Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skærmtrolden
Efter at have prøvet VIERA remote på en iPad, vil jeg gerne dele "oplevelsen" ::l

Umiddelbart kunne jeg slet ikke få forbindelse mellem mit TX-P50XT50Y og VIERA remote. Opsætningen er ellers relativt simpel, men der var bare ikke hul igennem. Et eller andet sted på Panasonics hjemmeside, fandt jeg noget om multicast streaming, og det skulle slås fra på min router.

Efter at dette blev gjort, har forbindelsen været stabil. Ofte opleves det dog at forbindelsen er noget sløv, der er tit tidsforsinkelse fra jeg sender en kommando fra iPad, til TV'et reagerer. Muligvis er forklaringen at den trådløse dækning er halv-dårlig, der hvor jeg sidder med iPad'en. TV'et er på kabelforbindelse.

Mit TV har ikke dualcore processor, og derfor er der noget af funktionaliteten som ikke er tilstede. Men for at tage det "tab for tab":

"Pad" er en touch orienteret betjening af TV'et, men bidrager ikke med nye funktioner. Nogen vil muligvis synes godt om det, men personligt giver det mig ikke noget, som den almindelige fjernbetjening ikke kan gøre bedre - især i lyset af at ved almindelig TV kigning, er en iPad lidt klodset at sidde med.

"Remote" tilbyder de basale funktioner fa fjernbetjeningen, kanalskift, volumen etc. Igen, fjernbetjeningen er lettere at bruge, men hvis man alligevel sidder med iPad'en / VIERA remote, er det jo smart at man ikke først skal finde fjernbetjeningen.

"Browser" - når man vælger denne funktion, får man Google frem på skærmen af iPad'en. Her havde jeg så håbet der kom en browser frem på TV'et også, så jeg kunne skrive på iPad'en og se resultatet på både iPad og TV. Men der sker intet på TV'et. Mit bud er at denne funktion er tiltænkt dualcore modellerne, hvor man kan "swipe" iPad'ens skærmbillede over på TV'et.

"Keyboard" - denne funktion gør at man kan bruge iPad'en som tastatur og sende det indtastede til TV'et. Der er dog en del begrænsninger: Skærmbilledet på iPad'en vises i højformat, dvs. der er ikke særlig god plads til tasterne - på trods af at den øverste del af skærmen stort set ikke bruges til noget. iPad's "tilt" funktion virker ikke her. Desuden skrives teksten ikke i real time på TV'et - den overføres først, når man trykker "send". Ved ikke om det vil virke realtime på et dualcore TV.

Det er også muligt at vise billeder, der er lagret på iPad'en, på TV'et (kan ikke lige huske hvad "tab'en"/funtionen hedder. Hvis man har få billeder liggende er det formentlig fint, men det er svært at finde rundt, hvis man har mange billeder liggende - de bliver nemlig præsenteret i een lang række. Hvis man bruger subfolders på iPad'en, ignorerer VIERA remote dem, og man får billederne i en lang række.

Jeg har prøvet "Keyboard" sammen med TV'ets egen browser og YouTube app. I browser'en giver det rimelig god mening, men man skal dog ofte have fat i fjernbetjeningen også til at flytte markøren og trykke på knapper. I YouTube app'en, virker det slet ikke. Man kan (naturligvis) godt skrive tekst ind på iPad'en, men når man så trykker "send", sker der absolut intet på TV'et.

Jeg havde set frem til denne app, særligt "Keyboard" funktionen, men jeg må sige at jeg er temmelig skuffet. Et godt gammeldags tastur virker betydelig bedre, specielt hvis der er tale om et med en indbygget "touchpad" a la bærbar. TV'et understøtter endda danske tastaturer. Hvis jeg havde sådan et trådløst keyboard liggende alligevel, ville jeg nok bruge det. Men smart TV funktionerne er så begrænsede at jeg ikke synes det er de ca. 4-500 kr. værd.

Det vil være billigere at smide et kabel mellem TV'et og den bærbare PC (forudsat man har en sådan), samtidig med at man får langt bedre funktionalitet. Eneste minus er at kablet udgør en fortrinlig snuble-fælde ;)
Af Boost
Tillykke med dit indlæg nummer 100 :)

Jeg kan så give et kort indspark ang. Android remoten, som jeg har prøvet på en Samsung Galaxy S2.

Jeg har sådan set afinstalleret det igen.
Jeg synes det er langt nemmere bare at bruge den almindelige fjernbetjening.

Der var heller ikke nogen mulighed for at afslutte programmet via "Back" knappen, så programmet lå i baggrunden og brugte faktisk en hel del batteri på kort tid.

Jeg har til gengæld med glæde brugt "Youtube fjernbetjening" appen hvor man kan finde videoerne man vil afspille på sin telefon, og så bliver de vist på skærmen. Det virker rigtig godt, og er langt nemmere at søge videoer på telefonen end at bruge fjernbetjeningen til fjernsynet.

Har brugt det til musik videoer, men der er desværre en del der ikke må vises på tv enheder.
Af Skærmtrolden
Tak for respons :D

Den der YouTube app, kan jeg godt være lidt misundelig på :s

Men bortset fra det, så er jeg helt enig, det er møgirriterende med alle de videoer man ikke kan se på TV - alene dét er næsten grund nok til at vælge bærbar + kabel løsningen ;;)

Jeg så forresten traileren til Ridley Scotts Prometheus på YouTube igår aftes - det står godt nok flot i HD og 50", og var rigeligt ulejligheden værd med fjernbetjeningen 8) Skal ind og se den i biffen :D