Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Perinho
Hej alle sammen,

Jeg skal have mig et nyt tv og har kigget en del her på Flatpanels.dk, som har hjulpet mig en del, faktisk så meget at jeg nu er nået ned på to forskellige modeller og teknologier....

Jeg har et maks. budget på kr. 16.000 og ikke en krone over. Jeg har læst begge anmeldelser af både LG'en og GT50, og de er jo begge fantastiske! JEg er meget i tvivl!! OG håber at kunne få nogle indspark her fra :-)

Vi bruger mest tv'et til at se film og serier, dvd'er, BluRay og streamet indhold fra Netflix samt iTunes Store. Dernæst ser vi en sjælden gang imellem fjernsyn og jeg ser en del fodbold.
Det vigtigste for mig er billedekvaliteten fremfor smart tv funktioner etc. Jeg vil komme til at bruge 3-D en gang imellem, men ikke lige så meget som 2-D.

Hvad havde I valgt?

På forhånd tak for input :-)
Perinho skrev:Hej alle sammen,

Jeg skal have mig et nyt tv og har kigget en del her på Flatpanels.dk, som har hjulpet mig en del, faktisk så meget at jeg nu er nået ned på to forskellige modeller og teknologier....

Jeg har et maks. budget på kr. 16.000 og ikke en krone over. Jeg har læst begge anmeldelser af både LG'en og GT50, og de er jo begge fantastiske! JEg er meget i tvivl!! OG håber at kunne få nogle indspark her fra :-)

Vi bruger mest tv'et til at se film og serier, dvd'er, BluRay og streamet indhold fra Netflix samt iTunes Store. Dernæst ser vi en sjælden gang imellem fjernsyn og jeg ser en del fodbold.
Det vigtigste for mig er billedekvaliteten fremfor smart tv funktioner etc. Jeg vil komme til at bruge 3-D en gang imellem, men ikke lige så meget som 2-D.

Hvad havde I valgt?

På forhånd tak for input :-)
Hvis billedkvaliteten er vigtigst for dig, så vælg Pana G50. Uden tvivl det flotteste billede af de to.
Af lgowner
Vil klart vælge 47LM760T. billedforskellene, når du læser anmeldelse på denne sider, er begyndt at være minimale, og når du skal se på 3D delen så behøver du ikke overveje om din næste hovedpine er ved næste 3D fremvisning på en plasma skærm. strømmen vil klart også gøre godt på budget over 3-4 år.

så har du et tidsløst design, hvor rammen ikke mere er så synlig. du får muligheden for at få netværks opdateringerne, netflix som eksempel inden længe og andre film løsninger via smarttv.

spejlreflektionerne er nok ens på de 2 skærme, da 760T vist har en rimlig klar spejl front som plasma skærme normalt har.
Af Perinho
Tak for jeres svar! :-)

Jeg synes også klart, at LG'en er det flotteste af de to og strømforbruget er lavere (ved dog ikke hvor meget det er i kroner og øre, men det kan undersøges). Men det vigtigste er dog billedekvaliteten.

Er der ikke lige så mange muligheder på Panasonic'en ift. apps og multimedie som på LG?

Har I set begge tv i virkeligheden? Er der stor forskel på hvordan farverne bliver vist, dynamikken i billedet osv? Hvad med sport og hurtige bevægelser hvis man sammenligner de to modeller?

Mange spørgsmål, men jeg er også lidt rusten, da mit nuværende Samsung LCD er 6 år gammelt :-)
Brugeravatar
Af herbstmeister
Vil nu ikke mene, at billed forskellen er minimal. Det er to forskellige teknologier, med hver deres fordele/ulemper. Et Edge LED og et Plasma giver altså to forskellige billeder!!

LG har fordele ved strømforbrug, ingen retention risiko mm. Pana har et mere korrekte farver, fordel ved sport/hurtige bevægelser mm.

Der er en test på trapperne af GT50 her på flatpanels. Mon ikke Rasmus konkluderer at Pana har det bedre billedekvalitet?

Pana har også en SmartTV del med apps osv.

Bedste råd er dog at tage ud og se dem begge og tage din beslutning ud fra det. :)
Af Langvad
Ville ellers have holdt mig ude af det her plasma vs lcd. MEN jeg var også i tvivl på et tidspunkt, da jeg skulle vælge nyt tv. Jeg havde kig på 3 hvoraf 2 var plasma, derfor gik jeg en tur ind til Hifi klubben for at høre deres mening, og det blev jeg faktisk en del klogere af!

