Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
Jeg skal ud og have mig et nyt 7.1 surround sound system med 3D lyd som skal sluttes til et LG tv. Det skal stå i et 50m2 stort lokale med højt til loftet. Jeg havde tænk på noget THX- certificeret, men det er jo ikke til at betale. Jeg vil bruge omkring 10.000kr (højest 15.000) inkl. Højttalere.

Har i nogen gode bud?
Af bobske
Lyd er ret subjektivt, så det her er hvad jeg selv ville gøre med sådan en stor stue hvis det skal være nogenlunde kvalitet.

Jeg ville "nøjes" med 5.1 til at starte med (du kan altid købe nogle sidehøjtalere senere) og købe B&W højtalere samt en Onkyo receiver.

F.eks.: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... ysbw04.htm

og: http://www.av-connection.dk/?PGr=5682&ML=943

Oh well det blev så lidt over 15k : ). Men så har du også et kick-ass system som godt kan fylde stuen ud efter min mening.
Af Andersss
Mit forslag vil bestå af følgende elementer:
1 X pioneer vsx-921 eller vsx-1021
1 X Dali Zensor vokal (center højtaler)
2 X Dali Zensor 5 (fronthøjtalere)
4 X Zensor 1 (surround højtalere)

Jeg har selv Zensor højtalere og en vsx-921 receiver og lyden er meget overbevisende.

Skal du også have en bluray afspiller kan du jo passende gå efter en Pioneer bdp-440 eller 140 (alt efter behovet for pqls).

B&W sætter er også et rigtig godt bud, men umiddelbart mener jeg at mit bud er det ultimative indenfor den prisklasser du søger.
Af Andersss
Glemte helt at jeg ville sætte Zensor højtalerne sammen med en Dali E-12F subwoofer.
Af [email protected]
Hej tak for jeres bud. Jeg ved er ikke så meget om emnet, men er det ikke sådan at hvis jeg vælger et 5.1 system, så kan det aldrig blive et 7.1 , selvom jrg sætter flere højtalere til? Spiller de to ekstra kanaler på 7.1 ikke for sig selv for at give et mere nuaceret lydbillede?
Af Andersss
Der du skal være opmærksom på er hvorvidt du køber en surround receiver (i almindelig tale en surround forstærker - hvilket er lidt forkert) som er 7.1 kompatibel. Hvis du køber sådan en, så vil du altid kunne tilføje de sidste to højtalere. Bare husk på af der er nogle fysiske begrænsninger for hvordan du skal sætte dine højtalere inhenholdsvis 5.1 og 7.1.
Nogle film understøtter alle 8 kanaler som et 7.1 surround sæt kører med og her vil du få et ekstra pift i lyd oplevelsen med et 7.1 sæt, men ellers er 5.1 nok til de fleste.
Af bobske
Tag ud og hør en masse og dan dig nogle indtryk, det er den bedste måde. Hvis du køber fra en hifi-butik istedet for elgiganten eller andet storcenter kan det ikke gå helt galt.

Ift. pris-optimering så har jeg 2 råd:
1) Der er mange penge at hente ved at købe det brugt da de fleste højtalere af gode mærker sagtens kan holde i mange mange år. Receiver ville jeg dog ikke købe brugt ift. funktionalitet og udvikling (men det kommer lidt an på dine præferencer, om du vil have det nyeste nye osv.).

2) De vigtigste elementer i et surround system er: forstærker/receiver, centerhøjtaler og fronthøjtalere. Disse skal primært være god kvalitet. Herefter er subwoofer vigtig og tilsidst bag og sidehøjtalere. Nogle vil måske mene at subwoofer er ligeså vigtig, men jeg vil vove at påstå at man kommer rigtig langt med en kraftig center der kan gå langt ned i frekvens. Så kan man altid senere overveje en sub til lige det ekstra pift.

Men ellers tag ud og hør, og spørg også på andre dedikeret hifi-forums, f.eks. recordere.dk.
Af [email protected]
Hvor stor en receiver skal jeg bruge til et rum på 50m2?

Findes der en guide et eller andet sted?
Af Supergris
Jo større jo bedre.
De fleste kan spille det op, men jo mere du ofrer, jo mere overbevisende, vil de gøre det...
Af [email protected]
Det er klart at stort er og større er bedre, men der skal også være en grænse for galskaben. Findes der ikke nogle anbefaling fx. Watt/m2?
Af [email protected]
Det er klart at stort er godt og større er bedre, men der skal også være en grænse for galskaben. Findes der ikke nogle anbefaling fx. Watt/m2?
Af Skærmtrolden
Watt og watt er ikke det samme - en billig secunda forstærker af et navn ingen kender er måske opgivet til 5 x 150 watt, men hvis man laver en seriøs måling på den, har den kun 5 x 37... Producenterne kan mange tricks ifbm. målinger, især hvis man ikke tager standarderne så tungt - f.eks. kan man måle på kun een kanal i 0,1 sekund, hvilket kan give et meget højere tal, end hvis man måler i 1 minut på alle 5 kanaler...

Og så kommer effekten også an på hvilken højtaler man sætter på. Nogle højtalere kan ved visse frekvenser være nede i 2 ohm, og det kan "billige" forstærkere ikke lide...

Desuden har højtalere forskellig følsomhed - hvis vi tager en given forstærker, vil det opnåelige lydniveau afhænge af hvilken højtaler du sætter til.

En anden væsentlig faktor er evnen til at gengive dynamik, altså evnen til at have forskel på svage og høje lyde. Mere dynamik opleves kraftigere (højere) end lille dynamik ved samme lydstyrke.

Så hvis det var mig... Ville jeg starte med at glemme watt'ene, og gå ud i rigtige butikker hvor man kan høre grejet under fornuftige forhold og finde nogle højtalere, som jeg kunne lide, samtidig med at jeg skelede til at de skulle være rimelig følsomme. Derefter ville jeg vælge en forstærker som kunne trække dem.
Brugeravatar
Af MigSelv
[email protected] skrev:Det er klart at stort er godt og større er bedre, men der skal også være en grænse for galskaben. Findes der ikke nogle anbefaling fx. Watt/m2?
Alt efter holdning til god lyd, så får du ikke meget af slagsen til 10-15.000 kr. Hvis de 50m2 skal fyldes med lyd ( og en god en af slagsen ), skal beløbet der er afsat, bruges på receiver alene.