillinger tabe effekt og skal altså efter justeres af en fagmand for at afspejle korrekte farver, som er en ekstra udgift hvis man vil det.
kontrasten på plasma dioder vil også blive slidt, så dette vil også have betydning for tv't levetid og kvalitet.

Hvorfor får du ikke styr på fakta?
Dette korte "saks" er fra Samsungs hjemmeside :"OLED er fremtidens skærmteknologi.
Du kan på ingen måde sidestille LED og OLED, selvom begge teknologier bygger på brugen af dioder."
Her et andet saks :
"Now LED TV is another matter altogether. An LED TV is a light emitting diode backlit LCD (liquid crystal display). Light emitting diode lighting is a revolutionary light that allows for more powerful backlighting in these TVs to allow for a brighter and better contrast in the picture image. These TVs really do not have a close comparison to OLED TVs because the light is created not within each pixel cell but instead by the LED edge or backlit panel. The individual pixel cells in an LED TV are just glass crystal, which twist at high refresh rates to produce the color light flow through to produce the picture image."
Med andre ord, endnu engang, LED og OLED arbejder vidt forskelligt, og kan derfor ikke sammenlignes.
At et plasmapanel indenfor de første 2-300 timers brug "sætter" sig, har intet med et forringet billede at gøre. Det er denne periode, hvor man bør tilkøre sit plasmapanel. Panelet er i denne fase mest udsat for retention, og i værste fald burn in. Efter diise timer er panelet mindre "aggressivt", og risikoen for burn in dermed også meget mindre.
OLED teknologien falmer jo også over tid, den blå farve endda hurtigere end den røde og grønne. Og selv med OLED er der frygt for burn in, men det kan tiden jo kun vise.
Projektor, plasma og lcd med ccfl belysning bør også over tid kalibreres mere end den første gang ( hvis et korrekt billede vil fastholdes ). Her er fordelen ved plasma, at den fortsat vil vise det mest korrekte billede. Uanset valg af teknologi, vil der dog være fordele og ulemper. Så er det blot et spørgsmål om, hvad man kan eller vil leve med.
Af lgowner
MigSelv skrev:
lgowner skrev:OLED og LED HAR så mere tilfælles end bare bogstavet. (udover forskellen i O'et)
Du kan på ingen måde sidestille LED og OLED, selvom begge teknologier bygger på brugen af dioder."
jeg tror det siger alt om oprindeligt udsagn .

At 2 cykler ikke er ens fordi den ene har fået motor og den anden skal der trædes i pedalerne, betyder vist ikke at der stadig ikke er grundelementer som er fra en cykel?

Du har bekræftet at bogstaverne som en anden mindre smart forsøgte at forklare var forkert og nu er korrekt, det var alt jeg ønskede.

Teknologien hvori de bruges er en anden historie. som du så tilføjede og samtidig bekræftede mig i mit udsagn :) takker!
Brugeravatar
Af edinger
Off topic:

Niveauet har godt nok været faldende over den senere tid, og her tænker jeg ikke mindst på de mange håbløse indlæg om "ny skærm". Men denne tråd har da efterhånden også udviklet sig i en temmelig tåkrummende retning.

Hatten af for forsøget på at holde et nogenlunde sagligt niveau, MigSelv, THM, Mysen, xcardman, lennon, BrianH m.fl.

Personligt har jeg opgivet ævred. At blande sig i debatten med afstemte, nuancerede indlæg er som at slå i en pude – eller kaste perler for svin.

En begrædelig udvikling.
Af lgowner
edinger skrev:Personligt har jeg opgivet ævred. At blande sig i debatten med afstemte, nuancerede indlæg er som at slå i en pude – eller kaste perler for svin.
med det her indlæg så er du jo ikke bedre end de andre, vel? sikke en gang BS at smide i indlægget og så tilføje til svineriet. pænere maner har man set andre steder.
Brugeravatar
Af edinger
Kære ven – nu havde jeg egentlig forsvoret, at jeg ville blande mig igen. Men jeg vil da gerne lige opklare for dig, nu hvor du tilsyneladende ikke er klar over det, at talemåden "at kaste perler for svin" såmænd blot betyder at stille viden og ressourcer til rådighed, som modtagen ikke forstår at værdsætte.

Så ingen sviner. Blot en sørgelig konstatering og et udtryk for en personlig frustration.

On topic:

Perinho – tillykke med skærmen! :)
Brugeravatar
Af MigSelv
lgowner skrev:
MigSelv skrev:
lgowner skrev:OLED og LED HAR så mere tilfælles end bare bogstavet. (udover forskellen i O'et)
jeg tror det siger alt om oprindeligt udsagn .

At 2 cykler ikke er ens fordi den ene har fået motor og den anden skal der trædes i pedalerne, betyder vist ikke at der stadig ikke er grundelementer som er fra en cykel?

Du har bekræftet at bogstaverne som en anden mindre smart forsøgte at forklare var forkert og nu er korrekt, det var alt jeg ønskede.

Teknologien hvori de bruges er en anden historie. som du så tilføjede og samtidig bekræftede mig i mit udsagn :) takker!
Jeg kan forklare det for dig, men jeg kan desværre ikke forstå det for dig.