De sagde til mig, at hvis jeg bedst kunne lide farverne på de gamle billedrørs tv så skulle jeg gå efter plasma, og hvis jeg bedst kunne lide farverne som vises på min smartphone og computer, så skulle jeg gå efter lcd. Det som osse var noget af det vigtigste for mig, var responstiden og dertil sagde ham fra Hifi klubben, at idag var der ikke den store forskel mellem de 2 typer, hvorefter jeg valgte et lcd (LED) baseret tv. Dog mener jeg også, at der er meget forskel fra Edge LED og Full array backlight LED, som er det jeg lige har købt.

Jeg kom nemlig til at tænke på burnin, buzz samt blæserstøj og ik mindst strømforbrug på plasma, dermed ikke sagt at der ikke var et godt billede på de 2.

Det bedste man kan gøre er, at se de tv man skal vælge imellem og så tage det som passer bedst i farver osv. til DIG:)
Af THM
Det er bare svært at vurdere billedet i en butik, især farvenøjagtighed.
Jeg har ikke noget imod lcd, men af de to nævnte er gt50 klart bedst,en st50 ville også være at foretrække fremfor LG'en....
Af xcardman
lgowner skrev:Vil klart vælge 47LM760T. billedforskellene, når du læser anmeldelse på denne sider, er begyndt at være minimale, og når du skal se på 3D delen så behøver du ikke overveje om din næste hovedpine er ved næste 3D fremvisning på en plasma skærm. strømmen vil klart også gøre godt på budget over 3-4 år.

så har du et tidsløst design, hvor rammen ikke mere er så synlig. du får muligheden for at få netværks opdateringerne, netflix som eksempel inden længe og andre film løsninger via smarttv.

spejlreflektionerne er nok ens på de 2 skærme, da 760T vist har en rimlig klar spejl front som plasma skærme normalt har.
en gt50 har et klart bedre billede og det vil du også se i testen her på siden
hovedpine, så skal man holde sig helt væk fra 3d om det er plasma eller lcd.

hvis det var deres topmodel med local dimming, så kunne de to nok bedre sammenlignes
Af lgowner
xcardman skrev: gt50 har et klart bedre billede og det vil du også se i testen her på siden
hovedpine, så skal man holde sig helt væk fra 3d om det er plasma eller lcd.
når anmeldelsen så forklarer der ikke er langt mellem billedkvalitet og så ser vi bort fra butik tv farverne på plasma og holder os til standarderne.

det er jo der hvor plasma er på vej ud over de næste par år og led/oled vinder ind og overtager, så at satse på gamle heste når man skal være langsigtet er som at sige jeg fortsætter med at gå selvom bilen nu har eksisteret i 100 år, så er det jo bedst og sikrest.

jeg sagde jo ikke billed var dårligt, og jeg vil bare ikke sige klart bedre, for det er teknisk små forskelle. men fanboy teorier langt fra hinanden.

så de seneste modeller har teknisk set gode billeder på sit område. og du vil aldrig kunne sammenligne de 2 teknoligier grundet billed forskelle som på hver sin måde kan være bedre.

fordi du syntes en hund smager dårligt eller ikke ville spise det, så er det jo milevidt fra kineseren som syntes det er lækkert og bedst sammenlignet med din smagsforskelle. i vil aldrig blive enige.

edit:
der er ingen reelle hits på en google søgning omkring passiv 3d og hovedpine symptomer. derimod er der alt for mange når man vælger aktiv 3d briller og diverse tv modeller, da de alle er forskellig. men der er jo så mange som også vænner sine øjne til det men ingen kender den langvarige skade kun kortvarige skader på allerede dårligere øjne :(
Brugeravatar
Af MigSelv
lgowner skrev:Vil klart vælge 47LM760T. billedforskellene, når du læser anmeldelse på denne sider, er begyndt at være minimale, og når du skal se på 3D delen så behøver du ikke overveje om din næste hovedpine er ved næste 3D fremvisning på en plasma skærm. strømmen vil klart også gøre godt på budget over 3-4 år.
Nu er det svært, at sammenligne forbrug på 2 ikke identiske skærmstørrelser. Men vil jeg så gøre alligevel.
Pana GT50 ( 3" større ), vil med 3 timers brug hver dag, og en elpris på 2 kr. kw/h, koste 264,99 kr. mere på et år.
Priser indhentet hos el-giganten for de 2 tv er : LG 15.499 / Panasonic 13.699. dette giver en forskel på 1800 kr, som vil tage 6,79 år at tjene hjem. Så de første næsten 7 år, er der intet der "luner" budgettet.
Af lgowner
MigSelv skrev:Nu er det svært, at sammenligne forbrug på 2 ikke identiske skærmstørrelser. Men vil jeg så gøre alligevel.
Pana GT50 ( 3" større ), vil med 3 timers brug hver dag, og en elpris på 2 kr. kw/h, koste 264,99 kr. mere på et år.
Priser indhentet hos el-giganten for de 2 tv er : LG 15.499 / Panasonic 13.699. dette giver en forskel på 1800 kr, som vil tage 6,79 år at tjene hjem. Så de første næsten 7 år, er der intet der "luner" budgettet.
med 12 timers forbug, tar det kun 2 år :) (den familie kender jeg 2voksne + 2børn)

så singles: yep.
men alt andet så er det en luner i økonomien.

