Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

jes722 skrev:Hun har gerne noget nyheder og noget andet kørende hele dagen på tvet.
Det skal ca være 42 tommer.
vigtig når et tv bruges længe og ofte kan være:
1. strøm forbrug. vælg aldrig et plasma selvom det er billigt, så vil 12-16timers forbrug hurtigt koste 2-3Kwh om dagen.(altså 6-8kr per dag)
2. plasma igen, nej, bliver tv't ofte efterladt på stillestående billeder kan det være udsat for retention og burnin.
3. så et LCD i 42" med disse typer tuner (dvbt2/dvbc) så burde behovet være dækket.

skulle der være behov for at pause og optage, så kan de fleste skærme dette. så der ikke behøves ekstra boks til det.
Af jes722
tusind tak nogen forslag?
Det behøver jo ikke være dyrt, det skal dog helst være fra et sted hvor de kommer ud og hænger det op osv!
Af lgowner
så er det nok expert.dk du skal vælge med expert ekstra services.

så kommer de ud og hjælper med opsætning. og de kan nok levere en 42" lcd skærm som ligger inden for en rimlig pris. (expert.dk er dog lidt dyrere end andre, så der kan hurtigt drøftes at spare hos andre)

der er både panasonic og LG 42" skærme til omkring de 6000,-
ved ikke om expert kan gøre det meget billigere, så er det nethandel, så får du en LG 42" LED helt ned omkring 4200,- (hos redcoon.dk)
Af Supergris
Det lyder som om Igowner ikke ved, hvad han snakker om...
Af PeterD
Spørgsmålet er om bedste skal have det bedste..?

Plasmaskærme har et mere "glat billede" ligesom de gamle kassetv, og fåes fra 42". Målene er ca. 100 cm i bredden og 62 i højden. Ved ikke om det er for meget...?

Fjernbetjeningen er måske ikke den kønneste. 21 cm lang og 5 cm bred, men knapperne er syntes jeg dejlig store og især volumen og "last view" sidder dejlig over for hinanden. Hvilket er praktisk for bedste..Desuden er der en "Guide" knap hvor hun kan se hvad er er på hvert enkelt kanal (nu og senere).

Indrømmet der er mange knapper på fjernbetjeningen, men den er overskuelig hvis hun lige for lidt vejledning..

Jo plasma er dyrere og nu ved jeg ikke om hun kan lide kvalitet, men med god sortniveau og godt gengivede farver og frem for alt Sortniveau og god panorering (når kameraet skal vise hurtige ting f.eks. tennis eller formel 1 (Noget de fleste LCD har problemer med "tempoet") er det svært at komme uden om plasma.

Jo Plasma er lidt dyrere mht strøm, men billedkvaliteten udligner dette vil jeg mene, men det er naturligvis bedste som skal vælge det bedste for hende....

Skal hun spare penge kan det måske fåes billigere ved netkøb, da mange fysiske butikker ikke altid har Panasonic plasma på udsalg. Nok mere LED fra Samsung og LG...Ikke dårlige skærme, men det er jo ikke Panasonic..
Brugeravatar
Af MigSelv
PeterD skrev:Spørgsmålet er om bedste skal have det bedste..?

Plasmaskærme har et mere "glat billede" ligesom de gamle kassetv, og fåes fra 42". Målene er ca. 100 cm i bredden og 62 i højden. Ved ikke om det er for meget...?

Fjernbetjeningen er måske ikke den kønneste. 21 cm lang og 5 cm bred, men knapperne er syntes jeg dejlig store og især volumen og "last view" sidder dejlig over for hinanden. Hvilket er praktisk for bedste..Desuden er der en "Guide" knap hvor hun kan se hvad er er på hvert enkelt kanal (nu og senere).

Indrømmet der er mange knapper på fjernbetjeningen, men den er overskuelig hvis hun lige for lidt vejledning..

Jo plasma er dyrere og nu ved jeg ikke om hun kan lide kvalitet, men med god sortniveau og godt gengivede farver og frem for alt Sortniveau og god panorering (når kameraet skal vise hurtige ting f.eks. tennis eller formel 1 (Noget de fleste LCD har problemer med "tempoet") er det svært at komme uden om plasma.

Jo Plasma er lidt dyrere mht strøm, men billedkvaliteten udligner dette vil jeg mene, men det er naturligvis bedste som skal vælge det bedste for hende....

Skal hun spare penge kan det måske fåes billigere ved netkøb, da mange fysiske butikker ikke altid har Panasonic plasma på udsalg. Nok mere LED fra Samsung og LG...Ikke dårlige skærme, men det er jo ikke Panasonic..
En Panasonic TX-P42X50E koster hos autoriseret Pana forhandler 4.999 kr. Godkendt til Boxer og YouSee (dvb-t mpeg 2/4 og dvb-c mpeg 2/4 ).
TV'et forbruger i gennemsnit 95 watt pr. time, ca. 3 kr. pr. dag ved et 16 timers forbrug.
Af lgowner
Supergris skrev:Det lyder som om Igowner ikke ved, hvad han snakker om...
istedet for at lege karl-smart, så må du da hellere smide et par begrundet påstande oveni. ellers er du jo dømt til at være sorteper i det ikke påbegyndte svineri du starter ud med.
Af lgowner
MigSelv skrev:En Panasonic TX-P42X50E koster hos autoriseret Pana forhandler 4.999 kr. Godkendt til Boxer og YouSee (dvb-t mpeg 2/4 og dvb-c mpeg 2/4 ).
TV'et forbruger i gennemsnit 95 watt pr. time, ca. 3 kr. pr. dag ved et 16 timers forbrug.
i super eco saver mode, får du min. 95w. max avg. er 150w. så altså 50% mere. måske ikke op imod 8kr men så slår 6kr ikke helt fejl.

køber man på minimum oplysningerne, og må drage de sure konklusioner hjemme i stuen vil man godt nok blive sur over den dårlige rådgivning.
Panasonic, som eksempel , forsøger klart , at forklare at det årlige forbrug kan variere på grund af brug af tv. og måske skrues der op på farver og lys, så vil dine 95w jo slet ikke være aktuelle.

hvad med en pris på et LED tv, der er ingen grund til at smide en plasma, med alle de hensyn der skal tages til måde at bruge det på, efter en ældre dame som måske har det kørende hele dagen.
hvor vi alle ved plasma ikke egner sig til sådanne belastning hvis der også kommer stilbilleder på skærmen i længere tid.

når strømforbrug skal sammenlignes så er der tale om 50-100% merforbrug afhængig af måden tv bruges på ift. LED/LCD skærme.

hvor fornuftigt er det at sætte plasma op, og hensyn til genskin, reflektionerne og unødig retention og sidst strøm forbrug som en person på pension hurtigt vil glæde sig over at spare 50% på.
Af TheGreatGazoo
Jeg er nu ret enig med lgowner. Et TV der kører mange timer hver dag på de samme kanaler til en person der ikke behøver verdens bedste billede? 42" LED vil også være mit bud.

http://www.hifipriser.dk/tv/panasonic-t ... 83091.aspx

Der må da være et familiemedlem der kan hjæpe med opsætningen?