Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af [email protected]
Jeg ville rigtig gerne bruge 15K eller mere på en forstærker, men det har jeg bare ikke penge til.

Jeg overvejer følgende fra Onkyo:
- TX-NR609 (3500kr) og ca. 11500kr til højtalere
- TX-NR616 (5000kr) og ca. 10000kr til høftalere
- TX-NR809 (6500kr) og ca. 8500kr til højtalere
- TX-NR717 (7500kr) og ca. 7500 til højtalere.

(højtalerne kunne evt. Være brugte)

Hvis man tager rummets sørrelse, hvor få jeg så mest for pengene?
Af Skærmtrolden
God ide med brugte højtalere, det ville jeg klart gå efter. Selvfølgelig er der udvikling på højtalere, men teknologien ændrer sig slet ikke i samme høje tempo, som på surround recievere med diverse dekodere og stik osv.

Vedr. subwoofer: Gå efter en med indbygget forstærker. Bassen bruger meget strøm, så det vil give en væsentlig mindre belastning af recieveren. Dermed får du mere kraftoverskud til de andre højtalere.

Så er der lige det med fordeling af budgettet mellem reciever og højtalere: Der er en tommelfinger regl, der siger fifty/fifty. Men hvis vi antager du finder højtalere til ca. 2/3-1/2 af nyprisen, får du mere overskud til en god reciever.
Af J.H.
1. Reciever med 7 kanaler. Sørg for at der er udgang til at koble effektforstærkere på, så er du sikret lidt længere frem når du får sparet mere op.
Onkyo, Marantz, Pioneer og Yamaha er blandt mulighederne. Til dit budget får du meget i en Onkyo.

http://www.av-connection.dk/?PGr=5682&ML=943

Fronthøjttalere. Et par velspillende gulvhøjttalere må der til. Der er mange gode muligheder på brugtmarkedet.
Centerhøjttaler. Ofte undervurderet. Bør "matches" med fronterne.

Subwoofer 10" med en anstændig forstærker dækker fint som start.

Baghøjttalere. Var et sted hvor jeg ville spare lidt hvis jeg skulle og opgradere senere som det første.

Alle højttalere ville jeg så vidt muligt købe brugte.

Kabler. Undlad at bruge en formue til at starte med. HDMI kabler fra Harald Nyborg virker glimrende og deres højttalerkabel (2,5) virker aldeles udemærket til bagkanalerne (og fronterne hvis budgettet dikterer). Det er bedre at opgradere senere hen.

Lyd er stærkt individuelt men du kan få et udemærket anlæg til 15000.
Af Andersss
At vælge en receiver som NR 809'eren er overkill. Den bedste receiver i mine øjne til et anlæg i det prislag som vi snakker om her, vil være en Pioneer VSX-921. Den er usandsynligt langt nede i pris i forhold til dens nærmeste konkurrenter (Denon 1912 og Onkyo NR609) og slår dem desuden i 4 ud af 5 test du kan finde på nettet. Jeg har den, og jeg ved den kan præstere rigelig med dB og god lyd samtidig. Kombiner den med nogle relativt lette højtalere og du har masser af volumen - selv til relativt store rum.
Brugte højtalere er en god måde at spare penge, men der sker stadig udvikling på højtalerområdet, så tjek op på dem du eventuelt vil købe brugt.
Af J.H.
Til et fremtidigt 7.1 kanals surroundanlæg i en 50 kvm stue er den Pioneer for lille og den har ikke pre-out til effekt. Derfor min anbefaling som fremtidssikrer anlægget.
Om man kan nøjes med de 4 HDMI indgange den har er op til den enkelte.
Af Andersss
Hver sin mening, men du har helt ret i de mangler du påpeger. Deraf koster den også kun 1/4 af prisen (i hvert fald i forhold til den pris som jeg fik den for).
Af J.H.
Den Pio er bestemt ikke dårlig og slet ikke til en pris omkring 1625,- som du har givet....den vil bare få det svært med alle kanaler i brug som de fleste andre i samme klasse.
Godt med strøm og overskud giver bare bedre lyd og får højttalere til at yde deres bedste.
Af Skærmtrolden
Enig med J.H.

Her er en (kort) test af Pioneeren: http://www.whathifi.com/review/vsx-921

I testen linkes der også links til test af et par stærke rivaler fra Onkyo og Yamaha.

Hvis alm. stereo har betydning for dig, bør du have det med i overvejelserne omkring forstærker.
Af Andersss
Der ligger en hel del flere tests på nettet - mange med forskellige resultater. Omend er det vist en smagssag om man hælder mest til Yamaha, Pioneer eller Denon. Men der hvor Pioneer'en utvivlsomt trækker fra er på dens gadgets i form af fantastiske apps og fine GUI (omend dette ikke er fantastisk). AirPlay er også en fin feature som rar at have hvis du har Apple produkter.