PLASMA:
Apparat: 180 watt strømforbrug
Tidsforbrug: Cirka 12 timer om dagen
El-pris inkl. moms og afgifter: 1,98 DKK pr. KwH
Specificerede priser
Pris pr. dag: 4,277 DKK
Pris pr. måned: 128,30 DKK
Pris pr. år: 1.561,03 DKK
Samlet kWh på et år: 788,40 kWh

LED:
Apparat: 60 watt strømforbrug
Tidsforbrug: Cirka 12 timer om dagen
El-pris inkl. moms og afgifter: 1,98 DKK pr. KwH
Specificerede priser
Pris pr. dag: 1,426 DKK
Pris pr. måned: 42,77 DKK
Pris pr. år: 520,34 DKK
Samlet kWh på et år: 262,80 kWh

små 1000kr per år :)
Af xcardman
at du ikke kan se forskel er alså ikke mit problem
om det er led eller plasma er lige meget og hold nu med det fanboy fis

alle kan da se en gt50 har et bedre billede, når det er indstillet ordenligt.

grunden til der bliver lavet test her på siden
ellers skulle man jo slet ikke bedømme et billede udfra målinger
men hvad du synes er bedst og hvis du synes et lg viser et bedre eller samme billede det skal du have lov tll

men en gt50 viser bare et mere korrekt billede og nej et tv skal ikke i stå dynamisk som i de fleste butikker.

hvis du skal spare på strøm, så sælge din ps3 hifi anlæg og hvad folk har

fint du kigger meget på andre ting end et korrekt billede
men at sige billedet forskellen er lille, den køber jeg alså ikke
bare vent til testen kommer her på flatpanels

men du går helt åbenlyst ikke efter godt korrekt billede
også udfra de indlæg du laver

ja jeg er enig i oled er fremtiden, hverken led eller plasma har nogen som helst fremtid. men der går nogle år i endnu og indtil da
vil et plasma tv stadig give et mere korrekt billede

indtil billede eksperterne siger noget andet, men vi må se hvem der får ret. de fleste lcd producenter kigger mere på andre ting end lige billedekvlaitet. der er ikke sket meget de sidste år
lcd har stadig de samme ulemper, det har led belysning alså ikke ændret på

du glemmer også en ting
LED er LCD og lige gamle med plasma tv

har selv et samsung led 2011 og et pio plasma tv
så kan alså tydelig se forskellen hverdag

denne lg model kan ikke engang vise ordenligt sort, der er samsung noget foran på det område og det alså vigtig del af et godt billede
Af jng
xcardman skrev:at du ikke kan se forskel er alså ikke mit problem
om det er led eller plasma er lige meget og hold nu med det fanboy fis

alle kan da se en gt50 har et bedre billede, når det er indstillet ordenligt.

grunden til der bliver lavet test her på siden
ellers skulle man jo slet ikke bedømme et billede udfra målinger
men hvad du synes er bedst og hvis du synes et lg viser et bedre eller samme billede det skal du have lov tll

men en gt50 viser bare et mere korrekt billede og nej et tv skal ikke i stå dynamisk som i de fleste butikker.

hvis du skal spare på strøm, så sælge din ps3 hifi anlæg og hvad folk har

fint du kigger meget på andre ting end et korrekt billede
men at sige billedet forskellen er lille, den køber jeg alså ikke
bare vent til testen kommer her på flatpanels

men du går helt åbenlyst ikke efter godt korrekt billede
også udfra de indlæg du laver

ja jeg er enig i oled er fremtiden, hverken led eller plasma har nogen som helst fremtid. men der går nogle år i endnu og indtil da
vil et plasma tv stadig give et mere korrekt billede

indtil billede eksperterne siger noget andet, men vi må se hvem der får ret. de fleste lcd producenter kigger mere på andre ting end lige billedekvlaitet. der er ikke sket meget de sidste år
lcd har stadig de samme ulemper, det har led belysning alså ikke ændret på

du glemmer også en ting
LED er LCD og lige gamle med plasma tv

har selv et samsung led 2011 og et pio plasma tv
så kan alså tydelig se forskellen hverdag

denne lg model kan ikke engang vise ordenligt sort, der er samsung noget foran på det område og det alså vigtig del af et godt billede
Hids dig ned. Din mening er ikke den eneste, der gælder.
Af xcardman
Nej men så må man lade med at snakke om noget man tydeligt ikke har forstand på

det er jo ikke den eneste tråd, han eller hun skriver noget usandt